تاخیر در درمان چشم نوزادان نارس، سبب نابینایی نوزاد می شود

9 اسفند 1394

مسعود ناصری پور در دومین همایش کشوری رتینوپاتی در نوزادان نارس با اعلام این مطلب افزود: در صورت تشخیص و درمان به موقع رتینوپاتی نوزادان نارس نه تنها می توان دید نوزاد را حفظ کرد که از بار درمانی آن نیز می توان کاست.


 


وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات موجود در این حوزه اطلاع رسانی به والدین برای مراجعه به هنگام نوزادان نارس به مراکز درمانی است بر نقش وزارت بهداشت در زمینه تعامل با رسانه ها به ویژه صدا و سیما برای آگاهی رسانی به جامعه تاکید کرد.


 


به گفته دکتر ناصری پور، هم اینک یکی از معضلات در حوزه رتینوپاتی نوزادان نارس، نداشتن سیستم ثبت کشوری است با این حال براساس آمار موالید و میزان تولد نوزادان نارس که یک درصد موالید را تشکیل می دهند، تخمین زده می شود که سالانه حدود 5 هزار نوزاد نارس مبتلا به بیماری رتینوپاتی در کشور متولد می شوند که برای دستیابی به آماری دقیق در زمینه تعداد این نوزادان به منظور برنامه ریزی برای درمان آنان نیازمند یک سیستم ثبت دقیق در کشور هستیم.


 


وی ادامه داد: با توجه به افزایش امکانات بخش های مراقبت ویژه نوزادان NICU)) در کشور که منجر به زنده ماندن نوزادان نارس حتی در 24 هفتگی بارداری مادر می شود، می بایست، امکانات غربالگری این نوزادان را در زمینه بیماری شبکیه افزایش داد.


 


رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: هم اینک در تهران 2 بیمارستان رسول اکرم و فارابی در زمینه تشخیص و درمان رتینوپاتی نوزادان نارس به فعالیت مشغولند و در شهرهای بزرگ نیز این امکان تا حدی مهیاست با این وجود در صورت آموزش و سپس به کارگیری فوق تخصص های شبکیه در NICU ها می توان از همان بدو تولد نوزادان نارس را مورد معاینات چشمی قرار داد.


 


وی گفت: همچنین در کنار تامین و تجهیزات مراکز تشخیصی و درمانی در دیگر شهرها با اختصاص تعرفه های خاص و ویژه به فوق تخصص های شبکیه می توان امکانی را فراهم آورد تا امکان غربالگری و درمان این نوزادان در دیگر شهرها نیز امکانپذیر باشد.


 


دکتر مهدی پرورش دبیر علمی این همایش نیز گفت: از آنجا که عامل زمان در تشخیص و درمان عارضه رتینوپاتی نوزادان نارس نقش اساسی دارد و در مواردی ظرف 48 تا 72 ساعت ممکن است، نوزاد به سمت نابینایی برود، می بایست در زمینه تشخیص به هنگام این عارضه اقدام های موثر را انجام داد.


 


وی افزود: در مراحل ابتدایی بیماری، درمان سهل تر بوده و وقتی بیمار وارد مرحله چهارم یا پنجم می شود، درمان بسیار دشوار و در مواقعی اساسا بیماری غیرقابل درمان می شود.


 


به گفته دکتر پرورش براساس یافته های یک پژوهش انجام شده در کشور حدود 95 تا 100 درصد نوزادان نارس که دچار عارضه شبکیه هستند و به مراکز درمانی مراجعه به موقع می کنند، پس از درمان دیدشان حفظ شده از نابینایی نجات پیدا می کنند.


 


گفتنی است، "دومین همایش کشوری رتینوپاتی در نوزادان نارس" از سوی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران(گروه چشم پزشکی و نوزادان بیمارستان رسول اکرم) با همکاری کمیته کشوری غربالگری نوزادان نارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمعه 7 اسفند ماه در مرکز همایش های رازی برگزار شد.


 


منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است