این سقف در حال فرو ریختن است

2 مرداد 1395

‌پایه‌های کارگاهی که به خانه امید 50 نفر از معلولین استان مرکزی تبدیل شده است و می‌تواند بستری جهت ایجاد اشتغالی مناسب برای این تعداد از معلولین استان باشد، در حال لرزیدن است و سقف ناپایدار آرامشی که از امیدوار شدن به اشتغال در این کارگاه برایشان برپا شده بود، در حال فرو ریختن است.


 


‌جامعه معلولین مانند دیگر افراد جامعه نیاز به اشتغال دارند و چه بسا نیاز این افراد به اشتغال بیش از سایر افراد جامعه باشد، اما متاسفانه این نیاز همواره مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و با وجود قوانین بکارگیری معلولین در دستگاه‌های اجرایی، علیرغم برخورداری این قشر از تحصیلات و مهارت لازم شاهد بیکاری بسیاری از این افراد هستیم.


 


شرایط در استان مرکزی به گونه‌ای پیش رفت که جامعه معلولین استان مرکزی خود دست به کار شد و با راه‌اندازی کارگاهی مناسب زمینه اشتغال 50 نفر از معلولین را فراهم کرد، کارگاه عروسک سازی که در صورت دریافت توجه لازم می‌تواند توانمندی این افراد را بار دیگر به جامعه یادآور شود.


 


‌همراه با رییس انجمن جامعه معلولین استان مرکزی راهی این کارگاه که در روستای چقا در نزدیکی اراک است، شدم. تعریف رییس انجمن که خود نیز معلول جسمی است، از شرایط کارگاه و آینده‌ای که برای این مجموعه ترسیم می‌کرد بیش از پیش شوق دیدن این کارگاه را بر می‌انگیزاند.


 


بالاخره بعد از طی مسیری حدود 30 دقیقه‌ای به کارگاه رسیدیم، زمان استراحت کارآموزان بود و در فضای حیاط روستا مشغول خوش و بش بودند که ما نیز، به جمع آنها پیوستیم. لبخند بر لبان معلولان و گپ و گفتی کوتاه با آنها خبر از رضایت حضور در این کارگاه می‌داد.


 


با ورود به محوطه آموزشی کارگاه معلولین دست به قلاب‌ها و میل‌های بافتنی، دور میز وسط سالن برای ادامه کار جمع شدند. شوق آنها برای بافت عروسک‌ها بسیار قابل تحسین بود و اشتیاق به یادگیری را از سوال و جواب‌هایی که بین افراد و مربی رد و بدل می‌شد، می‌توانستم احساس کنم.


 


گوشه و کنار کارگاه پر از عروسک‌هایی بود که مانند کارآموزان لبخند رضایت به حاضران هدیه می‌دادند و این فضا گویای توانمندی معلولان این کارگاه بود که تنها با آموزش‌های دو ماهه توانسته بودند این تعداد از عروسک را تولید کنند.


 


در کارگاه ایلیا در فاز نخست به آموزش عروسک‌بافی و بعد از این مرحله فروش تولیدات پرداخته شده و در فاز بعد آموزش بافت البسه و تولید برای فروش پیگیری می‌شود.


 


به گفته مسئول کارگاه در صورت حمایت از راه‌اندازی این کارگاه و راه‌اندازی بخش بسته‌بندی کاغذ به عنوان بخشی که می‌تواند تامین‌کننده نیازهای مالی کارگاه باشد، می‌توان فعالیت‌های این کارگاه را گسترش داد و تعدادی بیش از 50 نفر را به کار گرفت.


 


فاطمه یکی از معلولان جسمی که با یک دست مشغول بافت عروسک بود، گفت: اولین روزی که در این کارگاه حضور یافتم نمی‌توانستم میل بافتنی را به دست بگیرم و امروز بعد از گذشت حدود دو ماه می‌توانم به تنهایی یک عروسک ببافم.


 


وی با بیان اینکه هیچ عاملی به جز انگیزه و شوق آموختن حرفه‌ای برای داشتن شغلی مناسب نمی‌تواند عامل این حضور باشد، افزود: محیطی که برای کارگاه در نظر گرفته شده و آموزش‌های مناسب دیگر عوامل موثر در یادگیری‌ام بوده است.


 


این کارآموز بیان کرد: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم تامین مواد اولیه است که نیاز به همکاری مسئولان دارد.


 


میترا دیگر معلول و کارآموز این کارگاه گفت: دو ماه است که به این کارگاه مراجعه می‌کنم و توانسته‌ام عروسک‌بافی را آموزش ببینم و حداقل برای داشتن شغلی مناسب و کسب درآمد از این طریق امیدوار شده‌ام.


 


نامناسب بوده راه دسترسی به کارگاه از دیگر مشکلات این افراد است، میترا از نامناسب بودن جاده دسترسی به این کارگاه انتقاد و بیان کرد: این جاده فاقد آسفالت است و گرد و خاک ناشی از تردد وسایل نقلیه آزاردهنده است.


 


این کارآموز گفت: این کارگاه تنها مرکزی است که ما می‌توانیم در کنار دیگر دوستان‌مان فعالیتی موثر داشته باشیم و برای داشتن شغلی مناسب تلاش کنیم.


 


سیف‌الله که با دقت میل بافتنی را برای تکمیل لباس عروسک در دست می‌چرخاند نیز با بیان اینکه چرخ زندگی‌ام به سختی ‌می‌چرخد، گفت: با اینکه سرپرست خانوار هستم تا به حال نتوانسته‌ام از طریق شغلی مناسب مخارج زندگی را تامین کنم.


 


وی با بیان اینکه از مسئولان تنها انتظار دارم جامعه معلولین را درک کنند، تاکید کرد: حضور در این کارگاه امید داشتن شغلی مناسب را دوباره برایم زنده کرده است و حداقل مسئولان می‌توانند به تداوم کار این کارگاه کمک کنند.


 


مسئول فنی مرکز آموزشی ایلیا با انتقاد از کم‌توجهی جامعه رسانه‌ای نسبت به پرداختن به مشکلات و نیازهای جامعه معلولین گفت: از طریق این کارگاه می‌توان برای 50 نفر از معلولان جسمی حرکتی شغل ایجاد کرد و در صورت عدم تامین تسهیلات بانکی مورد نیاز این فرصت برای تعداد قابل توجهی از معلولان استان مرکزی از بین می‌رود.


 


زهرا عراقی بیان کرد: متاسفانه معلولان در ورود به نهادهای دولتی یا خصوصی به عنوان نیروی کار با مشکل مواجه هستند و ایجاد امکان اشتغال برای این قشر از جامعه در حقیقت نشان دادن توانمندی این افراد است و می‌تواند فرصت مناسبی را جهت پذیرش این قشر از جامعه به عنوان نیروی کار در جامعه مهیا کند.


 


مربی آموزش عروسک‌بافی این کارگاه گفت: طرح‌هایی که برای عروسک‌ها در نظر گرفته شده منحصربه فرد هستند و نمونه مشابه ندارند و بافت طرح‌ها به نحوی در نظر گرفته شده که معلولان با شرایط جسمی که دارند بتوانند این طرح‌ها را پیاده کنند.


 


رضوان خردل با بیان اینکه فاز اول کار این کارگاه با آموزش عروسک‌بافی آغاز شده است، عنوان کرد: حدود دو ماه از آموزش‌ها سپری می‌شود و کارآموزان تقریبا آمادگی لازم برای افزایش تولیدات گسترده جهت فروش کسب کرده‌اند.


 


وی در رابطه با فروش تولیدات بیان کرد: در کنار پیگیری فروش تولیدات در فروشگاه‌ها از طریق سایت نیز بحث فروش پیگیری می‌شود.


 


مربی این کارگاه با بیان این نکته جالب که هر کودک می‌تواند عروسک مورد علاقه خود را طراحی کرده و سفارش دهد و در نهایت سفارش خود را به صورت آماده مطابق طراحی خود تحویل بگیرد، افزود: نرم‌افزاری در این سایت تعبیه شده که کودک می‌تواند از این طریق عروسک مورد علاقه‌اش را طراحی کرده و به صورت آنلاین وجه را پرداخت و بعد از 48 ساعت محصول را تحویل بگیرد.


 


خردل فاز دوم برنامه این کارگاه را آموزش بافت البسه عنوان و تاکید کرد: جهت بافت البسه نیاز به ماشین بافت داریم و در صورت تامین دستگاه آموزش‌ها آغاز می‌شود و تا قبل از شروع فصل سرما می‌توانیم تولید انبوه جهت فروش را داشته باشیم.


 


وی ادامه داد: در تولید البسه نیز، از طرح‌های منحصر به فرد استفاده می‌شود و قابلیت طراحی البسه به صورت دلخواه در سایت فروش دیده شده است.


 


رییس جمهور از اشتغال 50 نفر معلول استان مرکزی حمایت کند


 


رییس جامعه معلولین استان مرکزی با بیان اینکه از سال 92 همزمان با شروع فعالیت این موسسه مردم نهاد، خودکفایی معلولین هدف‌گذاری شد، گفت: معلول باید مانند دیگر افراد جامعه از حقوق شهروندی برخوردار باشد که یکی از این حقوق اشتغال مناسب است.


 


چقایی بیان کرد: برای نشان دادن توانمندی معلولین و نیز ایجاد اشتغال مناسب راه‌اندازی کارگاه در مساحت هزار متر مربع در روستای چقا به عنوان نزدیک‌ترین روستا به اراک در دستور کار قرار گرفت.


 


وی عنوان کرد: با کمک مردم و خیرین موفق به راه‌اندازی این کارگاه شدیم و به این طریق زمینه اشتغال حداقل 50 نفر از معلولین فراهم شد.


 


رییس جامعه معلولین استان مرکزی ادامه داد: جهت استفاده از تسهیلات مشارکت روستایی باید تعداد 25 نفر اعضای تعاونی که همگی سرپرست خانوار باشند را معرفی می‌کردیم که متاسفانه با توجه به اینکه تنها 10 نفر از اعضا سرپرست خانوار بودند، امکان استفاده از این تسهیلات از کارگاه سلب شد.


 


چقایی اظهار کرد: بالاخره با پیگیری‌های دفتر امور روستایی استانداری استان و دستور دکتر زرگر معاون اشتغال، سرمایه‌گذاری و توسعه فرهنگی اجتماعی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری مبنی بر دریافت ضمانت‌هایی به جز کارت یارانه دستور اعطای تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید یا در صورت عدم امکان از طریق بانک سینا داده شد.


 


وی بیان کرد: متاسفانه چند روز گذشته خبردار شدیم صندوق کارآفرینی امید طبق دستور تهران در سال جاری هیچ گونه تسهیلاتی پرداخت نمی‌کند و بر این اساس با وجود طی کردن تمام مراحل و پروسه‌های طولانی اداری ما نمی‌توانیم تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنیم.


 


رییس انجمن جامعه معلولین استان مرکزی با بیان اینکه به پشتوانه دریافت تسهیلات اقدام به خریداری دستگاه برش کاغذ کرده‌ایم، افزود: اقساط خرید این دستگاه پرداخت نشده است و در صورت عدم تامین مبلغ مورد نیاز مجبور به مسترد کردن دستگاه به فروشنده هستیم.


 


چقایی با ذکر این نکته که راه‌اندازی بخش بسته‌بندی کاغذ این کارگاه در حقیقت زمینه ساز تامین سرمایه در گردش مجموعه است، عنوان کرد: به این طریق هزینه مواد اولیه کار کارگاه، هزینه غذا و رفت و آمد معلولین، دستمزد مربیان و گسترش کارگاه فراهم می‌شود و در غیر این صورت به مشکلات بسیاری برمی‌خوریم و شاید امکان ادامه کار کارگاه با هزینه‌های موجود وجود نداشته باشد.


 


وی با بیان این انتظار که استاندار استان مرکزی به عنوان پدر معنوی معلولین نیاز است که در این رابطه مساعدت و همکاری کند، افزود: تعطیلی این مجموعه به معنای از دست دادن فرصت شغلی برای 50 نفر از معلولین و ناامید شدن آنهاست.


 


چقایی ادامه داد: رییس جمهور در آخرین روزهای تبلیغات انتخاباتی از مشکلات معلولان و نقص قوانین در خصوص این قشر از جامعه و لزوم حمایت از آنها سخن گفت و امروز انتظار داریم که این شعار محقق شده و از اشتغال 50 نفر از معلولین این استان حمایت شود.


 


بهرامی فروشنده دستگاه برش کاغذ نیز که در این کارگاه حضور داشت گفت: اواسط اسفندماه سال گذشته این دستگاه را به قیمت 120 میلیون تومان پایین‌تر از ارزش مالی واقعی آن به جهت کمک به جامعه معلولین و کمک به نیت خیر اعضای موسسه به آنها فروختم.


 


وی ادامه داد: 40 میلیون تومان از این مبلغ به صورت نقد پرداخت شد و 160 میلیون تومان به صورت اقساط در نظر گرفته شد ولی متاسفانه اقساط این دستگاه پرداخت نشده است.


مجموعه این کارگاه در صورت دریافت حمایت لازم با راه‌اندازی بخش بسته‌بندی کاغذ می‌تواند بستر مناسبی جهت ایجاد اشتغال 50 نفر از معلولین استان باشد و پیش‌بینی می‌شود این مجموعه در صورت رونق اشتغال می‌تواند حتی برای تعداد بیشتری از معلولین ایجاد اشتغال کند، اما در شرایط کنونی عملا ادامه فعالیت این کارگاه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.


 


با وجود آنکه 50 نفر از معلولین استان مرکزی صاحب کار شده‌اند و با این اقدام عملا از انزوا و گوشه‌گیری به دنیای جدید وارد شده‌اند و روح تازه‌ای در کالبد آنها دمیده شده است، روا نیست که بار دیگر انگیزه از آنها گرفته شود و با تعطیلی این کارگاه به پله اول بازگردند.


 


معلولین جسمی حرکتی اعضای توانمند و جامعه هستند که ثابت کرده‌اند محدودیت‌های حرکتی آنها نمی‌تواند به عاملی برای منفعل شدن آنها تبدیل شود، اما متاسفانه به نظر می رسد این قشر از جامعه ما نیز که به لحاظ برخورداری از بسیاری امکانات و مواهب بواسطه بی توجهی های بسیاری که به آنها روا می شود از دیگر اقشار جامعه جا مانده‌اند، حال که دست را به زانوی خود گرفته و برای اشتغال به عنوان بزرگترین و مغفول مانده ترین مشکل شان اقدام کرده‌اند، بازهم بواسطه قوانین دست و پاگیری که هر روز تغییر می کنند و رنگ عوض می کنند باید عطای اشتغال را به لقای بدهکاری بخشیده و راهی انزوای خانه شوند.


 


به گفته کارشناسان اقتصادی کارگاه‌های کوچک در صورت دریافت حمایت‌های لازم - که البته رقم چندانی برای دولت نخواهد بود – نقش بسیار مهم و موثری را در اشتغالزایی و رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود ایفا می‌کنند، نقشی که در شعارهای اقتصادی مسئولان بسیار شنیده شده، ولی در مقام اجرا به فراموشی سپرده شده است.


 


از طرفی از آنجاکه سهم معلولان از اشتغال دولتی تاکنون آنچنان که باید اجرایی نشده شاید حمایت از یک کارگاه کوچک که زمینه ساز تقویت روحی و جسمی و البته اقتصاد زندگی این قشر مظلوم جامعه است، دینی باشد که به گردن مسئولان است و یقینا پیدا کردن راهکاری برای رفع مشکل یاد شده و حمایت از این اقدام داوطلبانه جمعی از معلولان برای اشتغال برای مسئولان و متولیان اجتماعی و اقتصادی استان و کشور کار سختی نخواهد بود.


 


ذکر این نکته قابل تامل است که در دوران رونق بیکاری از بین بردن امکان اشتغال هرچند کوچکی که توسط معلولان و به همت دستان توانمند آنان ایجاد شده نه منطقی و نه منصفانه است، بویژه اینکه یاری نکردن آنان شاید به معنای کمک کردن به افزایش آسیب‌های اجتماعی ناشی از معضلات اقتصادی باشد که این قشر آسیب پذیر را تهدید می‌کند.


 


منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است