دکتر کریستی لینچ از مجتمع رعد بازدید کرد

دکتر کریستی لینچ از مجتمع رعد بازدید کرد

11 اسفند 1395

دکتر کریستی لینچ بنیانگذار روش «اشتغال حمایت شده» در اروپا و آمریکا از مجتمع آموزشی نیکوکاری و مرکز آموزش علمی کاربردی رعد بازدید کرد و در جمع مسؤولان این مؤسسه و گروهی از مدیران سازمان بهزیستی کشور و کارشناسان این مجتمع به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

به گزارش روابط عمومی مجتمع رعد؛ دکتر کریستی لینچ در این بازدید از نزدیک با شیوه اجرای روش پشتیبانی اشتغال توسط منصوره پناهی مدیر عامل مجتمع رعد آشنا شد و با کارشناسان مجری این روش به گفت و گو پرداخت.

 

منصوره پناهی مدیر عامل مجتمع رعد که مجری این روش در ایران است در سخنانی گفت:  ظرف یک سال گذشته در گام نخست به آموزش و تربیت مربیان برای اجرای این روش پرداخته­ ایم با سفر به سراسر کشور به کارشناسان سازمان بهزیستی آموزش داده ­ایم و در مجتمع رعد نیز تا کنون حدود 30 نفر برای این روش آموزش دیده­ اند همچنین در حال حاضر 176 نفر از توان­یابان ما از حمایت­های تخصصی مربیان این روش بهره مند هستند.

 

وی افزود: اگر چه تا کنون 48 نفر از توان­یابان ما در مجتمع رعد شاغل شده ­اند اما این کافی نیست، ما باید بتوانیم در کنار آموزش و اشتغال افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی، افراد با معلولیت ­های ذهنی را نیز حمایت کنیم.

 

مدیر عامل مجتمع رعد ضمن قدردانی از دکتر کریستی لینچ برای قبول دعوت سفر به ایران، افزود: دکتر لینچ یک کارگاه آموزشی یک روزه برای کارشناسان سازمان بهزیستی برگزار خواهد کرد.

 

در ادامه  دکتر کریستی لینچ با بیان سابقه فعالیت خود به عنوان کاردرمانگر در ایرلند و پیگیری­هایی که برای معرفی روش اشتغال حمایت شده داشته، گفت: از سال 1980 کارم را آغاز کردم؛ بعد از 8 سال فعالیت متوجه شدم، فعالیت ما نتیجه ­ای نداشته و از توان­یابان کسی وارد بازار کار نشده، تغییر روش و کارکنان هم اثری به دنبال نداشت تا اینکه با روش پشتیبانی اشتغال در آمریکا آشنا شدم در این روش ما می­خواهیم کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت را تغییر دهیم.

 

وی افزود: ما در این روش بر توانمندی­ها و مهارت ­های فرد دارای معلولیت تأکید می کنیم و آن را به کارفرمایان نشان می دهیم و با آنها با زبان خودشان یعنی زبان امور مالی و تجاری صحبت می­کنیم. برای ما مهم نیست که ناتوانی فرد کم، زیاد یا متوسط باشد، آنچه برای ما در اجرای این روش اهمیت دارد، این است که ما می خواهیم توان­یاب ما مشغل به کار شود.

 

دکتر لینچ با بیان تجربیات خود، گفت: در اروپا ما در حال بستن و جمع کردن کارگاه­های حمایتی هستیم و با این اقدام تاکنون هیچ یک از افراد تحت پوشش ما بیکار نشده ­اند.

 

وی تاکید کرد: در ایران شما ابتدای راه هستید و نمی توانید، بگویید در ایران اشتغال حمایت شده ندارید، بلکه این کار در ایران و در مجتمع رعد شروع شده است

 

در قسمتی از این بازدید  دکتر لینچ با فعالیت­های چندکارگاه مهارت­ آموزی توان­یابان مجتمع رعد آشنا شد و همچنین از شرکت حامیسان مجری کسب و کارهای اینترنتی در بستر وب که 2 نفر از توان­یابان رعد را به صورت حضوری و دورکاری جذب کرده است بازدید کرد و علاوه بر مذاکره با توان­یابان تازه مشغول کار شده با 2 نفر از مدیران آن شرکت گفت و گو کرد.

 

در بخش دیگری از این برنامه دکتر لینچ با حضور در نشستی مرکب از مدیران سازمان­های مردم نهاد فعال در حوزه معلولان و مدیران سازمان بهزیستی کشور به برخی از نکات مهم در روش اشتغال حمایت شده اشاره کرد.

 

 شایان ذکر است، دکتر لینچ که چند سالی ریاست بخش اشتغال حمایت شده (Supported Employment)  اتحادیه اروپا را بر عهده داشته و پیش از این مسؤولیت با ارایه این پروژه نوآورانه به صندوق اجتماعی اروپا و بهره­ مند از حمایت­های مالی آن صندوق در مدت زمان کوتاهی پروژه ایشان سراسر اروپا را فراگرفت

.

وی از سال 1976 کارش را با معلولان ذهنی آغاز کرد، پس از یک دوره فعالیت در سمت کاردرمانگر از سال 1988 به عنوان متخصص کاردرمانی معلولان ذهنی در منطقه دوبلین فعالیتش را توسعه داد و پس از ثبت انجمن اشتغال حمایت شده در ایرلند به عضویت هیأت مدیره انجمن جهانی اشتغال حمایت شده نایل آمد و در یک دوره 24 نفر از افراد دارای معلولیت ذهنی شدید را به مشاغلی عادی در مقابل دریافت حقوق مکفی هدایت کرد.

 

دکتر لینچ در سال 1995 جایزه بین المللی یکپارچه سازی جامعه و اشتغال را از بنیاد عقب ماندگان ذهنی جوزف پی­کندی جونیور دریافت کرد و امروز به عنوان  یکی از افراد کلیدی در بدنه خدمات اجتماعی حوزه معلولان ایفا نقش می­کند.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است