از تاریخ‌سازی نعمتی تا تراژدی بزرگسالان

از تاریخ‌سازی نعمتی تا تراژدی بزرگسالان

14 فروردین 1396

صعود تاریخی زهرا نعمتی به المپیک، ناکامی تیم ملی بزرگسالان مردان در کسب سهمیه بازیهای المپیک ریو و تراژدی شکست پی در پی آنها در مسابقات جام جهانی و همچنین نتایج چشمگیر کمانداران نوجوان و جوان از اتفاقات مهمی بود که روزهای سیاه و سفید را در سال 95 برای تیروکمان ایران رقم زد.

 

 هرچند فدراسیون تیروکمان سال موفقی را بویژه در رده سنی بزرگسالان و کسب سهمیه المپیک سپری نکرد و تنها با تک سهمیه زهرا نعمتی توانست راهی بازیهای المپیک شود، اما در مجموع عملکرد قابل قبول کمانداران جوان و نوجوان، توانست ناکامی بزرگسالان را کمی جبران کرده  و مسیر رشد را تا حدودی برای تیروکمان هموار کند.

 

*حضور تاریخی نعمتی در المپیک ریو

پس از ناکامی تیم ملی تیروکمان در کسب سهمیه تیمی، زهرا نعمتی بانوی معلول کشورمان توانست تنها سهمیه انفرادی را برای ایران به ارمغان بیاورد و به عنوان تنها کماندار ایران در بازیهای المپیک ریو، توانست تا حدودی ناکامی این فدراسیون را در راهیابی به بازیهای المپیک ریو جبران کند تا کمتر مورد هجمه رسانه‌ها قرار بگیرد. البته پرچمداری کاروان ورزشی بازیهای المپیک ریو توسط نعمتی و انعکاس آن در رسانه‌های داخلی و خارجی یکی دیگر از اتفاقات بسیار مهم برای این فدراسیون بود.

 

* خداحافظی شجاعی از خزانه‌داری کمیته المپیک و ماندن در تیروکمان

پس از انتقادات زیادی که از سوی رسانه‌ها به محمدشجاعی رییس فدراسیون تیروکمان به خاطر دوشغله بودن او مطرح شد، او با استعفا از خزانه‌داری کمیته ملی المپیک که در حقیقت ذی حساب کمیته نیز بود سعی کرد به تمام تنش‌ها و انتقادات به نوعی خاتمه دهد و حضور خود را در انتخابات آینده این فدراسیون تثبیت کند تا به این ترتیب دیگر مشکلی برای ثبت‌نام در انتخابات فدراسیون تیروکمان نداشته باشد.

 

* سرمایه‌گذاری روی جوانان و نتایج ضعیف بزرگسالان

درخشش کمانداران جوان در مسابقه‌های جام جهانی داخل سالن مراکش، تایلند و همچنین فستیوال لاس وگاس آمریکا سبب شد تا همه نگاه‌های کارشناسی و رسانه‌ای را به خود معطوف کند، اما وضعیت تیم بزرگسالان انتقادآمیز بود.

 

کمانداران جوان و نوجوان با کسب یک مدال طلا و 2 نقره در اولین مرحله جام جهانی، 3مدال طلا، 4نقره و 3 برنز در دومین مرحله و یک مدال طلا، 2نقره و یک برنز در فستیوال لاس وگاس توانستند ناکامی تیم ملی بزرگسالان را جبران و نتایج ضعیف آنها را تحت پوشش قرار دهند.

 

* گلایه کمانداران از پرداخت نشدن جوایز لیگ

آخرین مرحله و فینال مسابقات رنکینگ کشوری تیروکمان در رشته‌های ریکرو و کامپوند زنان و مردان از ۲۸ تا ۳۰ بهمن در سایت تیروکمان مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد . قرار بود فدراسیون بعد از برگزاری ۸ مرحله مسابقات رنکینگ کشوری تیروکمان، ۱۶کماندار برتری که از دو رشته ریکرو و کامپوند به مرحله فینال راه پیدا می‌کنند، در پایان به ۴ کماندار برتر این رقابت‌ها یعنی؛ سمانه رمضانپور و صادق اشرفی نفرات برتر ریکرو و فرشته قربانی و مجید قیدی نفرات برتر کامپوند به جز احکام، جوایز نقدی نیز پرداخت کند اما این تعهدات فدراسیون محقق نشده و کمانداران هم‌چنان در انتظار تحقق تعهدات مالی از سوی فدراسیون تیروکمان هستند.

 

* پرداخت نشدن جایزه صدمیلیونی زهرا نعمتی

در حالی که پس از کسب سهمیه بازیهای المپیک ریو توسط زهرا نعمتی، فدراسیون تیروکمان قول پاداش صدمیلیون تومانی را به زهرا نعمتی داده بود، بعد از قریب یک سال هنوز این پاداش به نعمتی از سوی فدراسیون اختصاص پیدا نکرده و وی همچنان در انتظار عملیاتی شدن این پاداش از سوی فدراسیون است. همچنین فدراسیون پیش از این نیز قرار بود در پایان هشتمین دوره رقابت‌های خارج از سالن لیگ برتر تیروکمان در رشته‌های ریکرو و کامپوند زنان و مردان برای اولین‌بار به جز اعزام تیم قهرمان به یک تورنمنت بین‌المللی، به چهار تیم رشته‌های ریکرو و کامپوند زنان و مردان برحسب جایگاه در جدول رقابت‌های لیگ برتر مبلغ ۱۰۰میلیون تومان بین تیم‌ها توزیع کند که به خاطر مسائل و دغدغه‌های مالی فدراسیون این امر نیز در ابهام قرار دارد.

تیروکمان سال 95 در یک نگاه؛

- مهم‌ترین اتفاق سال: کسب سهیمه المپیک توسط زهرا نعمتی

 

غیرمنتظره‌ترین اتفاق سال: شکست های متعدد تیم ملی بزرگسالان

 

- ورزشکار سال: زهرا نعمتی

 

- پدیده سال: سمانه رمضانپور و صادق اشرفی نفرات برتر ریکرو و فرشته قربانی و مجید قیدی نفرات برتر کامپوند

 

- رکوردها و تاریخ سازی‌ها: کسب 5طلا، 8نقره و 4برنز توسط کمانداران جوان و نوجوان در جام‌های جهانی داخل سالن

 

- مهم‌ترین رویداد پیش رو: دومین مرحله رقابتهای خارج از سالن کاپ آسیا تایلند در رشته‌های ریکرو و کامپوند

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است