جایگاه پانزدهمی در پارالمپیک ریو و استقلال از کمیته المپیک

جایگاه پانزدهمی در پارالمپیک ریو و استقلال از کمیته المپیک

14 فروردین 1396

کسب 29 نشان طلا، 19 نقره و 29 برنز حاصل 13 اعزام برون مرزی فدراسیون جانبازان و معلولان به مسابقات جهانی، بین‌المللی و آسیایی و شرکت در بازیهای پارالمپیک ریو، در سال جاری بود.

 

حضور کاروان ورزشی ایران در بازیهای پارالمپیک ریو و کسب جایگاه پانزدهم در جدول رده‌بندی این بازیها، مهم‌ترین رویداد فدراسیون ورزش معلولان در سال 95 بود. هر چند کاروان ورزشی ایران نتوانست رتبه یازدهمی خود را در پارالمپیک لندن تکرار کند، اما با کسب 8مدال طلا، 9نقره و 7برنز (در مجموعه 24مدال) توانست از نظر تعداد مدالها، شرایط یکسانی با بازیهای پارالمپیک لندن داشته باشد.

 

* عملکرد موفق زنان در پارالمپیک ریو

بانوان در سال 95 سهم قابل توجهی در افتخارات ورزش جانبازان و معلولین داشتند و در مجموع، از میان مدال های کسب شده در این سال، 7 نشان طلا، 2 نقره و یک برنز سهم  بانوان بود. همچنین بسیاری از اولین ها نیز با حضور بانوان محقق شد، از جمله اولین حضور تیم ملی والیبال نشسته بانوان در بازی های پارالمپیک، اولین حضور رشته ی قایقرانی در پارالمپیک با حضور شهلا بهروزی راد، اولین حضور یک بانوی ورزشکار پارالمپیکی به صورت همزمان در بازی های المپیک و پارالمپیک که زهرا نعمتی این افتخار را به نام خود ثبت کرد.

 

همچنین انتخاب زهرا نعمتی به عنوان اولین ورزشکار پارالمپیکی که افتخار پرچم داری کاروان المپیک را داشت از مهم‌ترین اتفاقات ورزش جانبازان و معلولین بود که بازتاب گسترده ای در دنیا داشت. وی با کسب نشان طلا رشته تیروکمان بازیهای پارالمپیک ریو موفق شد بار دیگر از عنوان قهرمانی خود در بازی های پارالمپیک لندن دفاع و این افتخار را مجددا به نام خود ثبت کند.

 

پرچم داری کاروان پارالمپیک توسط عشرت کردستانی، ملی پوش تیم والیبال نشسته رویداد دیگری بود که توانست نقش بانوان ایرانی را در ورزش بیشتر نمایان کند. همچنین کسب دو مدال طلا از بازیهای پارالمپیک ریو در رشته تیراندازی توسط ساره جوانمردی و ارتقاء جایگاه ایران در جدول رده‌بندی یکی دیگر از ویژگی های حضور موفق زنان در این دوره از بازیها بود.

 

* شکسته شدن رکورد تاریخی وزنه‌برداری توسط سیامند رحمان

یکی از اتفاقات قابل توجه در سال 95، شکسته شدن رکورد تاریخی وزنه برداری در رقابت های دسته فوق سنگین بازی های پارالمپیک ریو توسط سیامند رحمان بود که با ثبت رکورد 310 کیلوگرم توانست ضمن دفاع از عنوان قهرمانی، عنوان قوی ترین وزنه بردار معلول جهان را به خود اختصاص دهد.

 

همچنین قهرمانی تیم ملی والیبال نشسته مردان در بازیهای پارالمپیک ریو و حضور مرتضی مهرزاد به عنوان بلندقامت‌ترین بازیکن حاضر در این بازیها که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته بود، یکی دیگر از رویدادهای قابل توجه امسال بود.

 

* انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک غیرمنتظره‌ترین اتفاق سال

تصویب شدن قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک توسط مجلس و همزمان با اعزام کاروان ورزشی جانبازان و معلولین به بازیهای پارالمپیک ریو از مهم‌ترین اتفاقات سال بود که با این انتزاع، کمیته ملی پارالمپیک از بودجه مستقل برخوردار شد و شرایط بهتری برای رشد ورزش جانبازان و معلولین در آینده فراهم خواهد شد.

 

*زهرا نعمتی بهترین کماندار سال 2016

اختصاص بهترین کماندار سال 2016 در بخش پارالمپیک به زهرا نعمتی او را به عنوان پدیده سال معرفی کرد. نعمتی با رای مردم و براساس رای گیری وب سایت فدراسیون جهانی تیر وکمان توانست این عنوان را در پایان سا 95 به خود اختصاص دهد.

 

*مهم ترین رویداد ورزش جانبازان و معلولین در سال 96

برگزاری رقابت‌های والیبال نشسته جام باشگاههای جهان به میزبانی تبریز در اردیبهشت ماه، حضور 2 رشته جودو و دوومیدانی ورزش معلولان و نابینایان در بازیهای کشورهای اسلامی که 22اردیبهشت تا اول خرداد به میزبانی کشور آذربایجان و در باکو برگزار خواهد شد، حضور تیم ملی بسکتبال با ویلچر جوانان در مسابقات جهانی کانادا اواخر خرداد، شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا در رده سنی جوانان در امارات، حضور در بازیهای پاراآسیایی 2018 جاکارتا اندونزی و... از مهم‌ترین رویدادهایی است که برای ورزش جانبازان و معلولین در سال آینده پیش رو دارد.

 

-مهمترین اتفاق سال : کسب جایگاه پانزدهم بازیهای پارالمپیک

 

-غیر منتظره ترین اتفاق سال: انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از المپیک

 

-ورزشکار سال: زهرا نعمتی

 

-پدیده سال:  مرتضی مهرزاد

 

-رکورد ها  و تاریخ سازی ها: رکوردشکنی سیامند رحمان در وزنه برداری-  کسب 29 نشان طلا، 19 نقره و 29 برنز در ریو.

 

-مهمترین رویداد پیش رو: رقابت‌های والیبال نشسته جام باشگاههای جهان، حضور تیم ملی بسکتبال با ویلچر جوانان در مسابقات جهانی کانادا

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است