نگاهی به فعالیت‌های رعد طالقان

9 شهریور 1390

یکی از مراکز چهارده‌گانه‌ رعد که سال‌هاست با کوشش فراوان در شهرستان طالقان به معلولان جسمی‌- حرکتی و همچنین ذهنی خدمات ارزشمندی ارایه می‌دهد، مرکز رعد طالقان است.


 


مناسب به نظر رسید برای آگاهی اجتماعی کاربران محترم مختصری از سوابق و فعالیت‌های این مرکز را گزارش کنیم.


 


مرکز رعد طالقان در اسفندماه 1385 تأسیس شد و پس از چندسال فعالیت در سال 1388 با دریافت مجوز‌های قانونی از سازمان بهزیستی استان تهران این مرکز با شماره 11 به ثبت رسید و عملاً به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل ادامه فعالیت داد.


 


این مرکز در سال 1389 اقدامات مؤثر در جهت حمایت از توان‌یابان منطقه طالقان به انجام رسانده که اهم این کمک‌ها عبارت‌است از:


 


-         پی‌گیری درمان و تمدید دفترچه خدمات درمانی دو نفر از توان‌یابان که در شهریار اقامت دارند.


 


-         پی‌گیری وضعیت نظام وظیفه یکی از توان‌یابان که به دریافت کارت معافیت و همچنین اشتغال وی در محل سکونت منتهی شد.


 


-         پی‌گیری درمان کودک 8 ماهه که از دو گوش ناشنوا بود و متخصصان 26 میلیون تومان هزینه‌های کاشت حلزون برآورد کرده بودند که با رایزنی و مکاتبات با تأمین 6 میلیون تومان از طریق هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی بیماران نوبت عمل داده‌‌شد.


 


-         پی‌گیری مسائل درمانی، روحی، معیشتی یک مددجو که در تصادف پایش قطع می‌شود از مرحله عمل جراحی، مشاوره‌های بعد از عمل و فراهم آوردن زمینه اشتغال همسر وی در یکی از ادارات طالقان.


 


-         حل مشکلات خانوادگی  خانمی که همسرش از بیماری روانی مزمن رنج می‌برد از مرحله مشاوره، به اختیار گرفتن وکیل، دریافت حکم طلاق و اقدام برای اشتغال این مددجو.


 


-         بازسازی درمانگاه شهر اسر پس از 25 سال بلا استفاده بودن و حضور تمام وقت یک نفر به صورت شبانه‌روزی و حضور پاره وقت 2 روز در هفته پزشک برای مداوای بیماران، در این پروژه مبلغ 22 میلیون تومان هزینه شد.


 


-         با درخواست رعد طالقان معاینات معلولان صورت گرفت که تعداد 20 نفر کارت معلولیت دریافت کردند و تعداد 11 نفر برای مناسب‌سازی منازل محل سکونت معرفی شدند.ضمن آنکه 18 نفر هم وام خود اشتغالی دریافت کره‌اند.


 


-         شناسایی افراد بی‌سرپرست در 76 پارچه روستا و اقدام برای حل مشکلات آنها از طریق مکاتبه با دهداری‌ها.


 


-         فراهم آوردن زمینه تحصیل دخترکی 7 ساله که پدر و مادر افغانی دارد.


 


-         رسیدگی به وضعیت بیماران توسط سرکار خانم دکتر شاخو در محل روستا و سکونت روستائیان.


 


-         تأمین هزینه خرید ویلچر برقی برای 2 معلول روستای هرنج و برگزاری کلاس‌های آموزش نحوه رفتار صحیح با معلولان برای اعضای خانواده آنها.


 


-         پی‌گیری مناسب‌سازی کردن ساختمان‌های طالقان که از آن جمله می‌توان به ساختمان فرهنگسرای جلال آل احمد، بانک کشاورزی، چند مکان ورزشی و دولتی اشاره کرد.


 


-         سپرده گزاری در صندوق قرض‌الحسنه آیت‌ا... طالقانی برای پرداخت تسهیلات درمان به افراد نیازمند با معرفی‌نامه رعد طالقان.


 


-         ویزیت دوره‌ای 20 نفر از معلولان ذهنی آموزش و تربیت پذیر رعد طالقان توسط گروهی از پزشکان متخصص و نیکوکار که عبارت‌اند از:


سرکار خانم دکتر جعفری متخصص اعصاب و روان (روان‌پزشک)


 

















 


جناب آقای دکتر سهراب فلاحی فوق تخصص رومالوژی که ایشان به عنوان کمک مالی خودشان داروهای مورد نیاز بیماران را از کشور آمریکا تهیه می‌کنند.


 


سرکار خانم دکتر شارخو متخصص قلب و عروق


 


جناب آقای رسول احدی مسؤول شنوایی سنجی


 


-         توزیع سبد کالاها و مایحتاج زندگی بین روستائیان نیازمند از بالاترین تا پایین‌ترین نقطه طالقان با مبلغ حدود 20 درصد زیر قیمت مصوب با همکاری اداره بازرگانی این شهرستان، اقلامی نظیر برنج، روغن، شکر و...


 


-         تحت پوشش قراردادن 30 نفر از افراد نیازمند که به صورت منظم در فواصل زمانی معین از سبدهای حمایتی مرکز رعد طالقان استفاده می‌کنند.


 


-         پرداخت کمک‌های مالی برای ثبت نام دانش‌اموزان، تهیه دارو، ویزیت بیماران و تامین وسیله ایب و ذهاب بیماران.


-         از آنجا که معلولان ذهنی توان فعالیت‌های فکری ندارند از این رو فعالیت‌ در بخش کشاورزی برای آنها پیش‌بینی شده است که زمین به شکل امانی


در اختیار مرکز رعد طالقان قرار گرفته تا کارآموزان نسبت به کاشت محصولات کشاورزی اقدام کنندکه محصولات زیر بدست آمده است:


 


-         سیر به مقدار 30 کیلو گرم،


 


-         سیب زمینی 15 کیلوگرم،


 


-         لوبیا سبز 1.5 کیلو گرم و علاوه به این اقلام خیا، کدو و سبزیجات هم کاشته‌اند.


 


آنچه اشاره رفت تنها بخش‌های مهمی از اهم فعالیت‌های رعد طالقان در سال 89 و ابتدای 90 را شامل می‌شود که واقعاً جای تحسین و خسته نباشید دارد. روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد به توصیه اعضای هیأت مدیره و بر حکم مسؤولیتی که در امر اطلاع رسانی دارد نسبت به انتشار این گزارش عملکرد اقدام کرد امید است در پی این گزارش سایر مراکز هم برای آشنایی مخاطبان و نیکوکاران نسبت به مستند‌سازی فعالیت‌ها و عملکردهایشان اقدام و این مرکز را نیز مطلع فرمایند.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است