در جهت تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان کوشا باشیم

24 اسفند 1394

سیدمحمد موسوی در دانشگاه امیر کبیر: در جهت تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان کوشا باشیم


 


سالن آمفی تئاتر دانشگاه امیر کبیر روز یکشنبه ۱۶ اسفند میزبان برگزاری برنامه ایده‌‌بازار با حضور جمعی از کارآفرینان برتر کشور برای گروه دانشجویان دانشگاه امیر کبیر برگزار شد. این همایش با نگرشی نوآورانه، خلاقانه و مطالعه های اجتماعی سعی در ارائه و اجرای روش های کارآفرینان برای جوانان امروز که قدم در راه سرمایه‌گذاری خواهند گذاشت برگزار شد.


 


سید محمد موسوی مدیر عامل گروه بهداشتی فیروز و بنیانگذار کانون معلولین توانا در جمع دانشجویان دانشگاه امیر کبیر دعوت به این برنامه شد تا از تجربیات خود و زندگی اش برای آنها بگوید. این چهره شناخته شده، یکی از مدافعان جامعه معلولان است که کم از پادشاه جامعه معلولیت ندارد.


 


خاطراتی که سید محمد موسوی از خود برای دانشجویان تعریف می کند آنقدر شنیدنی است که به خواسته آنها از انگیزه تلاش هایش می‌گوید: « مادرم نقش اساسی در موفقیت های امروز من داشت. حرف ها و تربیتش در قبل از ۷ سالگی آنقدر موثر بود که هر آنچه دارم از آموزش های او دارم. دو ساله بودم که معلول شدم و از همان ابتدا تا ۷ سالگی مادرم اجازه نداد پا بیرون از خانه بگذارم و فقط خودم را دیده بودم و می شناختم و همیشه به من میگفت محمد تو پادشاه همه بچه ها هستی. این یک جمله مادرم آنقدر به من اعتماد به نفس داده بود که با ورودم به دبستان و در جمع همکلاسی‌های کلاس اول و دیدن تفاوت های آنها با خودم هیچ فرقی را نمی‌دیدم. البته ناگفته نماند که خیلی از بچه ها ناخواسته با دیدن من که روی ویلچر هستم می گفتند تو مثل ما توانا نیستی. اما جمله مادرم تاثیر گذار تر از جمله های هم سن و سالانم بود. این خاطره را گفتم تا بگویم معلول ناتوان در انجام هیچ کاری نیست. کافی است این را بدانید که معلول برای پر کردن محدودیت‌ها بیشتر از یک فرد سالم در تلاش است و این یک موهبت از طرف پروردگار است.


 


این کارآفرین برتر کشور ادامه داد کارآفرینی تعریف مشخصی دارد. تک تک ما می توانیم کارآفرین باشیم. باید افکار منفی را از ذهن درباره نتوانستن ها از خودمان دور کنیم. موسوی با تاکید بر آنکه چندین سال مدیر عامل گروه بهداشتی فیروز است با کسب موفقیت هایی که طی سال ها تلاش و تجربه به دست آورده می گوید: « روزی که گروه بهداشتی فیروز را راه اندازی کردم ۵ قلم جنس با ۳۸ پرسنل در یک شیفت کاری تولید می شدند. این روند ادامه داشت تا اینکه الان به دوشیفت با ۷۵۰ نفر پرسنل و ۹۳ قلم جنس رسیده است و در سال جدید با افزایش تقاضای مشتریان بازار قرار است شیفت کاری به ۳ نوبت هم برسد. اما این سوال که من چگونه با وجود داشتن معلولیت به چنین پیشرفتی رسیدم شاید این سوال ذهنی هر فرد سالمی باشد اما تنها جواب من به این سوال این است که خودم را ناتوان نمی دیدم. چون توجهی به نگرش اشتباه جامعه نداشتم. برای اثبات تفکر ذهن عموم توانایی هایم را ثابت کردم. در کنار من گروهی از جنس خودم هستند. خیلی ها منشاء این حرکت را در جامعه ی معلولان از من می دانند در صورتی که در یک جمله بگویم و این را آویزه گوشتان کنید: « من در این زورخانه ی بزرگ فقط ضرب می زنم و این بقیه هستند که ورزش می کنند» وی ادامه داد: کانون توانا و گروه بهداشتی فیروز نه فقط با وجود من بلکه با همت معلولان به اینجا رسید.


 


موسس کانون معلولین موفقیت هایش را حاصل تلاش و توکل به خدا می داند و همه آمورش را به او سپرده است. موسوی رسیدن به موفقیت هایش را تنها در سنگر تولید مصنوعات صنعتی نمی داند، بلکه او معتقد است : «‌ما از پی اعتقادات و رویکردهای اجتماعی خود عشق و امید به زندگی تولید می کنیم.» در ادامه با اشتیاقی که از دانشجویان در گفتن تجربیاتش می بیند می گوید: «‌در چرخه اقتصاد ، کارآفرینی مبتنی بر مسئولیت‌های اجتماعی یک ارزش‌آفرینی است.


 


وی ۷رویکرد اجتماعی برای این چرخه قایل است که فعالیت غیر‌دولتی در حوزه توانمند سازی معلولان، حفظ عزت و کرامت انسانی معلولان در سایه عدم درخواست کمک بلاعوض، سرمای گذاری مبتنی بر باورها و آرمان های اعتقادی و از پی آن ترویج سرمایه داری الهی از آن جمله هستند.


 


این فعال اجتماعی در پایان به دانشجویان توصیه می کند: «‌ما به خوبی می دانیم که مشکلات جامعه ما با اینگونه ارزش آفرینی ها و ایجاد این تعداد شغل حل نخواهد شد. ما امروز فقط نمونه ای را ارائه داده ایم تا در سنگر اقتصاد ارزشی را معرفی کنیم و امیدواریم اینگونه ارزش ها از سوی صاحبان صنعت شناسایی شود و دلتمردان نیز در توسعه آن بیش از پیش بکوشند»


 


زهرا کریمی


 


 


منبع : کانون معلولین توانا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است