پاسخ مجتمع رعد به اتهامات واهی برخی سایت‌های خبری

13 مرداد 1390

رعد، مبلغ هیچ حزب، گروه و دسته ای نیست


 


در پی انعکاس اخباری  از سوی چند سایت خبری، جوابیه زیر از سوی مدیر عامل مجتمع رعد به‌منظور تنویر افکار عمومی صادر شده است نظر کاربران محترم را به مطالعه این مطلب جلب می‌کنیم


 


 


بسمه تعالی

سردبیر محترم
سلام علیکم
احتراما درپی درج مطلبی تحت عنوان تبلیغ شیر و خورشید و شمعدان یهود از سوي دفتر سازمان ملل در تهران! در آن رسانه وزین، توضیح نکاتی را ضروری دانسته که ذیلا به استحضار میرساند . لذا مستدعی است جهت آگاهی مخاطبان آن رسانه محترم به شکل مقتضی مورد استفاده قرار گیرد.


و من ا...توفیق

دکتر بابک یکتاپرست

مدیر عامل


مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد یک موسسه خیریه بوده و اساسنامه آن بر ارائه کلیه خدمات به صورت صد در صد رایگان تاکید دارد. لذا تمامی هزینه های آموزش ، توانبخشی و اشتغالزایی برای معلولین جسمی حرکتی از طریق کمک های خیرین و برگزاری بازارچه های خیریه و برنامه های فرهنگی تامین می شود.



در همین راستا جشنواره تی شرت خیریه رعد، ابتکاری است که با هدف تلفیق هنر و نیکوکاری در این مجتمع برگزار می شود . دراین جشنواره چهره های شاخص فرهنگی و هنری کشور در کنار سایر خیرین با نقاشی روی تی شرت ، آثار خود را به نفع کارآموزان مجتمع به حراج می گذارند .



در جشنواره امسال نیز بیش از 600 نفر از نیکوکاران اقدام به طراحی نقش های مورد نظر خود بر روی تی شرت های سفید نمودند ، که در بیشتر آثار نشانی از روح صلح و دوستی ، نیکوکاری ، میهن دوستی و اعتقاد به ارزش ها و باور های ایرانی ، اسلامی و انقلاب به چشم می خورد . که از این میان می توان به تی شرت هایی با طرح هایی مرتبط با اشعار مولانا و حافظ و همچنین طرحی از مرقد حضرت امام (ره) با شعار خمینی روح ا... زنده است اشاره کرد . ( نمونه های پیوست )


 

























اما در ارتباط با موارد مطرح شده در مقاله شرح نکات زیر ضروری است .



نخست اینکه مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد به هیچ عنوان دفتر سازمان ملل در تهران نبوده و نیست . و اگر دوست نگارنده کمی دقت می کردند برایشان روشن می شد که این سازمان مردم نهاد به دلیل نوع خدمات ارائه شده به کاراموزان ( اعتقاد به توانمندسازی معلولین به جای ارائه خدمات صرفا حمایتی ) و شفاف بودن حساب های مالی ، در فهرست سمن های مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته است . ضمن اینکه اساس فعالیت های این مجموعه به هیچ عنوان سیاسی نبوده و نیست. همچنین لازم به ذکر است که مسئولین جشنواره حداکثر تلاش برای کنترل طرح های ارائه شده را به کار بسته اند ، اما با توجه به حجم گسترده آثار ارائه شده در جشنواره ، دو طرح مورد بحث از کنترل خارج گردیده اند.



دوم اینکه طرح شیر و خورشید نشان یکی از نشان های قدیمی و ملی ایرانیان بوده است. شیر نماد قدرت و خورشید نماد زندگی است و این نماد که بیانگر اقتدار و شور زندگی در ایرانیان بوده از زمان افشاریه در پرچم ایران جای داشته . این نماد در پرچم صفوی که برای اولین بار مذهب شیعه را به عنوان دین رسمی ایران اعلام نمودند نیز به چشم می خورد. نکته جالب اینکه این نشان مفهوم بسیار قدیمی شیعی داشت و شیر منسوب به علی امام اول شیعیان بوده است، به گفتهٔ یحیی ذکا در دوره صفوی «نشان خورشید» نشانگر نظام سال و ماه خورشیدی و «نشان شیر» در آن اشاره به امام علی، «شیر خدا» برگرفته از عبارت مشهور «اسدالله الغالب» است که در بعضی از نشان‌ها این جمله در زیر نشان شیر و خورشید به چشم می‌خورد و شمشیر در دست شیر نیز ذوالفقار شمشیر مشهور علی ابن ابیطالب امام اول شیعیان است.



نکته دیگر آنکه منورا یا شمعدان هفت شاخه یکی ازنمادهای مقدس کلیمیان است که اشاره به هفت پیامبر بنی اسراییل از نسل حضرت ابراهیم دارد. این نماد نشانه ملک سلیمان نبی بوده و در جشنی موسوم به حنوکا که از مراسم مقدس کلیمیان و یادبود پیروزی کلیمیان یکتاپرست بر یونانیان بت پرست است افروخته می شود. همچنین برخی روایات اشاره به این نکته دارد که افروختن این شمعدان در جشن حنوکا یادآور نوری است که حضرت موسی در کوه طور دیده اند. لذا طرح یاد شده به هیچ عنوان ارتباطی با صهیونیزم و طرفداری از آن ندارد. این طور که از ظواهر امر پیداست ، تی شرت مورد بحث احتمالا توسط یکی از هموطنان کلیمی نقاشی گردیده . و بدیهی است که حضور یک هموطن کلیمی در یک مراسم فرهنگی که با هدف نیکوکاری برگزار می شود نه تنها منافی ارزش های این مراسم نیست که دلیل محکمی بر آزادی پیروان ادیان الهی در کشور ماست.

اما در خاتمه اشاره به این نکته ضروری است که بسیاری از سایت ها و رسانه های کشور از جمله خبرگزاری مهر، خبرگزاری برنا ، برنامه در شهر ، پرس تی وی و ... اقدام به انعکاس گزارش های مثبت از این حرکت فرهنگی نمودند. و حتی سایت باشگاه خبرنگاران نیز با اعزام خانم فدایی و انتشار عکس های ایشان در بخش گزارش تصویری ، نگاهی مثبت به جشنواره داشتند و مسلما اگر مواردی مغایر با شئون و ارزش های اسلامی و ملی جامعه در فضای جشنواره جریان داشت ، از نگاه این عزیزان به دور نمی ماند.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است