در انتظار ‌شهری بدون مانع!

11 اسفند 1394

‌طعم زندگی را به چاشنی اُمید‌ آغشته می‌کنم و در کوچه پس‌کوچه‌های زندگی صندلی چرخدارم را می‌رانم، گرمای محبت اطرافیان، توانم را دو چندان کرده برای رسیدن به مقصد، در این بین موانع زیادند و گه‌گاهی طاقتم طاق می‌شود اما نومیدی را هرگز به خود راه نمی‌دهم!


 


می‌خواهم مصمم‌تر برانم تا پا به پای همنوعان و همشهریانم، تلاش کنم، اما در این بین موانع نمی‌گذارد و همچنان عرق سردی روی پیشانی‌ام می‌نشیند، اما ناامید نمی‌شوم و همچنان می‌رانم. من می‌خواهم پس می‌توانم، اما موانع نمی‌گذارند و من با سرسختی صندلی چرخدارم را عبور می‌دهم. می‌دانم سخت است‌، می‌دانم زمان‌بر است، می‌دانم پله‌ها زیاد و شهرها بزرگند، اما با دلی پر از امید همچنان به انتظار می‌مانم‌، به انتظار شهری مناسب، شهری بدون پله و مانع!


 


بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده (2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان مبنی بر مناسب‌سازی کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی‌، اماکن ورزشی‌، پایانه‌ها، فرودگاه‌ها، دانشگاه‌ها، قطارهای‌شهری و برون‌شهری‌، مراکز تجاری‌، بانک‌ها و خودپردازها، بوستان‌ها، معابر عمومی و نظایر آنها موظف هستند در طراحی و اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل‌ونقل این قانون را رعایت کنند به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی‌، معابر، محیط شهری و بین‌شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی‌، اجتماعی‌، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره‌مند شوند.


 


این در حالیست که مناسب‎سازی بصورت کامل در شهرستان‎های لرستان انجام نشده است.


 


خودداری از صدور پروانه احداث برای ساختمان‌هایی که مناسب‌سازی را رعایت نکردند


 


در این‌باره الهام ناظری دبیر مناسب‌سازی لرستان به ایسنا گفت: قانون جامع حمایت از معلولین سال 62 در مجلس شورای اسلامی تصویب و سال 85 آیین نامه آن اصلاح شد که براساس این مصوبه دولت‎ها موظف هستند برای تامین حقوق معلولین حمایت خود را اعلام کنند.


 


وی ادامه داد: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده (2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی‌، اماکن ورزشی‌، پایانه‌ها، فرودگاه‌ها،دانشگاه‌ها، قطارهای‌شهری و برون‌شهری‌، مراکز تجاری‌، بانک‌ها و خودپردازها، بوستان‌ها، معابر عمومی و نظایر آنها موظف هستند در طراحی و اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل این قانون را رعایت کنند به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی‌، معابر، محیط شهری و بین‌شهری و ساختمان‌های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی‌، اجتماعی‌، فرهنگی واقتصادی با حفظ استقلال فردی لازم بهره‌مندشوند.


 


ناظری بیان کرد: شهرداری‌های سراسر کشور موظفند از صدور پروانه احداث و پایان کار برای ساختمان‌ها و اماکن‌عمومی و معابری که ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان را رعایت نکرده باشند، خودداری کنند.


 


وی با اشاره به اینکه سال گذشته مناسب‎سازی و عملکرد 22 دستگاه در زمینه مناسب‎سازی مورد ارزیابی قرار گرفت و امسال ساختمان‎های ستادی 39 دستگاه در این خصوص مورد بررسی قرار می‎گیرند، تصریح کرد: معلولین برای مسکن، ازدواج، اشتغال، دسترسی به خدمات بهداشتی، تغذیه، آموزش، زندگی فرهنگی و اجتماعی، تعامل با مردم جامعه و... نیاز به توجه و احقاق حقوق خود دارند.


 


10 هزار مترمربع مناسب‎سازی و بهسازی در بروجرد انجام شده است


 


این مقام مسئول با اشاره به اینکه مناسب‎سازی فضاهای شهری مساوی با ایجاد فرصت‎های برابر است، اضافه کرد: نباید در ارائه خدمات به معلولین و انسان‎های سالم تفاوت قائل شد و حقوق آنها با یکدیگر برابر است.


 


دبیر ستاد مناسب‎سازی لرستان با بیان اینکه بنا بر آئین‎نامه اجرایی ماده 2 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان باید وضعیت ساختمانی دستگاه‎های اجرایی از نظر مناسب‎سازی مورد ارزیابی قرار گیرد، یادآور شد: هیچ کدام از دستگاه‎های دولتی بجز بهزیستی لرستان دسترسی‌شان برای معلولان مناسب نیست.


 


ناظری خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 هزار مترمربع مناسب‎سازی و بهسازی در شهرستان بروجرد طبق استانداردها انجام شده است.


 


مناسب سازی در شهرستان‌های دلفان و سلسله انجام شده است


 


وی تصریح کرد: همچنین در هر کدام از شهرستان‎های دلفان و سلسله نیز 5 هزار مترمربع مناسب‎سازی برای راحت‎تر شدن عبور و مرور معلولین انجام شده است.


 


این مقام مسئول گفت: متأسفانه برخی از مناطق شهری در استان مناسب نیستند و این قضیه مشکلات معلولین را دوچندان می‎کند.


 


ناظری یادآور شد: شهرستان‎های خرم‎آباد، نورآباد، الشتر، دورود و الیگودرز رابط‎های خود را در خصوص بحث مناسب‎سازی معرفی کرده‎اند و مابقی اقدامی نداشته‎اند.


 


10 درصد جمعیت استان از معلولیت رنج می‌برند


 


در این خصوص اسدالله حیدری مدیر کل بهزیستی لرستان نیز با بیان 10 درصد جمعیت استان معادل 160 هزار نفر معلول و ناتوان هستند و نبایدحقوق آنها در جامعه نادیده گرفته شود، بیان کرد: بی‎توجهی به حقوق معلولان نه تنها باعث می‎شود آنها از معلولیت رنج ببرند بلکه محروم نیز خواهند شد و بدین ترتیب ایزوله می‎شوند و برای خود و خانواده‎هایشان مشکلات حادی به وجود می‎آورند.


 


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه فرهنگ‎سازی در پیشگیری از معلولیت‎ها و آسیب‎های اجتماعی بسیار مهم است، اضافه کرد: علت شیوع اختلال فیزیکی و معلولیت از ناآگاهی مردم نشات می گیرد که رسانه ملی در این قضیه مقصر است.


 


نباید از مناسب‎سازی فضاهای شهری غافل شد


 


مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه اگر تنها برای چند ساعت خود را جای آنها و خانواده‎هایشان بگذاریم، شرایط آنها را بهتر درک خواهیم کرد، افزود: برای بهتر شدن اوضاع معلولین در جامعه باید تلاش مضاعف داشت.


 


حیدری با تاکید براینکه رویکرد جدید دولت پیشگیری از معلولیت‎ها و آسیب‎های اجتماعی است و در این خصوص کارهای فرهنگی زیادی انجام شده است، یادآور شد:در جامعه‎ای که شهادت و فداکاری یک افتخار محسوب می‎شود، نباید از مناسب‎سازی فضاهای شهری برای جانبازان غافل ماند.


 



 


اجرای طرح پایلوت مناسب‎سازی در مرکز لرستان


 


محمد اصلانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز در این باره می گوید: مناسب‎سازی فضاهای شهری و احترام به حقوق معلولین به فرهنگ تبدیل شود.


 


وی با اشاره به اینکه احترام به حقوق معلولین نیاز به فرهنگ‎سازی دارد و این قضیه تا تبدیل به فرهنگ نشود وضعیت کنونی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: اداره کل بهزیستی لرستان به عنوان دبیر ستاد مناسب‎سازی استان مکلف است تا پایان هفته آینده رئوس برنامه‎ها و مواردی که بیان و یا نمایش‎ آنها از طریق صداوسیما موجبات فرهنگ‎سازی و رعایت حقوق معلولین را در جامعه ایجاد می‎نماید، به صورت تفصیلی به این سازمان ارائه دهد و صداوسیما در هر هفته 2 ساعت را به این برنامه‎ها اختصاص دهد.


 


از وضعیت مناسب‎سازی فضاهای شهری در خرم‎آباد راضی نیستم


 


اصلانی ادامه داد: دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مکلف هستند توجیهات لازم را درخصوص صدور احکام موضوع ماده 100 و قانون شهرداری‎ها به اعضای آنها یادآوری کنند به گونه‎ای که در صدور احکام مربوط به حقوق حقه و قانونی معلولین به عنوان یک اصل، توجه ویژه شود.


 


رئیس ستاد مناسب‎سازی لرستان با تاکید بر اینکه از وضعیت مناسب‎سازی فضاهای شهری در خرم‎آباد راضی نیستم، افزود: هنگامیکه اوضاع مرکز استان چنین باشد شهرستان‎های دیگر وضعیتی بدتر خواهند داشت.


 


وی یادآورشد: منطقه شیرخوارگاه به عنوان طرح پایلوت مناسب‎سازی در سال آینده توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری خرم‎آباد و نماینده شهرداری به صورت میدانی مورد مطالعه دقیق قرار خواهد گرفت و ظرف یک ماه آینده طرح مناسب‎سازی مربوطه تهیه خواهد شد و سال 95 عملیات اجرایی آن آغاز ‌شود.


 


شناخت جامعه نسبت به معلولان افزایش داده شود


 


در این باره عباس قائدرحمت عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با تاکید بر اینکه نگاه ما به معلولان نباید نگاه ترحم‌آمیز باشد، اضافه کرد: خداوند متعال تکلیف ما را در برابر معلولان مشخص کرده است، لذا همه ما موظف هستیم تکلیف خود در برابر این قشر را به‌نحو احسن انجام دهیم.


 


وی بیان کرد: باید شناخت جامعه نسبت به معلولان را افزایش دهیم، همچنین معلولان با حقوق مادی و معنوی خود آشنا شوند.


 


قائدرحمت با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در 16 ماده و تعدادی تبصره، خاظرنشان کرد: این قانون به همه امور مرتبط با معلولان اشاره کرده است اما متاسفانه مشکل ما در اجرای صحیح این قانون است و در نظارت بر اجرای صحیح این قانون نظارت درست و کافی نداریم.


 


وی با تاکید براینکه در حال حاضر براساس آمارهای موجود 500 میلیون نفر در جهان دچار معلولیت هستند که 80 درصد آنها در کشورهای جهان سوم است، افزود: می‌توان گفت یک رابطه بین عقب‌افتادگی‌ها، محرومیت‌ها و معلولیت‌ها وجود دارد و از هر 10 معلول هشت نفر آنها زیر خط فقر قرار دارند.


 


پیشرفت تکنولوژی زمینه‌ را برای اشتغال معلولان فراهم کرده است


 


نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس، تبادل تجربیات در زمینه معلولان در سطح دنیا را متذکر شد و افزود: لازم است تجارب موفق دنیا در این زمینه را بگیریم و تجارب موفق خود در این زمینه را به دنیا انتقال دهیم.


 


قائدرحمت با بیان اینکه پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات زمینه‌ را برای اشتغال معلولان فراهم کرده است، اظهارکرد: باید زمینه را برای مشارکت معلولان در عرصه‌های مختلف فراهم آوریم.


 


وی با تاکید بر لزوم مشارکت دادن معلولان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم مشارکت معلولان را به‌حدی فراهم کنیم که از عرصه‌های اجتماعی طرد نشوند و به انزوا کشیده نشوند.


 


عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی بااشاره به پاره‌ای اقدامات انجام گرفته در مجلس و دولت در راستای خدمت به معلولان و تاکید بر اینکه باید نرخ مستمری معلولان و همچنین سهم معلولان از استخدام دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد، گفت: وجود باورهای غلط مردم نسبت به معلولان باید از طریق رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی فرهنگ‌سازی شود.


 


به گزارش ایسنا معلولین در هر جامعه‎ای وجود دارند و جزء شهروندان آن جامعه محسوب می‎شوند و حداقل نیازی که دارند این است که دولت‎ها مناسب‌سازی را در اماکن عمومی و دستگاه‎ها عملیاتی کنند تا به راحتی بتوانند کارهای روزمره خود را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهند.


 


گزارش از: آزیتا یوسفیان،


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است