شنوایی شناسان بر غربالگری شنوایی نظارت می کنند

شنوایی شناسان بر غربالگری شنوایی نظارت می کنند

20 اردیبهشت 1396

رئیس سازمان بهزیستی از امضای تفاهم نامه ای با انجمن علمی شنوایی شناسی ایران خبر داد که بر اساس آن، شنوایی شناسان بر امر غربالگری های شنوایی نظارت می کنند.

 

 دکتر انوشیروان محسنی بندپی  در مراسم افتتاحیه شانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران در هتل المپیک تهران، گفت: اگر نگاه علمی و کارشناسی به آسیب ها و مسائل پیرامون خود داشته باشیم شاهد افزایش بروز شیوع معلولیت ها در جامعه خواهیم بود.

 

وی افزود: یکی از معلولیت هایی که نسبت به معلولیت کم بینایی و نابینایی شیوع بیشتر دارد کم شنوایی و ناشنوایی است و عوارض آن فقط نشنیدن صدا نیست بلکه تکامل و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

محسنی بندپی، مهمترین عارضه نشنیدن صدا را نقص و عدم تکامل دانست و افزود: سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان تخصصی با بهره گیری از علم برای مقابله با پیشگیری مستمر از شیوع آسیب های اجتماعی ناشی از معلولیت ها تلاش می کند که امیدواریم در زندگی مردم، مفید و اثر بخش باشد.

 

وی گفت: تا سال ۹۲ غربالگری شنوایی حدود ۶۰ درصد بود ولی در حال حاضر به بالای ۷۲ درصد رسیده و در سال ۹۵ از ۱۶۰۰ کودک متولد شده ۱۱۳۰ نفر آنها غربالگری شنوایی شده اند.

 

محسنی بندپی ادامه داد: بیش از نیمی از علت کم شنوایی به اختلالات ژنتیکی بر می گردد و تلاش کردیم با بهره گیری از نظرات کارشناسان علم ژنتیک و شنوایی شناسان از بروز همه معلولیت ها پیشگیری کنیم و غربالگری ازدواج را اجباری کردیم و به عنوان یک قانون در ماده ۹۰ برنامه ششم راه خودش را باز کرد تا هم وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی زمینه حضور متخصصین به صورت خرید خدمت را فراهم کنند تا نسبت به کاهش و مهار معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیکی در کشور قدمی برداشته شود.

 

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: در این سه سال ۳۰۰ دستگاه به دستگاه های غربالگری خود اضافه کرده ایم و از ۶۰۰ دستگاه که در حال ارائه خدمات غربالگری هستند بالغ بر ۵۵۲ دستگاه در اختیار کارشناسان شنوایی شناس است.

 

وی افزود: باید روز به روز خودمان را مجهزتر کنیم و مسئولیت سازمان بهزیستی در غربالگری، تشخیص به موقع و زودهنگام است.

 

محسنی بندپی خاطر نشان کرد: از همین رو، سازمان بهزیستی آمادگی خود را برای امضای تفاهنامه ای با انجمن علمی شنوایی شناسی اعلام می کند از این به بعد تمامی غربالگری ها در زمینه شنوایی شناسی و غربالگری ژنتیک با نظارت و کمک شنوایی شناسان انجام شود.

 

رئیس سازمان بهزیستی در پایان، یادآور شد: از ۱۳۰۰ معلول در سامانه سازمان بهزیستی ۱۴ درصد آنها دچار کم شنوایی و ناشنوایی هستند.


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است