راه‌اندازی ۱۵۰ اورژانس اجتماعی و ۳۰ مرکز خدمات جامع بهزیستی در کشور

راه‌اندازی ۱۵۰ اورژانس اجتماعی و ۳۰ مرکز خدمات جامع بهزیستی در کشور

21 تیر 1396

رئیس سازمان بهزیستی از راه‌اندازی ۱۵۰ اورژانس اجتماعی و ۳۰ مرکز خدمات جامع بهزیستی در کشور خبر داد.

 

 انوشیروان محسنی بندپی در نشست علمی تخصصی مدیران ارشد بهزیستی سراسر کشور با بیان اینکه بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در صف مقدم مقابله با آسیب‌های اجتماعی هستند، اظهار کرد: این دو دستگاه با همفکری و همدلی در بحث پیشگیری، درمان و توانمندسازی معضل اعتیاد ورود جدی پیدا کردند، متاسفانه اعتیاد در جامعه بسیار عمیق و سخت شده است که نگاه تازه و علمی برای مقابله با آن را در دستور کار قرار دادیم.

 

وی اضافه کرد: نگاه جدید به آسیب‌ها در سازمان بهزیستی شکل گرفته است و از نزدیک با مشکلات استان‌های مختلف در ادارات بهزیستی رسیدگی کرده‌ایم.

 

رئیس سازمان بهزیستی، پوست‌اندازی و نگاه جدید سازمان بهزیستی کشور نسبت به مسائل و آسیب‌ها تئوری می‌خواهد تا با گفتمان اجتماعی و ارائه خدمات تخصصی به جامعه هدف اثربخشی خدمت در احیا و نشاط زندگی یک فرد را مشاهده کنیم. چراکه معتقدیم اثربخشی خدمت در احیا و نشاط زندگی یک فرد می‌تواند کارساز و اثربخش باشد.

 

محسنی بندپی به فعالیت ۲۲ هزار نفر در ادارات بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید سه رویکرد تلاش مستمر فرآیندمحور و پایدار برای پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت‌ها، توانمندسازی و ارائه خدمات تخصصی، کارشناسی و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی برای مداخله بهنگام، به موقع و درمان اثربخش و استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند جامعه در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی افزود: نگاه اجتماع‌محور و همکاری بین‌بخشی در بحث آسیب‌های اجتماعی می‌تواند موثر باشد چراکه استفاده از ظرفیت‌های ارزشمند شرایطی را فراهم خواهد کرد تا همه کارها را از دستگاه‌های دولتی نخواهیم بلکه در کنار آن یک همکاری و هماهنگی بین‌بخشی در میان دستگاه‌ها برای مقابله با این معضل‌ها ایجاد شود.

 

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه اظهار کرد: در قانون برنامه ششم و احکام دائمی قانون برنامه بیش از ۱۸ بار نام بهزیستی به عنوان سازمان تخصصی که می‌تواند اثربخش باشد و تخصصی کار کند در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شوند، اضافه کرد: در این راستا با تکمیل پرسشنامه ژنتیک ازدواج، توسعه مراکز مشاوره، توسعه خدمات تشخیصی اختلالات ژنتیکی به منظور کنترل و پیشگیری از معلولیت‌زدایی در دستور کار قرار گرفته است.

 

محسنی بندپی با اشاره به وضعیت طلاق در کشور با بیان اینکه در این راستا براساس ماده ۱۰۴ قانون برنامه ششم بهزیستی محوریت دارد، افزود: این سازمان از جمله دستگاه‌هایی بوده است که قبل از ابلاغ برنامه ششم به سراغ شناسایی عوامل این معضل رفته است.

 

وی ادامه داد: در این راستا دو طرح بزرگ اجتماعی برای رفع مساله طلاق در دستور کار قرار گرفته است که یکی از آنها نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در ۲۳ بسته و در ۶ استان کشور به عنوان پایلوت اجرا شده و همچنین براساس آن مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با آگاه‌سازی و حساس‌سازی در پیشگیری از شیوع آسیب‌ها بوده است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه با همکاری معاونت پیشگیری دستگاه قضا ثبت الکترونیکی طلاق را انجام داده‌ایم، افزود: این موضوع به عنوان پایلوت در مشهد اجرایی شده است که خوشبختانه در یک بررسی یک ساله شاهد کاهش ۳۰ درصدی مراجعین طلاق بوده‌ایم و همچنین ۱.۸ درصد کاهش طلاق را در این شهر شاهد بودیم.

 

محسنی بندپی در بحث اعتیاد با بیان اینکه مدیریت و ساماندهی و ارائه الگوی ارتقاء یافته برای معتادان متهاجر را در دستور کار داریم و بر این اساس ماده ۱۶ را پذیرفته‌ایم، افزود: به مدت ۶ ماه با ستاد مبارزه با مواد مخدر کار مشترکی را انجام دادیم و این امیدواری وجود دارد که این معضل را کاهش دهیم.

 

وی از تدوین سند ملی سالمندان، سند ملی کاهش طلاق و همچنین پیشگیری از معضل طلاق خبر داد و با بیان اینکه ۹.۳ درصد جمعیت کشور که معادل ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سالمند هستند که از این تعداد ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مرد و ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زن هستند.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هفته آینده ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: از سال ۷۸ تا ۹۲ تنها ۱۵۰ اوژانس اجتماعی راه‌اندازی شده و این در حالی است که امسال براساس قانون برنامه ششم مکلف هستیم ۳۰ مرکز خدمات جامع بهزیستی در ۳۰ شهرستان کشور که از حداقل شاخص‌ها برخوردار هستند، راه‌اندازی کنیم. همچنین بناست ۱۵۰ اورژانس اجتماعی را راه‌اندازی کنیم.

 

محسنی بندپی در پایان گفت: اگر مجلس و دولت به سازمان بهزیستی اعتماد کردند و بودجه این سازمان را افزایش دادند و محوری‌ترین نقش را در برنامه ششم به بهزیستی اختصاص دادند پس باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که یک دستگاه مطالبه‌گر باشیم و با چانه‌زنی بیشتری بتوانیم برای سال آینده بوده بیشتری را به این سازمان اختصاص دهیم.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است