موفقيت پزشکان ايراني در درمان سرطان کبد با سلول بنيادي

28 دی 1392


پزشکان بيمارستان فوق تخصصي محک موفق به درمان سرطان کبد در کودکان به کمک سلول هاي بنيادي شدند.


 


پزشکان بيمارستان محک که ويژه درمان سرطان کودکان است اعلام کردند موفق به درمان سرطان کبد يا هپاتوبلاستوم در کودکان با تزريق سلول هاي بنيادي شده اند و نخستين مورد اين درمان امروز از بيمارستان محک مرخص شد.


 


اين نخستين بار است که از پيوند سلول هاي بنيادي در درمان سرطان کبد در کودکان در ايران استفاده و آرين بيست و دومين کودک در جهان است که از اين طريق درمان شده است.


 


دکتر امير عباس هدايتي سرپرست بخش پيوند سلول هاي بنيادي اين بيمارستان گفت: هپاتوبلاستوم شايع ترين سرطان کبد در کودکان است و بيشتر در پسرها گزارش مي شود و درمان آن مبتني بر جراحي تومور و شيمي درماني پس از جراحي است.


 


وي افزود: در مواردي که هپاتوبلاستوم در کودک علاوه بر کبد به بافت هاي ديگر مانند استخوان، مغز استخوان يا ريه ها نيز سرايت کرده باشد، احتمال زنده ماندن کودک براي پنج سال بعد از جراحي و شيمي درماني، 25درصد تعيين مي شود اما با جداسازي سلول هاي بنيادي از خون بيمار و تزريق آن مجددا به کودک مي توان احتمال درمان سرطان را در کودک به بيش از70درصد رساند.


 


دکتر هدايتي در تشريح پيوند انجام شده گفت: تومور کبدي آرين يک و نيم ساله پس از تشخيص بدخيمي، در بيمارستان کودکان مفيد جراحي و پس از آن کودک براي ادامه شيمي درماني و پيوند سلول هاي بنيادي خون ساز به بيمارستان محک منتقل شد.


 


وي اضافه کرد: براي پيوند سلول هاي بنيادي در آرين، سلول هاي بنيادي از خون محيطي کودک استخراج و پس از آن مغز استخوان کودک از طريق دارو کاملا تخريب شد و سلول هاي بنيادي تکثير شده مجددا از طريق دستگاه به بدن وي برگردانده شد و به اين ترتيب مغز استخوان جديدي براي کودک بوجود آمد.


 


دکتر هدايتي با بيان اين که سلول هاي بنيادي کودک پس از تزريق به محل ضايعه کبدي و همچنين مغز استخوان تخريب شده ي کودک مي روند و شروع به تکثير مي کنند، گفت: در بدن انسان ها نمونه اوليه اي از سلول هاي بدن قرار داده شده است که مي توانند به همه سلول هاي ديگر تبديل شوند و جايگزين سلول هاي آسيب ديده و سرطاني شوند.


 


اين فوق تخصص خون و انکولوژي کودکان گفت: در حال حاضر از پيوند سلول هاي بنيادي در درمان سرطان هاي خون همچون انواع لوکمي، سرطان غدد لنفاوي، بيماري هوچکين، تالاسمي، بيماري هاي متابوليک، کم خوني ناشي از کم کاري مغز استخوان و سرطان چشم يا رتينوبلاستوم در کودکان استفاده مي شود که همگي در ايران نيز به انجام مي رسند.


 


وي استفاده از سلول هاي بنيادي در درمان تومورهاي سرطاني مانند تومورهاي کبدي، ريوي، کليوي و تومورهاي مغز را نيز از پژوهش هاي جديد در باره درمان با اين سلول ها برشمرد و گفت: دومين کودک مبتلا به هپاتوبلاستوم نيز براي پيوند سلولهاي بنيادي نيز امروز در بيمارستان محک بستري شده است.


 


ايران پس از آمريکا، ايتاليا و ژاپن، چهارمين کشور دنياست که موفق به درمان هپاتوبلاستوم کودکان با نتايج موفق شده است.


 


منبع: آريا


نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است