تاب‌آوری اصل مهمی در تعامل خانواده ها با معلولان است

20 اسفند 1394

محمدرضا مقدسی در خلال کارگاه دو روزه تاب آوری ویژه مسئولان و مربیان معلولان مراکز شبه خانواده سمنان که به همت معاونت امور اجتماعی بهزیستی این استان در شاهرود برگزار شد، ضمن بیان اینکه تاب آوری کلید تعامل با معلولان است، ابراز داشت: تاب‌آوری رشد شرایط پس از آسیب روانی را توصیف می‌کند و در واقع اگر فردی پس از آسیب روحی بتواند سلامت از دست‌رفته را بیابد از لحاظ روانشناسی و رفتاری، یک فرد تاب آور است.


 


وی با بیان اینکه تاب‌آوری چهره مقاومت هر فرد در برابر سختی‌ها و قدرت سازگاری و سازندگی در شرایط پرتنش و آسیب‌زا است، افزود: در شرایط پرتنش مهارت دفاع از سلامتی و قدرت مقابله با تنش‌ها یک ضرورت است.


 


مدرس دوره آموزشی تاب آوری بهزیستی استان سمنان، با بیان اینکه تاب‌آوری مخاطب عام دارد، گفت: معتادان بهبودیافته، کودکان بی‌سرپرست، مربیان مهدکودک، مشاوران و روانشناسان، مددکاران و کارکنان توان‌ بخشی از مهم‌ترین مخاطبان تاب‌آوری هستند.


 


مقدسی با اشاره به‌ضرورت برگزاری آموزش تاب‌آوری برای این گروه‌های هدف، ابراز داشت: در این کارگاه آموزشی مبانی و کلیات تاب‌آوری، مقایسه و درک تاب‌آوری و آسیب‌پذیری کودکان، نشانه‌ها، ویژگی‌ها و روش‌های اندازه‌گیری تاب‌آوری، روش‌ها و شیوه‌های تربیتی با رویکرد توسعه تاب‌آوری تدریس می‌شود.


 


وی با اشاره به اینکه کارگاه تاب آوری برای مربیان، مشاوران و مسئولان مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست اهمیت بسزایی دارد، ادامه داد: برخورد مناسب و تاب آور بودن مسئولان و مربیان این مراکز کمک می‌کند این کودکان بتوانند از پس چالش‌ها و مشکلات خود برآیند و درواقع برای این کودکان حامل پیام امید باشند.


 


مقدسی در پایان با اشاره به اینکه آسیب دیدگان می‌توانند منشاء آسیب باشند، تأکید کرد: فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم اجتماعی، اقتصادی و بستر مناسب برای آموزش‌های مناسب از وقوع بسیاری آسیب ها و مشکلات احتمالی جلوگیری می کند


 


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است