صعود چهار جانباز روشن‌دل به قله کوه سبلان

صعود چهار جانباز روشن‌دل به قله کوه سبلان

29 مرداد 1396

دیده‌هایشان بوسه‌باران ترکش و خمپاره‌ی دشمن شده و جسم‌شان مملو از یادگارانی که هشت سال رادمردی و رشادت را یادآور است. جانبازانی که به زعم ما نابینا هستند اما در عالم خود دنیای دیگری ساخته‌اند که باز یادآور غیرتی است که مثالش در جنگ تحمیلی زده شد.


در هر عرصه‌ای وارد شده‌اند همت و توان والای خود را به منصه‌ی ظهور رسانده‌اند اما ورزشی یکی از زیباترین جلوه‌های حضور این جانبازان است جانبازانی که روزی همچون ما از نعمت دیدن و بوییدن متنعم بودند و امروز دست سرنوشت آنها را در آزمونی دشوار قرار داده است اما تو گویی هیچ نشان از نقص در وجود ایشان نیست در وجود جانباز نابینایی که صعود به قله‌ها را راهی برای اثبات توانمندی‌های بیشمار خود برگزیده است.

 

حسن دستگیرزاده ددر خصوص فعالیت‌های ورزشی جانبازان روشن‌دل اظهار داشت: جانبازان روشن‌دل آذربایجان شرقی جزو فعال‌ترین جانبازان کشور هستند که همواره در عرصه‌های ورزشی حضوری جمعی، موثر و مفید داشته‌اند.


وی ادامه داد: رکاب زنی 6 سال پیاپی با دوچرخه‌های دونفره از تبریز تا تهران در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) یکی از نمونه‌های بارز فعالیت ورزشی جانبازان روشن‌دل است که همواره انعکاس خوبی بین مردم داشته است.


این جانباز نابینا از ناحیه دو چشم، گفت: از دیگر فعالیت‌های ورزشی که اخیرا صورت گرفت صعود 4 تن از جانبازان روشن‌دل به قله‌ی کوه سبلان بود.


وی با اشاره به اعزام یک تیم چهارده نفره در صعود به قله سبلان، تصریح کرد: جانبازان ناصر شهابی، حسین بیرام نژاد و بنده که همگی جانباز از ناحیه دو چشم هستیم و ابوالفضل غلامی جانباز از ناحیه دو چشم و دو دست، در این صعود یک روزه شرکت داشتند.

 

دستگیرزاده اذعان داشت: البته تعداد بیشتری از جانبازان علاقه‌مند به همراهی این تیم بودند که با توجه به دیگر مشکلات جسمی امکان حضور نداشتند، اما در صعودهای بعد قطعا نفرات بیشتری ما را همراهی خواهند کرد.


این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به واکنش کوهنوردان با مشاهده‌ی جانبازان روشن‌دل در ارتفاعات سبلان، افزود: زمانی که در کمپ‌ها مستقر می‌شدیم کوهنوردان با دیدن ما شگفت زده می‌شدند و البته بخشی نیز تصور نمی‌کردند ما توانایی فتح قله را داشته باشیم.


وی با بیان اینکه هدف اصلی ما اشاعه‌ی فرهنگی عاشورایی بوده است، ادامه داد: در مسیر نیز بسیاری از مردم با دیدن ما روحیه‌ی مضاعف می‌گرفتند و این را از نحوه‌ی ابراز احساسات آنها می‌توانستیم دریافت کنیم.


دستگیرزاده گفت: در پایان نیز یک تیم کوهنوردی آلمانی همزمان با گروه ما به بالای قله رسیده بودند که آنها نیز در ابتدا برایشان باور پذیر نبود که جانبازان روشن دل را در آن ارتفاع ببینند.

 

این جانباز دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه مارتین‌لو یکی از اعضای تیم آلمانی که به زبان فارسی نیز مسلط بود، صعود بچه‌ها را فوق‌العاده توصیف کرد، اظهار داشت: در معاشرت با آن تیم آلمانی مدتی نیز به بحث و گفت‌وگو در خصوص فرهنگ ایثار و شهادت و روحیه‌ی بالای جانبازان گذراندیم، آنها فکر می‌کردند بیش از دو میلیون شهید در دوران دفاع مقدس داده‌ایم که البته با توضیحات ما متوجه شدند بسیاری از اخباری که در خصوص جنگ به آنها رسیده، کاملا صحیح نبوده است.


وی تاکید کرد: این صعود البته پیش نیاز برای صعود به قله‌ی دماوند بود و در صورتی که هزینه‌های گروه تامین شود قصد داریم به همراه جانبازان به قله‌ی دماوند نیز داشته باشیم.


دستگیرزاده با بیان اینکه مدیریت موسسه ایثار هزینه‌های این صعود را تقبل کرده بود، متذکر شد: اگر هزینه‌های ورزشی جانبازان تامین شود در بخش بهداشت و درمان ذخیره خواهد شد، زیرا فعالیت ورزشی نیاز بسیاری از ما را به خدمات پزشکی کاهش خواهد داد.

 

وی با خطاب قرار دادن ارگان‌ها وسازمان‌های دیگر، بیان کرد: جانبازان روشن‌دل جهت حضور در همایش های ورزشی اعلام آمادگی می‌نمایند، زیرا حضور ما در میان دیگران منجر به بالارفتن روحیه‌ و ایجاد انگیزه مضاعف برای ورزشکاران می‌گردد. 


این جانباز دوران دفاع مقدس متذکر شد: فعالیت ورزشی همچون کوهنوردی در عین حال که نشان‌دهنده‌ی توانایی های مضاعف جانبازان روشن دل است، از سوی دیگر نشاط و شادابی را در بین جانبازان و خانواده‌هایشان تزریق می‌کند، همچنین پستی و بلندی‌های کوه که نمودی از جلوه‌های زندگی است و رسیدن به قله‌ی کوه صبوری و آرامش بی‌نظیری به همراه دارد که در طول زندگی نیز می‌تواند عامل آرامش گردد.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است