فریادرس قهرمانان کیست/ازدغدغه ستاره‌ها تا ادامه کم توجهی‌ها

17 اسفند 1394

ناصر رمضانی: ورزش واژه غریبی نیست، کلمه‌ای آشنا که مؤید تمرین، تلاش، ممارست، پیروزی، شکست، هیجان، اشک، غرور و فراز و نشیب‌های یک قهرمان است.


 


امروزه ورزش مؤلفه‌ای بسیار برجسته و حائز اهمیت در کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شود، اثرات ورزش در بخش‌های بسیاری از زندگی مشهود و بارز است، سلامتی و نشاط جامعه، اشتغال‌زایی، گردش‌های مالی گسترده و سنگین، وحدت و همدلی اجتماعی، بخشی از بازخوردها و ثمرات و تأثیرگذاری‌های این واژه نام‌آشنا در جهان به شمار می‌رود.


 


انسان سالم، زندگی و خانواده سالم و درنهایت جامعه سالم یکی از برجسته‌ترین اهداف توسعه پایدار محسوب می‌شود و بدون تردید آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، یکی از موانع اصلی در تحقق این امر خطیر خواهد بود، موانعی که آمار و ارقام امروز جامعه، مؤید عمق و افزایش رو به تزاید آن است.


 


در چنین عرصه و بستری، ورزش از مؤلفه‌های بسیار اثرگذاری است که به‌صورت پایدار، رفع کننده و بازدارنده از ظهور و بروز چنین معضلات و ناهنجاری‌هایی محسوب می‌شود.


 


توسعه ورزش و تربیت‌بدنی، اقدامی سازنده برای تأمین و تربیت انسان‌هایی تندرست و سلامت است که درحرکت به سمت شکوفایی، بالندگی و پیشرفت جامعه اثرگذار خواهند بود.


 


بر همگان مبرهن و هویدا است که ورزش زیربنای سالم‌سازی انسان به شمار می‌رود و نقش برجسته‌ای در تعلیم و تربیت انسان در ابعاد جسمانی و روحانی ایفا می‌کند، امری که در مکتب و آیین اسلام نیز نسبت به آن تأکید بسیار شده است و مجموعه این ثمرات و تأکیدات، گواهی است بر جایگاه ورزش و تأثیر آن در نشاط اجتماعی، نشاطی که یکی از پایه‌های اصلی در امید به زندگی به شمار می‌رود.


 


حصول و تحقق شعار عقل سالم در بدن سالم، با ورزش میسر می‌شود و در سایه ورزش است که در بدن‌های سالم، نبوغ و بلوغ فکری، خلاقیت، درک صحیح، جسارت، اعتمادبه‌نفس، آینده‌نگری، برنامه‌ریزی، امید، توکل، توسل و همبستگی عمیق شکل می‌گیرد.


 


امروزه ورزش آن‌چنان در پوست و گوشت عموم مردم در جهان رسوخ و نفوذ پیداکرده که شاید هیچ پدیده و جریانی را نتوان هم پا و همسان با آن متصور شد.


 


دایره و گستره تأثیرگذاری ورزش، نه‌تنها در ابعاد فرهنگی- اجتماعی بلکه در حوزه سیاست و دیپلماسی نیز ملموس و مشهود است.


 


امروزه ورزش به ابزاری برای خروج از انزوا، تبلیغ داشته‌ها و توانایی‌های کشورهای جهان و حتی مراودات سیاسی و اقتصادی مبدل شده است.


 


چه بسیار کشورهایی که در طول سال و در شرایط عادی به تعداد انگشتان یکدست نیز نام آن‌ها در سطوح جهانی مطرح نمی‌شود اما در سایه ورزش، پرچم خود را افراشته می‌بینند و گاهی به تیتر نخست روزنامه‌های پر تیتراژ جهان تبدیل می‌شوند.


 


با همه این اوصاف، به‌راستی به چه میزان شعار عقل سالم در بدن سالم موردتوجه مسئولان تصمیم گیر و تصمیم‌ساز کشورمان قرارگرفته، به چه میزان بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ورزش و اهمیت آن در صدر برنامه‌های مسئولان قبوده، آیا به تصویر کشیده شدن کوهنوردی مقام معظم رهبری پیامی غیر از لزوم و ضرورت توجه به ورزش دارد.


 


اشاره صریح معظم له با این مضمون که ورزش در زنجیره حرکات انسان در محیط اسلامی و در جامعه‌ای که زیر ساز نظام ارزشی آن اسلامی است، یک نردبان برای تکامل است، تأکید ایشان بر همگانی کردن ورزش و اشاره به نقش یک گروه ورزشی مسلمان، انقلابی و بااخلاق خوب، در انتقال انقلاب اسلامی و نقش ورزشکار متعهد در میادین ورزشی به‌عنوان سفیر این نظام مقدس، به‌روشنی گویای جایگاه و اهمیت ورزش همگانی و ورزش قهرمانی است.


 


به‌واقع ورزش همگانی و ورزش قهرمانی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و تقویت توأمان آن در کنار هم، تعالی کشور را در پی خواهد داشت.


 


اگرچه تاکنون اقدامات بسیار سازنده و مؤثری از سوی مسئولان ورزشی و اجرایی برای توسعه ورزش، برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است اما همچنان جا برای کار هر چه بیشتر وجود دارد.


 


استعدادهای ورزشی این مرزوبوم با حمایت هر چه بیشتر به توفیقات درخشان‌تری منتهی خواهد شد، اما بااین‌وجود برخی کم‌توجهی ها و بی‌مهری‌ها عرصه را بر ورزشکاران ملی، میهنی و افتخارآفرین تنگ و سخت کرده است.


 


غرب استان تهران و مدال‌آوران این خطه قهرمان خیز در سه شهرستان شهریار، قدس و ملارد از نمونه مناطقی است که با توجه هر چه بیشتر می‌تواند به موفقیت‌ها و دستاوردهای افزون‌تری منتهی شود.


 


سرانه ورزشی ۵۰ سانتیمتری شهریار با بیش از ۱۰۰ ورزشکار مدال‌آور و افتخارآفرین در عرصه‌های کشوری، آسیایی و جهانی و یا سرانه ۲۰ سانتیمتری در شهرستان قدس با بیش از ۱۱۵ مدال‌آور ملی و بین‌المللی، مؤید عمق توانمندی‌های جاری و ساری در این خطه از استان تهران است.


 


در این گزارش در گفت و گویی با مدال‌آوران جهانی این خطه، شنیدیم دغدغه‌ها، انتظارات، خواسته‌ها و مطالبات این افتخارآفرینان ملی و میهنی را که با تلاش خود، ایران را در میان کشورهای دنیا سرافراز و سرود ملی ایران اسلامی را در میادین بین‌المللی طنین‌انداز کردند.


 


ضرورت تسهیل واگذاری امکانات ورزشی به هنر جویان


 


مژگان آرمیده مربی موی تای و دارنده مدرک بین‌المللی از امارات متحده عربی، دارنده مقام اول در فستیوال بین‌المللی سال ۲۰۱۰، کسب مقام نخست در کاپ آزاد بین‌المللی کیو کوشین و کیک بوکسینگ تنها بخش کوچکی از افتخارات این مربی صاحب‌نام ایران در رشته کونگ فوتوآ به شمار می‌رود.


 


با اشاره به عدم برخورداری مناسب از امکانات ورزشی در شهر قدس عنوان کرد:تسهیل برخورداری از اماکن ورزشی یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ما به شمار می‌رود.


 


آرمیده عنوان کرد:در سال ۸۹، آکادمی هنرهای رزمی را در شهرستان قدس افتتاح کردم و در حال حاضر ۹۵ درصد از قهرمانان کشور در مرکز مذکور فعالیت می‌کنند اما دریغ از یک لوح تقدیر و قدردانی برای زحمات و تلاش‌هایی که در طول این مدت انجام و حاصل‌شده است.


 


قهرمان فستیوال بین‌المللی گفت:هیچ ارگان، نهاد و مجموعه‌ای در این شهرستان حامی ما نبوده و تنها شورای شهر قدس در این منطقه از ما پشتیبانی کرده است.


 


وی افزود:هنرجویان بنده هرکدام سه تا چهار عنوان قهرمانی کشوری دارند اما باوجود چنین استعداد و توانمندی‌هایی، سالن‌های ورزشی این شهرستان به‌دشواری در اختیار ما قرار می‌گیرد و شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای را برای آن در نظر می‌گیرند.


 


آرمیده گفت:متأسفانه برخی از مسئولان از انتقاد ما ناراحت و آزرده می‌شوند و هر صحبتی که انجام می‌دهیم بازتاب منفی آن به سمت ما می‌آید.


 


قهرمان فستیوال بین‌المللی در سال ۲۰۱۰ عنوان کرد:ما انتظار داریم حداقل برای پاسداشت زحمات هنرجویان ما و مدال‌آوری آن‌ها در سطح کشوری، دستگاه‌های زی ربط در این شهرستان با یک لوح تقدیر از رزمی‌کاران مستعد در منطقه مذکور تجلیل کنند.


 


وی افزود:شأن و شخصیت هنرجویان ما بسیار بالا است، این‌ها قهرمانان این مرزوبوم هستند، نیازمند به حمایت و احترام هر چه بیشتری هستند اما بعضاً شاهد هستیم از نصب یک بنر تشکر و قدردانی در سطح شهر نیز کوتاهی می‌کنند.


 


قهرمان ژیمناستیک کشور پول خرید لباس ورزشی را ندارد


 


مسعود جودی سرمربی تیم ملی نوجوانان و جوانان ژیمناستیک کشور نیز، دل پردردی داشت، از بی‌مهری‌ها، کم توجهی ها، دل‌آزرده از آنچه که بر او گذشته و به اعتقاد وی این روند در آینده نیز استمرار خواهد داشت.


 


وی اظهار داشت:سالن ژیمناستیک شهرستان قدس را با کارگری ساختم، تمامی تجهیزات را به‌صورت کارکرده و دست‌دوم با کمک رئیس اداره ورزش وقت و دوستان ژیمناستیک تهیه کردیم، اما دریغ از یک تشکر و قدردانی و یک بازدید میدانی مسئولان شهرستانی برای اینکه بیایند و حداقل نظاره‌گر باشند که در این سالن چه می‌گذرد.


 


جودی گفت: تیم ملی از پنج عضو تشکیل می‌شود که سه عضو آن ساکن شهرستان قدس و شاگرد بنده هستند.


 


سرمربی تیم ملی ژیمناستیک کشور گفت:تأسف‌آور است که ملی‌پوش ما توان و قدرت خرید یک دست لباس ورزشی را برای خود ندارد و این امر مؤید کم توجهی مسئولان به ملی پوشان مستعد این منطقه است.


 


وی افزود:در خارج از شهرستان قدس، همه به بنده احترام می‌گذارند اما در منطقه فعالیتی خودم، هیچ‌کس بنده را نمی‌شناسد، این ضعف من نیست، این به ضعف و کم توجهی مسئولان شهرستانی بازمی‌گردد.


 


جودی گفت:بنده به لطف پروردگار به‌عنوان مربی برتر برگزیده شدم اما سه ماه طول کشید تا یک بنر تقدیر و تشکر برای من در این شهرستان نصب کردند و این جز افسوس هیچ‌چیز دیگری باقی نمی‌گذارد.


 


سرمربی تیم ملی ژیمناستیک کشور گفت:به‌غیراز شورای شهر قدس و اداره ورزش و جوانان، هیچ‌کدام از مسئولان این شهرستان از ملی پوشان ژیمناستیک تقدیر نکردند و یک‌بار نشده مسئولان این منطقه تمایلی به شنیدن دردها و کمبودهای ما نشان دهند.


 


وی افزود:در طول سال، برخی از مسئولان هیچ یادی از ما نمی‌کنند اما هنگام گرفتن عکس، حضور پررنگی از خود نشان می‌دهند.


 


جودی گفت:اگر ورزشکار ما آسیب بیبند، هیچ‌کس حامی او نخواهد بود و می‌طلبد مدیران تصمیم گیر در کشور مبالغی را به‌عنوان تنخواه، برای قهرمانان ورزشی در چنین مواقعی در نظر بگیرند.


 


پدیده شنای ایران ۹ کیلومتر در روز شنا می‌کند


 


عرفان مقدم از دیگر ورزشکاران ملی‌پوش ساکن در شهرستان قدس است. وی دارنده ۶۰ مدال طلا، ۳۰ نقره و ۱۵ برنز کشوری است.


 


دو نقره حاصل تلاش و درخشش وی در مسابقات بین‌المللی ترکیه بوده و مجموعه این موفقیت‌ها او را پدیده شنای ایران کرده است.


 


به گفته پدر وی، عرفان ۵ سال تمام است که صبح تا شب تمرین می‌کند و از بازی‌های بچه‌گانه دور بوده، درواقع عرفان کودکی و نوجوانی نکرده و تنها دغدغه وی ورزش بوده و بس.


 


عرفان در زمان تهیه گزارش در اردو به سر می‌برد اما پدر او ناگفته‌های بسیاری را برای اولین بار در سطح رسانه‌ها به زبان آورد.


 


وی گفت:شهرستان قدس فاقد لاین و استخر مناسب برای پیگیری تمرینات قهرمانی عرفان است، او که در ۱۵۰ مسابقه و رقابت شنا مقام اول را کسب کرده، یک ریال هم حمایت مالی را در طول درخشش خود ندیده و هر آنچه هزینه کرده به‌واسطه پشتیبانی‌های پدرش بوده است.


 


پدر او انتظار حمایت مالی را ندارد، چراکه معتقد است، انتظار بیهوده و عبثی بوده و راه به‌جایی نخواهد برد اما فقط امید داردکه شاید مسئولان استخر، فضای مناسبی را برای تمرین عرفان مهیا سازند.


 


پدر عرفان هم گلایه‌مند‌است، گلایه از نایب‌قهرمانی که عرفان در مسابقات بین‌المللی کسب کرد اما دریغ از حضور یک مسئول از شهرستان قدس برای استقبال از عرفان در فرودگاه، عرفانی که روزی ۹ کیلومتر شنا می‌کند تا گوی سبقت را از حریفان قدر و قدرتمند خود در آینده برباید.


 


در صورت مصدومیت به‌راحتی فراموش خواهیم شد


 


فاطمه صادقی۱۶ ساله، ساکن ملارد و نایب‌قهرمان جهان در مسابقات کاراته تیمی، دارنده سه قهرمانی آسیا که به همراه پنج ملی‌پوش دیگر در این شهرستان افتخارات بسیاری را برای منطقه کسب کرده است.


 


وی افزود:نقش مربی بنده در موفقیت‌هایم بسیار پررنگ بوده، زیرا او همواره پشتیبان من و دیگر ملی پوشان و هنر جویان خود بوده است.


 


صادقی گفت:زیرساخت‌های ورزشی در شهرستان ملارد ضعیف است و ما برای استفاده از برخی امکانات باید به تهران مراجعه کنیم.


 


نایب‌قهرمان جهان ضمن تشکر و قدردانی از رئیس اداره ورزش و جوانان ملارد عنوان کرد:همواره بعد از بازگشت از مسابقات بین‌المللی، رئیس اداره مذکور به گرمی از بنده استقبال کرده و با پشتیبانی و حمایت‌های معنوی او، دلگرمی بسیاری برای بنده ایجادشده است.


 


وی افزود:امیدواریم مسئولان دیگر نیز حمایت‌های خود را از قهرمانان ورزشی ساکن در این شهرستان دریغ نکنند زیرا با پشتیبانی‌های آن‌ها به‌طور یقین موفقیت‌های هر چه بیشتری برای این مرزوبوم کسب خواهد شد.


 


صادقی گفت:متأسفانه در صورت آسیب‌دیدگی قهرمانان ورزشی در این رشته، حمایت کافی از آن‌ها نمی‌شود و به‌راحتی فراموش می‌شوند و جا دارد پشتیبانی‌های هر چه بیشتری در این عرصه لحاظ شود.


 


نایب‌قهرمان پرتاب دیسک جهان، بیکار است چون ناشنوا است!


 


رضا حیدری قهرمان پرتاب دیسک جهان۳۰ ساله و متولد تهران و ساکن ملارد است.


 


دارنده نقره جهان و آسیا در شرایطی که باید برای مسابقات جهانی بلغارستان در تیرماه تمرین کند اما به دلیل بیکاری و بی‌پولی، روحیه‌ای برای تمرین ندارد.


 


وی به همراه خواهر خود برای گفت‌وگو با ما حاضر شد، ضرورت وجود همشیره‌اش ترجمان گفتگوی او بود تا ارتباط حرکتی او را به آوای کلامی ترجمه کند، او ناشنوا است و به گفته وی همین ناشنوایی باعث شده تا هیچ‌کس به او کار و شغلی واگذار نکند.


 


خواهر وی گلایه‌های بسیاری را مطرح ساخت، وی گفت مراجعه بسیاری به مراکز و نهادهای متعدد شهرستان ملارد داشته، اما دریغ از توفیقی برای اشتغال رضا، و به گفته وی آخرین مراجعه وی به فرمانداری ملارد بوده، جایی که به تعبیر او آب پاکی را بر دستان رضا جاری ساختند و گفتند کار نیست.


 


وی عنوان کرد:در غرب استان تهران، امکانات و فضای مناسبی برای پرتاب دیسک وجود ندارد و ناچار است تمرینات خود را تهران پیگیری کند، اما شرایط مالی‌اش به‌گونه‌ای است که حتی امکان تأمین هزینه تردد به تهران را ندارد.


 


طبق اظهارات خواهر رضا، تنها درآمد آن‌ها ماهی ۹۰۰ هزار تومان مستمری است که با داشتن دو معلول در خانواده‌ای پنج‌نفره، عملاً کفاف زندگی آن‌ها را نیز به‌سختی می‌دهد تا چه رسد به ساپورت و حمایت مالی از رضا برای پیگیری حرفه‌ای تمریناتش.


 


سخنی با مسئولان؛ لزوم همگرایی برای اشتغال قهرمانان ورزشی غرب استان تهران


 


بدون تردید دغدغه اشتغال و معیشت، بخش قابل‌توجهی از انرژی و تمرکز یک ورزشکار حرفه‌ای را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، در شرایطی که در مجموعه‌ای همچون شهرداری ملارد قریب به هزار و 200 نیرو در طول سالیان گذشته جذب شهرداری شده‌اند آن‌هم فراتر از نیاز سازمانی و با مازاد نیروی قریب به ۶۰۰ نفری که بارها و بارها مسئولان شهری به آن اشاراتی داشته‌اند، تأمل‌برانگیز است که چطور برای یک نخبه ورزشی در سطح جهانی ساکن در این شهرستان، شغلی پیدا نمی‌شود، آیا لحاظ کردن سهمیه‌ای ویژه برای رفع دغدغه اشتغال ورزشکاران مدال‌آور جهانی انتظاری فراتر از قاعده و اصول است.


 


تاکنون هرچه بود، هرچه شد، تمام شد، اما زین پس انتظار می‌رود مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری نگاه ویژه‌ای را به نخبگان ورزشی لحاظ کنند، از نماینده مجلس دهم در حوزه انتخابیه شهرستان‌های شهریار، ملارد و قدس انتظار می‌رود این امر خطیر را به‌عنوان دستور کاری جدی در مجلس دهم پیگیری کند، قطعاً با رفع دغدغه اشتغال نخبگان ملی و جهانی این خطه از استان تهران که بارها و بارها در رشته‌های گوناگون نام ایران را در سطوح بین‌المللی مطرح ساخته‌اند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات آن‌ها مرتفع خواهد شد.


 


مجموع تعداد قهرمان ملی، آسیایی و جهانی در این سه شهرستان آن‌قدر کثیر نخواهد بود که چنین مشکلات ادامه‌داری گریبان گیر ورزشکاران ملی خطه مذکور شود، باید طرحی نو درانداخت و این امر با مقداری توجه و تلاش از سوی مسئولان محقق خواهد شد.


 


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است