اختصاص اعتبار ۲۳ میلیارد تومانی برای مناسب سازی مسکن و خودروی معلولان

اختصاص اعتبار ۲۳ میلیارد تومانی برای مناسب سازی مسکن و خودروی معلولان

25 شهریور 1396

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح «مناسب سازی خانه و خودرو معلولان» در سال ۹۶ با اعتبار ۲۳ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: در سال جاری طی اجرای این طرح مناسب سازی خانه و خودروی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از معلولین را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که البته در صورت افزایش اعتبار این طرح از سوی سازمان برنامه و بودجه امکان توسعه بیشتر آن را نیز داریم.

 

حسین نحوی نژاد، در خصوص وضعیت عبور و مرور معلولان در جامعه و وضعیت مناسب‌سازی کشور گفت: عبور و مرور آزاد معلولان و حضور آنان در جامعه از انزوای آنان جلوگیری می‌کند و باعث ورود این افراد به عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و ... و در واقع حضور مولد و پویای آنان در جامعه می‌شود.

 

وی ادامه داد: متاسفانه مشکلات ما در زمینه مناسب‌سازی تنها مربوط به موانع فیزیکی نیست بلکه در این زمینه مشکلات فرهنگی نیز وجود دارد و در برخی از موارد نیز دامنه این مشکلات به قوانین می‌رسد. به طوری‌که برخی مواقع بعضی قوانین و مقررات ما در زمینه مناسب‌سازی دست و پاگیر هستند.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به موانع محیطی معلولان از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی (WHO) جهت حضور در اجتماع اشاره کرد و گفت: ساختارهای محیطی از جمله ساختمان‌ها و سیستم حمل و نقل، موانع ارتباطی و اطلاعاتی همچون زبان اشاره، خط بریل و دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، مقررات و قوانینی که افراد معلول را از افراد عادی جامعه جدا می‌کند همچنین نگرش به معلولیت در جامعه از جمله موانع حضور معلولان در جامعه از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی است.

 

نحوی‌نژاد در خصوص قوانین و مقرراتی که افراد معلول را از افراد عادی جامعه جدا می‌کند، تصریح کرد: برای مثال ضوابطی که وزارت آموزش و پرورش برای استخدام وضع کرده است عملا معلول را از چرخه اشتغال در این وزارتخانه حذف می‌کند که این خود یک نوع از قوانین و مقرراتی است که مانع حضور معلولان در اجتماع می‌شود.

 

وی در خصوص «نگرش» به معلولیت نیز اظهارکرد: تا زمانی که نگرش مردم و مسئولان نسبت به معلولیت اصلاح نشود نمی‌توانیم اقدام موثری را در این حوزه انجام دهیم.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: در ماده ۲ و ۴ این قانون بر مناسب‌سازی تاکید شده است و به موجب آن همه وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی موظف هستند امکانات ورزشی، تفریحی و فرهنگی همچنین حمل و نقل دولتی همچون مترو، هواپیما و قطار را با تسهیلات و به صورت نیم بها در اختیار معلولان قرار دهند.

 

نحوی نژاد ادامه داد: با پیگیری انجمن‌های غیردولتی حوزه معلولان همچنین سازمان بهزیستی کشور در شهریورماه سال ۹۴ دولت مصوبه تکمیلی را در این زمینه برای زیرمجموعه خود صادر کرد که در ماده ۴ آن وزارت رفاه مکلف شد ساز و کار لازم برای ارائه تسهیلات جهت مناسب‌سازی خودروهای افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی را با رعایت قوانین فراهم کند.

 

وی افزود: ایران در سال ۷۸ به کنوانسیون افراد دارای معلولیت پیوسته است که این کنوانسیون دارای ۵۰ ماده است و در ماده ۹ آن به صورت اختصاصی به مسئله دسترسی معلولان پرداخته و در ماده ۱۹ آن به زندگی مستقل و حضور معلولان در اجتماعی تاکید و در مواد ۲۰، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ نیز به نوعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم عبور و مرور معلولین توجه شده است.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص مشکلات عبور و مرور معلولان در ایران گفت: در ایران هنوز هم دچار مشکلات نگرشی هستیم به طوری‌که هنوز هم مسئولینی داریم که مدعی‌ هستند «مگر چند معلول به سازمان ما مراجعه می‌کنند؟ و حتی اگر معلولی مراجعه کرد من به پایین می‌روم و با او صحبت می کنم» این جملات ناشی از مشکلات نگرشی ما به حوزه معلولان است این در حالیست که حتی برخی مدعی می‌شوند خیابان برای جوانان است و پیرمرد و پیرزن در خیابان چه می‌کنند که بخواهند دچار مشکل هم بشوند.

 

نحوی نژاد عدم ارایه آموزش‌های لازم به خانواده‌های دارای معلول را نیز از مشکلات عبور و مرور آزاد معلولان در جامعه دانست و گفت: خانواده‌ها باید بدانند که اولین قدم جهت ارتقای وضعیت فرزند معلول آنها ارتباط او با جامعه است زیرا در صورت مخفی کردن او مشکلاتش تشدید و زمینه محرومیت و محدودیت بیشتر همچنین تضعیف بیشتر حقوق وی فراهم خواهد شد.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه در خصوص وضعیت مناسب‌سازی دستگاه‌ها و اماکن دولتی و خصوصی گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت دستگاه‌های دولتی ۳۰ درصد در زمینه مناسب‌سازی موفق عمل کرده‌اند این در حالیست که در اماکن و دستگاه‌های دولتی وضع به مراتب بدتر از این است.

 

نحوی نژاد ادامه داد: حدودا ۱۰۰ درصد اماکن و دستگاه‌های خصوصی کشور مناسب‌سازی نشده‌اند این در حالیست ناوگان‌های درون و برون شهری ما نیز هیچ کدام مناسب سازی نشده‌اند. هر چند در تهران در ایستگاه‌های BRT و برخی ایستگاه‌های مترو و ... اقداماتی در زمینه مناسب سازی صورت گرفته است.

 

وی در ادامه به لایحه اصلاحی قانون حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و با با بیان اینکه در انتظار تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی هستیم، گفت: در ماده ۲ این لایحه شهرداری‌ها مکلف شدند که از صدور مجوز برای ساختمان‌هایی که فاقد مناسب سازی هستند خودداری کنند. همچنان که در ماده ۳ این لایحه نیز وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور و شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به دسترسی و مناسب‌سازی پایانه‌ها، ایستگاه‌ها و ناوگان‌های درون شهری و برون شهری اقدام کنند.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به سامانه «معبر» نیز اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی اقدام به راه اندازی سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ کرده است تا مردم در صورت مشاهده عدم‌ مناسب‌سازی در شهر، موارد را به بهزیستی ارجاع دهند و پس از آن پیگیری‌های لازم جهت حل موضوع توسط بهزیستی صورت خواهد گرفت.

 

نحوی نژاد در ادامه به «طرح مناسب‌سازی خانه‌ها و خودروهای معلولان» اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ با بودجه ۸ میلیارد تومانی این طرح توانستیم خانه و خودروی ۴۰۰۰ نفر از معلولان را مناسب‌سازی کنیم.

 

وی در ادامه به افزایش ۲۸۰ درصدی اعتبارات طرح مناسب‌سازی خانه‌ها و خودروهای معلولان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ با ۲۳ میلیارد تومان بودجه در نظر داریم که مناسب‌سازی خانه و خودروی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از معلولان را به انجام برسانیم.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به طرح «ایاب و ذهاب معلولان» نیز اشاره و اظهارکرد: بودجه طرح ایاب و ذهاب معلولان در سال ۹۵، ۸ میلیارد تومان بود که توانستیم با این بودجه هزینه ایاب و ذهاب ۱۲ هزار نفر از معلولان را پرداخت کنیم اما متاسفانه بودجه این طرح در سال ۹۶ هیچ رشدی نداشته است اما در تلاش هستیم در سال ۹۷ این طرح را برای ۷۰ هزار نفر از معلولان اجرایی کنیم.

 

به گفته نحوی نژاد سازمان بهزیستی کشور در حال پیگیری مطالبات معلولان از وزارتخانه‌ها همچون وزارت صنعت و معدن در خصوص ایجاد آپشن خودروی معلولان، وزارت کشور در زمینه دسترسی معلولان به ناوگان‌های عمومی و ...، استفاده از دستگاه‌های آموزشی کشور در جهت توسعه مفاهیم مربوط به حضور معلولان در جامعه همچنین افزایش اعتبارات مناسب‌سازی و پیگیری تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است و ... است.

 

وی در ادامه از اصلاحیه آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی نیز خبر داد و گفت: آخرین آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی کشور مربوط به مصوبه ۸ تیرماه سال ۸۴ هیات دولت وقت می‌شد که با پیشنهاد وزارت رفاه این آئین‌نامه بازنگری شد و اصلاحیه آن در ۱۱ مرداد ماه سال ۹۶ در هیات وزیران به تصویب رسید.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: به موجب تصویب آئین‌نامه جدید راهنمایی و رانندگی در کشور از این پس ویلچر نیز به عنوان عابر پیاده در نظر گرفته می‌شود این در حالیست که در آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی پیشین، ویلچر به عنوان فرد پیاده در نظر گرفته نمی‌شد و حقوق افراد پیاده را نیز نداشت اما در بند ۱۸ ماده ۱ این آئین‌نامه اصلاحی در تعریف افراد پیاده افراد استفاده کننده از ویلچر نیز پیاده محسوب می‌شوند.

 

نحوی نژاد ادامه داد: در این آئین‌نامه اصلاحی تبصره‌ای هم به ماده ۱۲۹ آئین‌نامه اضافه شده است که بر اساس آن رانندگان موظف شده‌اند هنگام نزدیک شدن به افراد دارای ویلچر، عصای سفید و ... از سرعت خود بکاهند و با سرعت مطمئن حرکت کنند.

 

وی افزود: در تبصره ماده ۱۳۰ این آئین‌نامه نیز رانندگان موظف شده‌اند هنگام نزدیک شدن به افراد دارای عصای سفید که عصای خود را به حالت ایست یا افقی  نگه داشته‌اند، توقف کرده و اجازه عبور فرد را بدهند که افزوده شدن این بند به آئین نامه مذکور بسیار مترقی است.

 

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین به الحاق بند «ش» به ماده ۱۶۳ این آئین‌نامه نیز اشاره کرد و گفت: به موجب این الحاقیه از این پس خودروهای فاقد پلاک ویژه معلولان اجازه توقف و پارک در محل توقف اختصاصی معلولان و جانبازان را ندارند و در صورت توقف در این اماکن جریمه خواهند شد همچنان که عوامل نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در صورت توقف ماشین‌های عادی در این اماکن با آنها برخورد خواهند کرد.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است