اشتغال، دغدغه ای برای معلولان

10 اسفند 1394

شهاب فدایی متولد 1360 در روستای ده چشمه از توابع شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری است.


 


وی توانسته با تأسیس یک صندوق قرض الحسنه، کمک زیادی به اشتغال معلولین نماید. به همین بهانه، سراغ این معلول موفق رفتیم تا با ایشان بیشتر آشنا شویم.


 


سین: آقای فدایی خودتون رو بیشتر معرفی کنید؟


 


جیم: شهاب فدایی هستم، 34 سالمه، در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، و از 7 ماهگی بر اثر بیماری فلج طفال از ناحیه پای راست دچار معلولیت شدید شدم.


 


سین: آقای فدایی چطور به فکر اشتغالزایی برای معلولین افتادید؟


 


جیم: به نظر من اگر کار معلولین رو به خودشون واگذار کنیم بهتر جواب می دهد. من در سال 90 با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی، مؤسسه خیریه ولیعصر (عج) را تأسیس کردم و به کمک همکارانم و از طریق پرداخت وام، مددکاری توانخواهان تحت پوشش بهزیستی را در این مؤسسه دنبال می کنیم.


 


سین: از چه طریقی به معلولین وام می دهید؟


 


جیم: با ایجاد یک صندوق قرض الحسنه شروع به پرداخت وام به معلولین کردیم و بیشتر کسانی که از مؤسسه وام گرفته اند به صورت کارگاهی و مشاغل خانگی مشغول به کار هستند.


 


سین: موجودی صندوق قرض الحسنه چطور تأمین می شود و بازپرداخت وام ها به چه شکل است؟


 


جیم: از طریق پس اندازهای خرد خود معلولین مؤسسه و کمک خیرین استان. با توجه به شناختی که از معلولین داریم بیشتر وام ها بدون کارمزد است و برخی نیز با کارمزد 4 درصد این وام را دریافت می کنند.


 


سین: چند نمونه از کسانی که از مؤسسه شما وام گرفتند و برای خودشون کسب و کاری درست کردند را به ما معرفی کنید؟


 


جیم: خانم جهانبازی از معلولین جسمی حرکتی شدید هستند که با دریافت وام از مؤسسه توانسته اند یک کارگاه خیاطی دایر کنند و در حال حاضر نیز 12 نفر در آن مشغول به کار هستند. آقای قاسم نگهبان هم که شغل مجسمه سازی دارد با گرفتن وام از مؤسسه توانسته به کار خود رونق دهد.


 


سین: آقای فدایی شنیده ایم در کنار این فعالیت ها، یه خونه هم برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ساخته اید. در این مورد هم برامون بیشتر بگید؟


 


جیم: بله؛ از سال 89 این طرح به شکل توانمند سازی سالمندان و با تأسیس مرکز سرای سبز آرزوها در روستای ده چشمه آغاز شد و در حال حاضر 70 نفر از سالمندان در این مرکز نگهداری و آموزش می بینند.


 


سین: آقای فدایی چطور با معلولیت کنار اومدید؟


 


جیم: من هیچ وقت در زندگی ام احساس نکردم که معلول هستم و این مشکل برای من هیچ گاه به صورت یک مانع نبوده. لطف خدا هم شامل حالم شده و توانسته ام در تمام مراحل زندگی موفق باشم.


 


سین: از زندگی خانوادگیتون برامون بگید؟


 


جیم: 4 سال که ازدواج کرده ام. همسرم همیشه برایم بهترین مشوق بوده و در کنار وی به موفقیت های زیادی رسیده ام. فعلاً هم فرزند ندارم.


 


سین: تا حالا شکست خوردید؟


 


جیم: شکست، راه رسیدن به موفقیت های بیشتر است. اینکه ما بتوانیم از شکست های خود به نحو مطلوب استفاده کنیم و راهی بسازیم برای رسیدن به موفقیت های بیشتر، هنر زیادی می خواهد.


 


سین: امید کجایِ زندگیتونِ آقای فدایی؟


 


جیم: انسان ها همیشه به امید زنده اند و من همیشه در زندگی امیدوار به فردایی بهتر بوده ام.


 


سین: زندگیِ آقای فدایی چه رنگیه؟


 


جیم: سبز سبز


 


"امیدواریم همه ما بتوانیم مثل آقای فدایی، از محدودیت ها، پلی به سمت موفقیت و پیشرفت بسازیم."


 


 


منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است