غربال‌گری شنوایی از سوی خانواده‌ها موردتوجه قرار نگرفته است

9 اسفند 1394

طاهره رزاق پور با بیان اینکه بی‌توجهی به تشخیص ناشنوایی در کودک موجب می‌شود در ادامه فرد ناشنوا شده و حتی سایر مهارت‌های وی ازجمله تکلم دچار مشکل شود، تصریح کرد: این تشخیص باید در هفته اول زندگی نوزاد تا سه‌ماهگی وی انجام شود.


 


وی با یادآوری پوشش ۵۸ درصدی غربال‌گری شنوایی نوزادان در سال گذشته متذکر شد: هرچند این رقم به نسبت متوسط کشوری قابل‌توجه است اما دلیل اینکه نمی‌توان پوشش کامل داد به سهل‌انگاری خانواده‌ها برمی‌گردد.


 


وی افزود: ما اگر بتوانیم با غربال‌گری فقط یک کودک را از ناشنوایی نجات دهیم دستاورد قابل‌توجهی است و تأثیر معجزه‌آسایی در زندگی وی خواهد داشت.


 


معاون پیشگیری بهزیستی استان با اشاره به فعالیت ۱۸ واحد غربال‌گری در این استان از تدارک برنامه افزایش درصد جامعه هدف تحت پوشش غربال‌گری در سال آینده خبر داد.


 


رزاق پور گفت: برای دسترسی شهروندان هر کدام از واحدهای غربال‌گری تیم سیار نیز دارند که می‌توانند با مراجعه به محل سکونت نوزاد زمینه انجام تست‌ها را فراهم سازند.


 


وی خواستار مشارکت شهروندان به‌ویژه والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند در اجرای این طرح شد و تأکید کرد: انتظار می‌رود به‌ویژه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز در اجرای این طرح همکاری کنند.


 


به گفته معاون پیشگیری بهزیستی استان هرچند از ثبت‌احوال استان درخواست شده که به نوزادی که غربال‌گری ندارد شناسنامه ندهند، اما ثبت‌احوال ملزم به ارائه شناسنامه است و لازم است شهروندان همکاری داشته باشند.


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است