دانشگاه‌ها بضاعت لازم برای تحصیل افراد چند معلولیتی و اوتیسم ندارند

دانشگاه‌ها بضاعت لازم برای تحصیل افراد چند معلولیتی و اوتیسم ندارند

17 تیر 1396

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: هر سال بیش از 3000 کودک دیرآموز را در کشور شناسایی می‌کنیم.

 

 مجید قدمی  در گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور که در مجتمع آموزشی استثنایی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد؛ با بیان اینکه پدیده پنهان کردن معلولیت در جامعه مشهود است، اظهار کرد: این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و فرهنگ‌سازی نیز زمان‌بر است همچنین آمار دانش‌آموزان را باید از طریق خلاقیت، نوآوری و حل مساله از راه دور افزایش دهیم.

 

وی با اشاره به که کار سخت آموزش و پرورش در حوزه استثنایی، گفت: در این حوزه به مراحل خیلی سخت آن نزدیک شده‌ایم به طور مثال باید در خصوص بچه‌های چند معلولیتی و اوتیسم کارهای بیشتری انجام شود، برخی دانشگاه‌ها در حوزه آموزش این بچه‌ها اقدامی نکرده‌اند و بضاعت علمی ندارند.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در شاخص‌های ارزش‌یابی از نظام‌های جهانی در حوزه آموزش و پرورش میزان توجه به آموزش و پرورش استثنایی از بهترین شاخص‌ها است دلیل این موضوع هم این است که یک معلم استثنایی باید دانشی بالاتر از معلم عادی داشته باشد  ضمن اینکه گروه‌های تحت پوشش در آموزش و پرورش استثنایی متفاوت است.

 

قدمی با اشاره به اینکه از سال 92 به بعد در شرایط سخت مالی بودیم، اما اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: پوشش تحصیلی در حوزه دانش‌آموزان استثنایی 16 درصد و در حوزه تلفیق 50 درصد رشد دانش‌آموز داشته‌ا ست، در سند تحول بنیادین عنوان شده دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش‌آموزان عادی قرار بگیرند و مدرسه نمایی از جامعه باشد، ما به سمت این موضوع حرکت کرده‌ایم و دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و آنانی که دارای مشکلات جسمی و حرکتی بوده‌اند به صورت تلفیقی بر مدارس عادی تحصیل می‌کنند.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه در حوزه دانش‌آموزان اوتیسمی 25 درصد رشد داشته‌ایم، یادآور شد: شناسایی‌ها در این زمینه در حال انجام است همچنین ابزارها نیز دقیق‌تر شده است در گذشته بچه‌هایی که آموزش‌پذیر نبودند را نیز به ما می‌دادند، اما در حال حاضر این مشکل در حال برطرف شدن است.

 

وی با بیان اینکه در گذشته کتاب‌های دانش‌آموزان استثنایی بسیار دیر به دست آنان می‌رسید، تصریح کرد: در حوزه کتاب‌های درسی رشد 69 درصدی داشته‌ایم و در حال حاضر بیش از 80 درصد کتاب‌ها به ادارات آموزش و پرورش استثنایی ارسال شده است و 20 درصد باقی‌مانده هم کتاب‌های درسی جدید هستند.

 

قدمی ادامه داد: در خصوص مراکز ویژه اختلالات یادگیری رشد 45 درصدی وجود داشته، اما معتقدیم باید به تعداد مناطق آموزش و پرورش مرکز ویژه اختلالات یادگیری وجود داشته باشد یعنی تعداد این مراکز باید به 720 مرکز برسد.

 

وی خاطرنشان کرد: فلسفه وجودی مراکز ویژه اختلالات یادگیری کمک به آموزش عادی است، با توجه کردن به آموزش و پرورش استثنایی آموزش و پرورش عادی هم رشد می‌کند.

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در حوزه برنامه‌ریزی مسابقات ورزشی 208 درصد و فعالیت‌های فرهنگی 364 درصد رشد وجود داشته است همچنین در آمار پذیرفته‌شدگان دانشگاه بیش از 25 درصد رشد را شاهد هستیم.

 

قدمی با اشاره به اینکه در شرایط مالی سخت چندین کار مهم انجام شده است، گفت: در خصوص هزینه خدمات حمایتی شامل خرید سمعک، ویلچر و ... در سه سال اخیر بیش از هفت میلیارد تومان به خانواده‌ها کمک شده است.  

 

وی عنوان کرد: اعتبار سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از سه میلیارد تومان به 18 میلیارد تومان رسید در سال جاری نیز این اعتبار به 23 میلیارد رسیده است البته سال گذشته در تخصیص این اعتبار کمی دچار مشکل شدیم که برای سال جاری تلاش می‌کنیم این مشکل برطرف شود. 

 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: اگر تخصیص اعتبار سرویس ایاب و ذهاب به خوبی انجام شود دانش‌آموزان مناطق دورافتاده می‌توانند از آموزش استفاده کنند و کمتر به سمت مدارس شبانه‌روزی حرکت کنیم.

 

قدمی افزود: بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی از 24 میلیارد به 96 میلیارد رسیده است که این موضوع نشان می‌دهد نگاه دولت در این شرایط سخت مالی حمایت از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بوده است.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است