دريافت نشان خيريه­ ی برتر از جشنواره دو سالانه دكتر سيد جواد قهاري

28 دی 1391


در مراسمي كه از سوي مؤسسه خيريه امداد داروئي درماني مدد به مناسبت گراميداشت روز جهاني معلول برگزار شد از ۱۸ مؤسسه خيريه فعال در عرصه خدمت رساني به  جامعه معلولان تجليل شد.


به گزارش روابط عمومي مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد؛ در اين مراسم كه در سالن اجتماعات موزه هنرهاي ديني امام علي(ع)‌ برگزار شد، ابتدا فيلمي از وضعيت ساخت و ساز و بهسازي معابر شهري در شهرهاي مختلف نمايش داده شد و در ادامه مهندس سيدعليرضا قهاري مدير عامل مؤسسه خيريه با تأكيد بر ضرورت چاره‌انديش از سوي مؤسسات خيريه فعال در حوزه معلولان براي افزايش و ارتقاء مناسب‌سازي شهرها، ياد‌آوري كرد: مؤسسه مدد در نظر داشت اين مراسم را در آذر ماه همزمان با روز جهاني معلول برگزار كند كه متأسفانه به دليل معلوليت اين سال‌هاي شهر تهران كه همان آلودگي هوا و تعطيلات اجباري‌ست، به ناچار با تأخير اين مراسم را برگزار مي‌كنيم.


مدير عامل مؤسسه خيريه مدد با ذكر موضوع مراسم كه «شهر براي همه » تعيين شده است، يادآوري كرد: هنوز شهرهاي ما براي حضور افراد ناتوان و كم‌توان مناسب‌سازي نشده است و اين موضوعي است كه بايد از سوي مؤسسات خيريه و مجامع تخصصي مورد تقاضا باشد تا روزي به مقصود برسيم.


 


در ادامه اين مراسم ۶ نفر از صاحب‌نظران و فعالان حوزه معلولان و مهندسان معماري به طرح نقطه نظراتشان در خصوص موانع و مشكلات شهر براي استفاده همگاني اشاره كردند.


دكتر مجيد ابهري عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي و شوراي سياست‌گذاري جامعه ايمن با اشاره به اين كه تنها ۵ درصد مساجد براي حضور افراد داراي معلوليت مناسب‌سازي شده است، به باز خواني تيتر چند روزنامه پرداخت و گفت: سال گذشته ۳۰۰۰ كودك در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند و آلودگي هوا احتمال ولادت كودكان معلول را ۳۰ درصد افزايش داده است.


 



 


دكتر محبوبه خلوق از فعالان حقوق شهروندي و حمايت از حقوق اساس معلولان با تأكيد بر ضرورت اصول و ضوابط مناسب‌سازي معابر و ساختمان‌ها، افزود: بايد از يك نقطه شروع كنيم اين مطالب در نشست‌هاي مشابه و پيش از اين هم مطرح شده است اما هنوز به آن باور و اراده لازم نرسيده ايم.


 



وي با ذكر خاطراتي از زلزله بم كه ۳۴ هزار نفر كشته به جا گذاشت، افزود: امروز ۲۴۵ معلول ضايعات نخاعي در شهر بم زندگي مي‌كنند و شهري كه از اساس بازسازي شده است براي زندگي اين گروه از شهروندان مناسب‌سازي نيست در حالي شعار «شهر براي همه» يك سياست جهاني است.


 


دكتر نصراله فرهنگي دبير انجمن مفاخر معماري با تشريح اصل ۲۹ قانون اساسي، افزود: با استناد به اين اصل، دولت براي بهبود زندگي افراد پير، از كار افتاده، سانحه ديده و ...  وظايف درماني و تأمين اجتماعي  مشخص بر عهده دارد.


 


دكتر فرهنگي با اشاره به گرد‌آوري ۲ كتاب با عنوان‌هاي «طراحي براي ناتوانان» و «راهنماي طرح جامعه شهر»، افزود: با وجود اين كه سال‌ها براي تأليف اين كتاب‌ها تلاش كرده‌ام اما هنوز هيچ ناشر دولتي يا خصوصي  براي چاپ اين كتاب‌ها پيدا نشده است.


 



دكتر شهلا اعزازي متخصص جامعه شناسي زنان و خانواده با ارائه تعريف درست از نابرابري‌ها‌ي اجتماعي، افزود: پيش از اين تصور مي‌شد نابرابري اجتماعي به فاصله طبقاتي و گروه‌هاي دارا و ندار مربوط مي‌شود اما امروز دريافته‌اند اين نابرابري‌ها به افراد كه مورد تبعيض اجتماعي قرار مي‌گيرند، ارتباط دارد و در اين گروه سالمندان، كودكان، زنان و معلولان حضور دارند.


 


وي با اشاره به اين كه معلوليت نوعي نابرابري محسوب مي‌شود، گفت: به خاطر آن‌كه معلولان از تمام امكانات جامعه نمي‌توانند استفاده كنند. با اين وجود از دهه ۱۹۹۰ ميلادي جامعه جهاني براي تحقق  «مشاركت كامل و مساوي» همه افراد تلاش مي‌كنند.


 


 



دكتر محمد مهدي محمودي با اشاره به اين كه پيش از اين در نشست «خرد شهر» گفته است «شهر موجودي زنده است»، افزود: شهر هم مانند اكثر موجودات زنده دچار حالت‌ها و رفتارهاي مختلفي نظير: ‌جنب و جوش ،‌كسالت، بيماري و ... مي‌شود.


 


وي با تأكيد بر اين نكته كه حمايت از معلولان نبايد صرفاٌ كلامي باشد، گفت: شهر ما تهران فقط در سال يك هفته براي حضور همه افراد و گروه‌ها مناسب است و آن هم هفته اول فروردين است، زيرا در اين چند روز از هواي آلوده، ترافيك سنگين، هرج و مرج و بسياري مشكلات جامعه شهري خبري نيست.



در ادامه اين نشست انوشه منصوري رئيس هيأت مديره مؤسسه خيريه مدد با ياد‌آوري ضرورت پي‌گيري خواسته‌هاي به حق انجمن‌هاي تخصصي حوزه معلولان براي ايجاد امكانات مناسب شهري، گفت در اين جهت تجليل از مؤسسات و انجمن‌هايي كه براي احقاق حقوق معلولان تلاش مي‌كنند، حائز اهميت است و بر همين اساس دومين دوره جشنواره دو سالانه دكتر سيد جواد قهاري براي ترويج اين فرهنگ نامه‌اي تهيه و براي مؤسسات خيريه ارسال كرد تا پس از بررسي عملكرد آنها مؤسسات برتر را معرفي كند.


 



 


وي با اشاره به اينكه از ميان مؤسساتي كه با آنها مكاتبه شد، ۳۲ خيريه گزارش فعاليت‌هايشان را ارايه كردند، ‌افزود: ‌از ميان ۳۲ مؤسسه خيريه هيأت داوران جشنواره عملكرد ۱۸ مؤسسه را قابل تجليل ارزيابي كرد كه از ميان برگزيده‌ها، مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد به عنوان خيريه برتر كشور در حوزه حمايت از معلولان معرفي مي‌شود.


 


 


 


 


 



در بخش پاياني اين مراسم اسامي مديران و مسؤولان مؤسسات خيريه برگزيده قرائت و لوح سپاس و جايزه جشنواره به ايشان اهدا شد.


 


از سوي مجتمع رعد صديقه اكبري مديرعامل اين مجتمع با حضور در جايگاه علاوه بر دريافت لوح سپاس،جايزه و تنديس اين جشنواره در سخنان كوتاهي گفت: از برگزار‌كنندگان اين جشنواره بسيارمتشكرم كه به موضوع مهم  فرهنگ‌سازي در حوزه معلولان اهتمام مي‌ورزند و مجتمع رعد با كمك مهندس خسرو منصوريان سال‌ها پيش واژه «توان‌ياب» را جايگزين عبارت معلول كرد تا از لحاظ اجتماعي و فرهنگي جايگاه اين عزيزان را ارتقا دهد.



شايان ذكر است در اين مراسم از خدمات آسايشگاه معلولين و سالمندان كهريزك، انجمن ام . اس ايران، انجمن باور، انجمن جوانان ناشنواي مهر سخن، انجمن حمايت از كودكان و نوجوانان توان‌ياب، انجمن معلولان ضايعات نخاعي ايران، انجمن نداي معلولين ايران، كانون معلولين قزوين( توانا )، مجتمع آموزشي نيكوكاري رعد، مجتمع نيكوكاري رعد الغدير، مركز خيريه معلولين عقب‌ماندگان ذهني وحدت، مؤسسه توان گستران برنا، مؤسسه خيريه اوتيسم تبريز، مؤسسه خيريه عصاي سفيد، مؤسسه خيريه فياض بخش مشهد و مؤسسه خيريه نرجس شيراز، تجليل شد.


 


 


 



نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است