صديقه اکبري: فاصله سلامت تا معلولیت فقط یک لحظه است

14 آذر 1392

صدیقه اکبری مدیر عامل مجتمع رعد:



مراسم گرامیداشت روز جهانی معلول به همت مؤسسه خیریه امداد دارویی ودرمانی مدد شب گذشته در موزه امام علی(ع) با حضور مسؤولان انجمنها و مؤسسات فعال در حوزه معلولان برگزار شد.


 


به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد؛ در این مراسم ابتدا مهندس سید علیرضا قهاری مدير عامل مؤسسه خيريه مدد با تبریک فرا رسیدن روز جهانی معلول گفت: برای رسیدن به شهری مناسب­سازی شده باید با همکاری تمام تشکل­های مرتبط تلاش هماهنگی صورت پذیرد و در این مسیر از توان دستگاه­های اجرایی مسؤول درست استفاده شود، امروز که گروه­های آسیب­پذیر امکان حضور اجتماعی محدودی دارند این نشانه معلولیت شهرماست.



در ادامه این مراسم مدیر عامل مؤسسه مدد ضمن دعوت از صدیقه اکبری مدیر عامل مجتمع رعد برای ایراد سخنرانی یادآوری کرد، مجتمع رعد سال گذشته مقام اول مؤسسات فعال در حوزه معلولان را از جشنواره دو سالانه معلولان دریافت کرده است.


 


مدیر عامل مجتمع رعد با اشاره به مشکلاتی که 30 سال پیش در آغاز تأسیس، مجتمع رعد با آن مواجه بود، افزود: مهم­ترین مشکلی که می­توان از آن یاد کرد موضوع دسترسی آسان و ممکن، ارایه خدمات برای مخاطبان و جامعه هدف بود و جای تأسف دارد که هنوز هم ساختمان این مجتمع یکی از معدود ساختمان­ها با استانداردهای دسترس‌پذیری شهر ما برای معلولان است.


 


وی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که توان­یابان می‌توانند به راحتی از امکانات و خدماتِ توانبخشی حرفه‌ای و آموزش­های فنی ما استفاده کنند، دسترسی راحت مراجعان به تمام نقاط  و امکانات مناسب‌سازی شده ساختمانِ مجتمع رعد است، به‌راستی چرا چنین امکاناتی انگشت‌ شمارند؟ آن هم در شهری که به سرعت در حال پیشرفت است؟ چرا در شهر ما تردد توان­یابان نادیده گرفته ­شده است؟


 


صدیقه اکبری با قدرانی از اقدامات سال­های اخیر شهرداری تهران، افزود:  تأسیس کانون معلولان در مناطق 22 گانه­ی شهرداری حلقه پیوند شهرداری با افراد دارای معلولیت و انجمن­ها و تشکل­های مردم نهاد است که در نهادمند­ ساختن حقوق معلولان گام­های مهمی برداشته ­اند.



وی خواستار توسعه خدمات ناوگان حمل و نقل معلولان و جانبازان شد و افزود: با دسترس‌ پذیر کردن خدمات حمل و نقل عمومی، بسیاری از مسائل پیش‌روی معلولان برای ایاب و ذهاب برطرف می‌شود.


 


در ادامه محمد موسوی بنیانگذار کانون معلولان توانای شهرستان قزوین با اشاره به اینکه مسؤولان نباید برای مناسب­سازی منتی بر افراد دارای معلولیت داشته باشند، افزود: ما می­گوئیم « شهر ما وقتی زیباست که همه در آن حضور داشته باشند» و مناسب­سازی برای همه افراد جامعه لازم است زیرا جوانان امروز سالمندان فردا هستند.


 


وی با بیان این نکته که موانع شهری بر محدودیت افراد دارای معلولیت می­افزاید، گفت: ما باید تلاش کنیم تا با توسعه­ی حضور اجتماعی معلولان محدودیت­های آنها را کاهش دهیم و بهبود معماری شهری فقط یکی از حقوق معلولان است، باید برای تحقق سایر حقوق آنها مانند مطالبات فرهنگی، هنری، آموزشی و ... هم تلاش بیشتر به­عمل آوریم.



در بخشی از این مراسم محمود کاری مدیر عامل انجمن ندای معلولین ایران با یادآوری مشاهده تحولات شهری در سال­های اخیر، افزود: ما از سال 1357 تا امروز در حوزه معلولان فعالیت     می­کنیم که بر اساس تقدم تاریخی دومین تشکل فعال در این عرصه هستیم.


 


وی با تأکید بر گرامیداشت تلاش تمام کسانی که برای توانمند­سازی و حضور اجتماعی معلولان فعالیت می­کنند، افزود: ضرورت دارد، تشکل­های فعال در زمینه امور معلولان از هر کمکی که توسط مردم یا دستگاه­های دولتی برای تحقق حقوق افراد دارای معلولیت صورت می­پذیرد، استقبال کنند تا با کمک هم جامعه را برای حضور اجتماعی مؤثر افراد درای معلولیت آماده کنیم.










در ادادمه این مراسم مهندس بیژن علی ­آبادی و دکتر داریوش زمانی به ترتیب در جایگاه حضور یافتند و بر توجه به حقوق افراد دارای معلولیت تأکید کردند.


 


در قسمتی از این مراسم چند فیلم کوتاه که توسط NGOها از میزان پیشرفت مناسب­سازی شهری تهیه شده بود، پخش شد.


 


نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است