پایلوت غربالگری شنوایی برای کودکان ۳تا۵ ساله در ۱۳ استان کشور

پایلوت غربالگری شنوایی برای کودکان ۳تا۵ ساله در ۱۳ استان کشور

23 مرداد 1396

مسئول گروه غربالگری شنوایی نوزادان سازمان بهزیستی کشور گفت: شیوع نقص شنوایی در بدو تولد حدود ۲.۹ در ۱۰۰۰ است.

 

 محسن فیروزبخت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: طرح غربالگری شنوایی برای کودکان سه تا پنج سال به صورت پایلوت در ۱۳ استان کشور انجام شده است.

 

وی افزود: به دلیل بزرگ بودن این طرح برای اجرا در سطح کشور به شکل تدریجی گسترش آن انجام می‌شود و محل اجرای این طرح در مهدهای کودک سازمان بهزیستی در سطح کشور است.

 

فیروزبخت با اشاره به اینکه در مهر ماه سال جاری نیز در برخی استان‌ها این طرح اجرایی می‌شود، تأکید کرد: بیش از یک دوم تا دو سوم این کودکان دچار نقص شنوایی در بدو تولد به شکل مادرزادی هستند.

 

وی اضافه کرد: اگر در همان بدو تولد این افراد شناسایی شوند و در بهترین زمان که زیر یک سال است، اقدامات لازم برای درمان آنها صورت گیرد، می‌توان از ناشنوایی و عوارض ناشی از آن که اختلالات گفتاری است، جلوگیری کرد.

 

مسئول گروه غربالگری شنوایی نوزادان سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: شیوع نقص شنوایی در بدو تولد حدود ۲.۹ در ۱۰۰۰ است که این میزان بنابر گزارشات ارسالی در خراسان جنوبی و مناطقی که ازدواج فامیلی صورت می‌گیرد، بالاتر است.

 

فیروزبخت با اشاره به اینکه در بسیاری از استان‌های کشور، پوشش این طرح بیش از ۹۵ درصد بوده است، افزود: در  چهارمحال و بختیاری این پوشش بالای ۹۰ درصد است و در برخی استان‌ها به دلایلی همانند محرومیت و گستردگی، پوشش ۷۲ درصد حاصل شده است.

 

وی تاکید کرد: در مراحل بعدی شهرهای بیش از ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در دستور کار قرار دارند و حدود چهار تا پنج سال آینده، پوشش بالایی در اجرای این طرح حاصل می‌شود.

 

فیروزبخت خاطرنشان کرد: اکنون ایران در سطح دنیا جزو هفت کشور برتر است و در آسیا جزو دو تا سه کشور برتر در زمینه پیشگیری و درمان ناشنوایی محسوب می‌شود.

 

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی استان نیز خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۰ هزار و ۲۵۰ نوزاد در بدو تولد از لحاظ شنوایی ارزیابی شدند که بالغ بر ۹۴ درصد این تعداد، متولدین سال گذشته استان بوده است.

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است