ناشنوایی دنیای سکوت حرفهای ناگفته

ناشنوایی دنیای سکوت حرفهای ناگفته

16 مهر 1396

مریم 38 سال دارد و از ابتدای تولد دچار معلولیت ناشنوایی مادرزادی بوده است. این معلولیت او را ساکن دنیای سکوت و بی صدایی کرده و مریم نیز گرچه با این دنیا کنار آمده اما هنوز نتوانسته با دنیای پرهیاهو و مملو از تفاوت، ترحم و تبعیض افراد عادی کنار بیاید و خو بگیرد.


رخدادهایی در طول عمرش به واسطه حضور در اجتماع و جامعه موجب آزارش شده است. از نگاههای سنگین ترحم بار تا توهین و برخورد ناشایستی که به دلیل برداشت اشتباه از ناتوانی او شده، در این بین نگاههای فاخر برخی افراد عادی به او و همنوعانش و نیز ناتوان فرض کردن وی نسبت به انجام بسیاری از امور، زخمها بر دلش بر جای گذاشته است.


این ناشنوا می گوید: معلولیت تنها نداشتن برخی تواناییها مانند افراد عادی است اما محدودیت نیست و در عوض بسیاری از دیگر حواس و تواناییها در فرد معلول در مقایسه با فرد عادی تقویت شده است.


وی یکی از مشکلات مهم ناشنوایان را برخورد ترحم آمیز مردم و نبود فرهنگ نگاه مساوی و فارغ از تبعیض به معلول ذکر و بیان کرد: هیچ فرد توانخواهی اگر شرایط و محیط برایش همانند افراد عادی محیا باشد نیاز به کمک ندارد و خودش به تنهایی قادر به انجام امورش است.


او افزود: نگاه و رفتار ترحم انگیز مردم نسبت به معلولان و ناشنوایان نه تنها هیچ دردی را دوا نمی کند بلکه بیشتر موجب ناراحتی آنان می شود زیرا حضور یک معلول در جامعه به معنای تلاش وی برای نقش آفرینی و ادای سهم اجتماعی است.


مریم سالهاست با تحصیل و فعالیتهای هنری سعی می کند فردی مفید در جامعه تلقی شود اما در این مسیر به گفته خودش با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده است. او می گوید: مردم به هیچوجه به یک ناشنوا برای انجام بسیاری از کارها اعتماد نمی کنند و صرفا سعی در کمکهای موردی به وی دارند و تمایلی به حضور مداوم یک معلول در محل کار و فعالیتشان ندارند. این نشانگر ضعف فرهنگ در جامعه دارد.


وی گفت: برای تحصیلم در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر در دانشگاهی که قبول شدم هیچ امکاناتی برای معلولان ناشنوا وجود نداشت لذا برای تحصیل و برقراری ارتباط با اساتید و دانشجویان به شدت با مشکل ارتباطی روبرو بودم.


این زن ناشنوا افزود: این ناتوانی افراد عادی است که قادر به برقراری ارتباط با یک فرد ناشنوا نیستند زیرا یک فرد ناشنوا قادر به فهم همه چیز در قالب زبان اشاره هست. افراد ناشنوا همانند افراد شنوا توانمندی انجام امور بسیاری را دارند و حتی قادر به انجام کارهایی هستند که افراد عادی در آن ناتوانند که از آن جمله می توان به فعالیت و کار در فضای پر سر و صدا اشاره کرد.


وی ازدواج، تحصیل، اشتغال و فعالیت تسهیل شده را در جامعه از مهمترین مشکلات ناشنوایان عنوان و بیان کرد: رفع تبعیض و فهم جامعه از توانمندی ناشنوایان و احقاق حقوق این قشر از مسائلی است که موجب راحت تر شدن زندگی و فعالیت برای این گروه از معلولان می شود.



* ناشنوایی یکی از سه معلولیت شایع
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: معلولیتهای جسمی حرکتی، ذهنی و ناشنوایی شایعترین معلولیتها در این استان هستند. 40 درصد این قشر را معلولان جسمی حرکتی، 35 درصد دیگر را معلولان ذهنی و 14 درصد را ناشنوایان تشکیل می دهند.


دکتر محمدرضا پوریوسف افزود: با اقدامات پیشگیرانه و انجام معاینات پزشکی در 'زمان طلایی' درصد قابل توجهی از معلولیت ناشنوایی قابل پیشگیری است.

* دوران طلایی تشخیص
وی ادامه داد: دوران طلایی و تشخیص مشکلات شنوایی و پیشگیری از این معلولیت در کودکان سن کمتر از سه ماهگی است. تشخیص به موقع تنها بخشی از درمان است و پس از آن مداخلات درمانی به موقع نیز نقش تعیین کننده و حساسی را در اصلاح حس شنوایی کودک دارد.


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بر این اساس زمان طلایی و نهایی برای انجام مداخلات درمانی مشکلات شنوایی و تاثیرگذاری مثبت مداخلات درمانی سن کمتر از شش ماهگی است. گذشتن از این سن برای کودک دچار نقص به معنای کم شنوایی و ناشنوایی مطلق می باشد.


وی افزود: به همین دلیل انجام عمل کاشت حلزون با اولویت انجام می گیرد و در این زمینه تمام تلاش خود را برای تامین هزینه افراد نیازمند انجام می دهیم.


او ادامه داد: طبق بررسیها پیش بینی می شود 120 نفر در خراسان رضوی نیازمند کاشت حلزون باشند. عمل کاشت حلزون اغلب برای افرادی صورت می گیرد که در اجرای طرح غربالگری نیازمند انجام این عمل تشخیص داده شده و در سن زبان آموزی هستند.



* 14 هزار و 100 ناشنوا در خراسان رضوی
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع 97 هزار معلول شناسایی شده در این استان 14 هزار و 100 نفر دچار معلولیت ناشنوایی و کم شنوایی هستند.
محمد فیروزی افزود: هم اکنون چهار مرکز توانبخشی ویژه معلولان ناشنوایی در خراسان فعالند. از این تعداد سه مرکز در مشهد و یک مرکز در سبزوار مستقر است و مجوز یک مرکز دیگر نیز برای نیشابور صادر شده است.


وی ادامه داد: در حوزه ناشنوایان تلاش بر خدمات رسانی بهتر و بیشتر به خوبی صورت گرفته بطوری که اتفاقات خوبی طی پارسال و امسال در این زمینه ثبت شده است.

* سامانه اعزام مترجم برای ناشنوایان/ مشهد نخستین در کشور
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی یکی از اقدامات و خدمات خوب انجام شده در حوزه معلولان ناشنوا را بهره برداری از سامانه شبانه روزی اعزام مترجم(رابط) برای ناشنوایان برای نخستین بار در کشور اعلام و بیان کرد: در قالب سامانه شبانه روزی اعزام مترجم افراد ناشنوا می توانند با ارسال پیامک درخواست اعزام مترجم به سامانه 09028777855 در هر ساعت از شبانه روز تقاضای مترجم نمایند.


وی همچنین گستره پوشش طرح غربالگری شنوایی را در خراسان رضوی 83 درصد اعلام و بیان کرد: ناشنوایانی که در دهه دوم و سوم زندگی خود قرار دارند متکی به زبان اشاره هستند بنابراین مترجم و رابط برای آنان کمک بسیار مهمی است.


او افزود: رابطان و مترجمان ناشنوایان نیز از اقشار خاصی هستند که هیچگونه حمایتی از آنان نمی شود و برای رضای خدا و با کمترین حقوق فعالیت می کنند.


فیروزی فقدان امکان برقراری ارتباط و ناتوانی استفاده از فرصتهای برابر از نظر رجوع به سازمانها و مراکز اداری مورد نیاز را از چالشهای مهم ناشنوایان در برقراری ارتباط با اجتماع ذکر و بیان کرد: راه اندازی این سامانه در حقیقت ایجاد یک کانال تسهیلگر برای برقراری ارتباط ناشنوایان با اجتماع است.


وی ادامه داد: طی یک سال اخیر چهار هزار و 500 ناشنوا از خدمات این سامانه در خراسان رضوی استفاده کرده اند. فعالیت سامانه مترجم یکی از مهمترین نیازهای ناشنوایان را در این استان تامین کرده است.

* نخستین طرح توانبخشی از راه دور کشور در خراسان رضوی
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در کشور 'طرح توانبخشی از راه دور' ویژه کودکان دچار معلولیت شنوایی در این استان به اجرا در می آید. هم اکنون تنها چهار مرکز توانبخشی برای افراد دچار معلولیت شنوایی در خراسان رضوی وجود دارد حال آنکه دامنه پراکنش معلولان شنوایی همه 28 شهرستان استان را دربر می گیرد.


پوریوسف افزود: طرح توانبخشی از راه دور با هدف توانبخشی و ارائه خدمات به کودکان ناشنوا در همه شهرستانها و مناطق برای نخستین بار در این استان طراحی و اجرا می شود. در این راستا با استفاده از تسهیلگران فعال در زمینه اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه(سی.بی.آر) با شناسایی کودکان دچار معلولیت شنوایی شامل کم شنوا و ناشنوا، این کودکان از خدمات آموزشی تهیه و تدوین شده بهره مند می شوند.


وی ادامه داد: برای اجرای این طرح تسهیلگران طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه با کسب آموزشهای لازم اقدام به ارائه حمایت و آموزشها به خانواده کودکان به منظور توانبخشی آنان می کنند. تاکنون 140 کودک ناشنوا و کم شنوا در شهرستانها و روستاهای استان خراسان رضوی شناسایی شده اند تا به این ترتیب از خدمات آموزشی بهره مند شوند.


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هم اینک 300 کودک از خدمات حمایتی چهار مرکز توانبخشی معلولان شنوایی در این استان بهره می برند.

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است