حدود 3 نفر از هر هزار تولد در ایران به کم شنوایی مبتلا هستند

حدود 3 نفر از هر هزار تولد در ایران به کم شنوایی مبتلا هستند

18 مهر 1396

 دکتر حمید جلیلوند افزود: با توجه به پیشرفت هایی که در علم ادیولوژی صورت گرفته است، امکان تشخیص کم شنوایی، علت، میزان ضایعه و مکان آن در همان بدو تولد وجود دارد.
استادیار دانشکاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه آمار جهانی کم شنوایی یک تا دو نفر در هر هزار تولد است، ادامه داد: کم شنوایی نوزادان باید قبل از 6 ماهگی تشخیص داده و درمان آن در همین زمان آغاز شود.


دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: یکی از دلایل اصلی کم شنوایی به ویژه در ایران، ژنتیکی است و باید قبل از اقدام به بارداری، حتما مشاوره ژنتیک و آزمایش های غربالگری ژنتیکی صورت پذیرد.


جلیلوند با بیان اینکه افراد کم شنوا باید از سمعک استفاده کنند، اظهار کرد: درصد کمی از افراد کم شنوای بزرگسال در کشور از سمعک استفاده می کنند؛ گران بودن هزینه های سمعک و خدمات آن و همچنین عدم رغبت به استفاده از سمعک، باعث استفاده نکردن از ان شده است.


وی گفت: بهترین راه پیشگیری از کم شنوایی در بزرگسالی قرارنگرفتن در معرض سر و صداهای بلند همچون نویزهای صنعتی و شهری است و باید آلودگی صوتی کنترل شود و با مشاهده کمترین علائم کم شنوایی به ویژه در هنگام بیماری باید به متخصص شنوایی مراجعه کرد.


جلیلوند ادامه داد: همچنین افراد باید وضعیت شنوایی خود را به صورت سالیانه بررسی کنند و برای این کار می توانند به کلینیک ها و مراکز ادیولوژی مراجعه کنند تا متخصصان شنوایی وضعیت سیستم شنوایی آنها را ارزیابی کنند. البته در کشور ما، وضعیت شنوایی نوزادان در همان اوایل تولد بررسی و کنترل می شود و خانواده ها باید حتما در این زمینه دقت کنند و آزمایشات را به طور کامل انجام دهند و حتی در سطوح مدرسه و در سطح استخدام، آزمایشات شنوایی به صورت سالیانه انجام می شود.


دبیر انجمن علمی شنوایی ایران در خصوص اینکه چه افرادی باید نگران کم شنوایی یا ناشنوایی خود باشند، اظهار کرد: افرادی که در خانواده های خود افراد کم شنوا یا ناشنوا دارند، آنهایی که پدر و مادر با هم نسبت فامیلی دارند به ویژه فامیل نزدیک، افرادی که از داروهای اتوتوکسیک و آسیب رسان به سیستم شنوایی استفاده می کنند، نوزادانی که با عوامل خطر همچون کم وزنی، زردی و کمبود اکسیژن به دنیا می آیند، افرادی که در معرض نویز و سروصدای صنعتی هستند، باید به وضعیت شنوایی خود توجه بیشتری داشته باشند.


جلیلوند در خصوص اهمیت آزمایشات غربالگری گفت: آزمایشات غربالگری شنوایی در بدو تولد باید برای تمام نوزادان انجام شود. این آزمایشات ارزان، سریع و موثر هستند. برخی از خانواده ها این آزمایش ها را در بدو تولد جدی نگرفته و پیگیری نمی کنند.


وی افزود: این در حالی است که علائم کم شنوایی در نوزادان کاملا نامحسوس و پنهان است و اگر به موقع تشخیص و درمان نشود، اثرات بسیار مخربی روی مغز کودک و عملکرد اجتماعی، تحصیلی، هوشی و ارتباطی او در جامعه خواهد داشت و هزینه های سنگینی بر جامعه و دولت تحمیل خواهد کرد. در حالی که تشخیص به موقع و درمان از همان اوایل تولد، باعث می شود کودک کم شنوا همچون یک کودک سالم رشد کند.

 

منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است