اجرای آزمایشی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

19 اسفند 1394

در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی پیشنهاد کمیسیون بهداشت در مورد تعیین مهلت پنجساله برای اجرای آزمایشی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.


 


این لایحه پیش از این مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گرفته بود.


 


این لایحه شامل سرفصل‌هایی در مورد مناسب‌سازی، دسترس‌پذیری و تردد حرکت معلولان است که وظایفی را برای شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی در راستای مناسب‌سازی مسیر تردد معلولان تعیین می‌کند.


 


علاوه بر این، در فصل دیگری خدمات بهداشتی و درمانی و توانبخشی برای معلولان مورد بررسی قرار می‌گیرد و وزارت رفاه مکلف می‌شود پوشش بیمه سلامت و بیمه تکمیلی افراد دارای معلولیت را تامین کند و در راستای تامین خدمات توانبخشی به خانواده‌ها در مراکز غیردولتی کمک کند.


 


در فصل دیگری از این قانون، امور ورزشی، فرهنگی و هنری و آموزشی افراد معلول مورد بررسی قرار گرفته است که طبق ماده‌ای از این طرح، استفاده افراد معلول از خدمات ورزشی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها رایگان خواهد بود.


 


علاوه بر این، افراد معلول می‌توانند در تمام مقاطع تحصیلی در واحدهای آموزشی تابعه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم تحقیقات، بهداشت و درمان، دانشگاه آزاد و سایر مراکز آموزشی غیردولتی به صورت رایگان استفاده کنند.


 


فصل دیگری در این قانون در خصوص کارآفرینی و اشتغال افراد معلول است که وزارتخانه‌ها مکلف می‌شوند فرصت شغلی برای افراد معلول تحت پوشش ایجاد کنند و حقوق و دستمزد آنان را طبق قوانین شورای عالی کار بپردازند.


 


همچنین معافیت‌های مالیاتی برای کارفرمایانی که افراد معلول را در مراکز کسب و کار خود به کار گیرند در نظر گرفته شده است.


 


در این لایحه در فصل مسکن، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن مکلف شده‌اند تعهد لازم برای اختصاص ۱۰ درصد واحدهای مسکونی به افراد معلول را از سازندگان واحدهای مسکونی انبوه بگیرند.


 


همچنین در فصل فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان تبلیغات، شهرداری‌ها و سایر سازمان‌های دارنده سالن مکلف شدند بدون اخذ هزینه، امکان نمایش تیزرهای آموزشی، تبلیغات تابلوی شهری، نقاشی‌های دیواری را در مورد حقوق افراد معلول و چگونگی تعامل با این افراد فراهم آورند.


 


سازمان صدا و سیما هم مکلف شده حداقل دو ساعت از برنامه‌های خود را به برنامه‌های آشنایی مردم با توانمندی‌های افراد معلول اختصاص دهد.


 


در بخش حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی، مراجع قضایی مکلف شدند برای نصب قیم برای افراد معلول، نظر سازمان بهزیستی را اخذ کنند.


 


در فصل معیشت و حمایت‌های اداری و استخدامی نیز دولت موظف شد کمک هزینه معیشت برای افراد معلول در نظر بگیرد. این لایه به مدت ۵ سال به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.


 


 


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است