فرش ایرانی تاریخ مصور یک ملت با فرهنگ است.

30 شهریور 1390

چندی پیش خبری رسید که به زودی گروهی از هنرجویان کارگاه قالی بافی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد قرار است از موزه بنیاد فرهنگی هنری فرش رسام عرب زاده بازدید کنند و طبق معمول تهیه عکس و گزارش هم بر عهده   روابط عمومی بود.


 


روز دوشنبه 28 شهریور حدود ساعت 9 صبح 13 نفر از هنرجویان قالی بافی آماده عزیمت به موزه فرش استاد رسام عرب زاده شدند.


خودروهایی که گروه را به موزه منتقل می‌کرد پس از گذر از بزرگراه همت به محله‌ی پاسداران رسید در میانه‌های خیابان پاسداران کوچه‌ای هست به نام بن بست زمردیان یا بوستان یکم، این کوچه همانجایی است که موزه فرش رسام عرب‌زاده در آن واقع شده است. کوچه‌ای که نهر آبی از وسط آن عبور می‌کرد و درختان چنار آن  سر به آسمان مسایید. آری این نمایی است از فضای بیرونی موزه فرش استاد عرب زاده که هیچ شباهتی با محله‌های امروز تهران با آن هجوم سرگیجه‌آور اتومبیل‌های آلاینده و آپارتمان‌های سر به فلک کشیده ندارد. فضایی آرام و آرامش‌بخش که گویی تعلقی به تهران و مشکلات آن ندارد.


 














 


در بدو ورود توان‌یابان مجتمع رعد با لبخند گرم و صمیمی چند نفر از کارکنان و مسؤولان موزه به شایستگی مورد استقبال قرار گرفتند. دیری نگذشت که میزبان‌ها مشاهده کردند این بازدیدکنند‌گان با دیگران تفاوت دارند، آنگاه که فرزند استاد عرب زاده با تعارف میهمانان را به داخل موزه دعوت می‌کرد، متوجه شد این بچه‌ها بدون حمایت و کمک دیگران نمی‌توانند از  چند پله ابتدایی ساختمان بالا بروند لذا خودش با وجود اینکه سن و سالی را پشت سر گذاشته‌ بود گوشه‌‌ای از ویلچر بچه‌ها را می‌گرفت و کمک کرد تا بچه وارد موزه شوند.


 


 


بر اساس آنچه از منابع پراکنده اینترنتی جمع آوری شده موزه فرش استاد سید ابوالفتح رسام عرب‌زاده که به بنیاد فرهنگی هنری فرش استاد رسام عرب زاده معروف است به سال 1374 در ساختمانی به مساحت یک هزار متر مربع زیربنا با همکاری شهرداری تهران احداث شده است. در آن سال استاد 66 قطعه از فرش‌های نفیس و منحصر به فرد خود را به این موزه و ملت ایران اهدا کرده است. فرش‌هایی که هر کدامشان زینت‌بخش قسمتی از موزه بود بیانگر برگی از تاریخ پر فراز ونشیب ملت ایران است.


 


سید ابوالفتح زیدی لطیفی معروف به رسام عرب‌زاده به سال 1293 در تبریز دیده به جهان گشود وی ابتدا نزد پدر حسین زیدی لطیفی که خود از هنرآموختگان کمال‌الملک بود با هنر فرش آشنا شد و سپس در هنرستان رسام ارژنگ تبریز و صنایع قدیم تهران به یادگیری فنون قالی‌بافی، طراحی، مینیاتور، مجسمه‌سازی ادامه می‌دهد. استاد عرب‌زاده را پدر فرش نوین ایران نامیده‌اند و از طراحان صاحب سبک محسوب می‌شود از آثار برجسته وی می‌توان به طرح و نقشه کاشی ساختمان مجلس شورای سابق و فرش رقص فرشتگان اشاره کرد.


 


 


 


با این وجود وقتی وارد موزه می‌شوید به واقع مات تماشای قالی‌هایی خواهید ‌شد که حتی اگر اطلاع کافی از ویژگی‌های فنی آن نداشته باشید نقش و رنگ زیبای آن چشمان هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می‌کند. از آن جمله می‌توان به فرش مجلس سلطان محمود غزنوی و فردوسی که استاد عرب‌زاده آن را در طول 7 سال شخصاً بافته و حتی زمانی که دولت ژاپن پیشنهاد 11 میلیون دلاری برای خرید آن می‌دهد حاضر به فروش آن نمی‌شوند یا فرش مرغ دربند که کنایه ای از آزادی زندانیان است یا گلیم دنیای کوچک ... دیوانگان بزرگ در بیان ستمگری قدرت‌های زورگو یا فرش ترکیبی خزان یا فرشی با عنوان بنی‌آدم اعضای یک پیکرند آخرین فرش استاد عرب‌زاده، اشاره کرد.


 


 


 


 


 


بازدید 3 ساعته هنرجویان توان‌یاب رعد با توضیحات شنیدنی فرزند استاد عرب‌زاده به قدری سریع گذشت که گروه گذر زمان و خستگی را اصلأاحساس نکردند در خاتمه این بازدید تعدادی از بچه‌ها که مشکلات حرکتی کمتری داشتند از کارگاه قالی‌بافی موزه هم بازدید کردند و تصاویری از فرش‌های در حال تولیدشان را به مسؤولان موزه نشان دادند.


 


 


 


 


 


ژیلا عرب‌زاده دختر استاد عرب‌زاده که در دانشگاه‌ها تدریس می‌کند و مدیریت موزه را هم بر عهده دارد ضمن ابراز خرسندی از ملاقات هنرجویان قالی‌بافی مجتمع رعد اظهار امیداوری کرد به زودی قبل از سفری که در پیش دارد در مجتمع رعد حضور یابد و از نزدیک از فرش‌های بافته‌ شده هنرجویان رعد را بازدید کند و برای کمک به آنها راهنمایی‌های لازم را ارایه دهد.


 


 


 


 


این بازدید در حالی ساعت 13 خاتمه یافت که در مسیر برگشت می‌شد برق رضایت خاطر و خرسندی را در عمق نگاه هنرجویان رعد مشاهده کرد زیرا بچه‌ها در این بازدید از زندگی، آثار و تجربیات ارزشمند استاد عرب‌زاده الهام گرفتند.


 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است