هزینه هر دانش آموز با نیاز ویژه دریک سال 10میلیون تومان است

هزینه هر دانش آموز با نیاز ویژه دریک سال 10میلیون تومان است

12 آذر 1396

 مجید قدمی  در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان در مجتمع آموزشی نابینایان شهیدمحبی منطقه 5 تهران اظهار کرد: هزینه هر دانش آموز عادی در طول سال تحصیلی 2 میلیون پانصد هزارتومان است.


وی با اشاره به مشکلات دانش آموزان با نیازهای ویژه از جمله سرویس مدرسه این دانش آموزان گفت: مشکلات سرویس مدرسه دانش آموزان استثنایی نسبت به سال گذشته رفع شده است.


قدمی افزود: در گذشته3 میلیاردتومان اعتبار برای سرویس مدرسه دانش آموزان با نیازهای ویژه اختصاص داده شده بود که در دولت تدبیر و امید این اعتبار به 25 میلیارد تومان رسیده است.


معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح حمایتی و پرداخت هزینه دارو، درمان و جراحی دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: امسال برای این طرح، 3میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.


وی گفت: سال گذشته کتاب های درسی در اواخر سال تحصیلی و در زمانی نامناسب به دست دانش آموزان استثنایی می رسید اما امسال با تدابیر لازم تمامی کتاب های درسی به جز کتاب های جدیدالتالیف در شروع سال تحصیلی در اختیار این دانش آموزان قرار داده شد، با این وجود بسیاری از مشکلات دانش آموزان با نیازهای ویژه در مقایسه با کشورهای پیشرفته حل نشده و باید در این حوزه اقداماتی اساسی انجام داد.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه امسال در کنکور سراسری 350 دانش آموز با نیازهای ویژه پذیرفته شدند، افزود: همچنین تعداد قابل توجهی از دانش آموزان آسیب دیده ذهنی در مراکز علمی کاربردی پذیرفته شدند و علاوه بر این در بین سایر دانش آموزان با نیازهای ویژه، نخبگانی وجود دارد که باید استعدادهای آنان را کشف کرده و زمینه رشد این دانش آموزان را به همت معلمان باانگیزه و توانمند فراهم کنیم.


قدمی درباره مشکل اشتغال فارغ التحصیلان با نیازهای ویژه گفت: آموزش و پرورش اقدامات لازم را برای تحصیل و مهارت آموزی این افراد انجام داده، در جامعه باید در مورد اشتغال فارغ التحصیلان با نیازهای ویژه توجه جدی شود و نهادهای مسئول در این حوزه اقدامات اساسی را انجام دهند.


معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موفقیت آموزش و پرورش استثنایی مرهون معلمان توانمند و باانگیزه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه کار آموزش و پرورش استثنایی در مقایسه با سایر فعالیت ها در این نهاد سخت و دشواری است اما معلمان این حوزه باانگیزه تر و شاداب تر هستند چون با خدا معامله کردند.


وی با اشاره به فعالیت 23 هزار نیروی انسانی در کادر آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: حقوق این کارکنان 700 میلیارد تومان برآورد می شود که این میزان به اضافه سایر هزینه های جانبی، بودجه سایر فصول، خدمات توانبخشی و ... حدود 800 میلیارد تومان می شود که آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید آن را پرداخت کند.


شهناز کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران نیز در این آیین با اشاره به شعار روز جهانی معلولان با عنوان «حرکت به سوی جامعه پایدار و انعطاف پذیر برای همه» اظهار کرد: با توجه به این شعار و شرایط جامعه باید این سوالات را مطرح کنیم که آیا جامعه ما برای معلولان مناسب است؟ آیا معلولان در حوزه اشتغال مشکلی ندارند؟


وی گفت: امیدواریم شعار روز جهانی معلولان برای مسئولان هدف گذاری شود و آنان در برنامه های خود این موضوع ها را مورد توجه قرار دهند.


کریمی با بیان اینکه امسال آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران میزبان سومین جشنواره «کیمیای هنر» افزود: این جسنواره در پنج بخش از جمله هنرهای تجسمی، آوایی و هنری و ادبی و 18 رشته برگزار شد و 543 اثر از 30 استان کشور به این جشنواره رسید که بیشترین آثار مربوط به بخش هنرهای تجسمی به تعداد 367 اثر بود.


وی افزود: آثار این جشنواره مورد داوری قرار گرفت و آثار منتخب امروز در نمایشگاهی ارائه شده است.


رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، توانمندی علمی تخصص نیروی انسانی، ارتقای کمی و کیفی مراکز تخصصی آموزشی، امکان تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه در طرح تلفیقی و فراگیر، مشارکت در برنامه های فرهنگی و ورزشی، مشارکت انجمن اولیا و مربیان به عنوان ارکان اصلی مدرسه را از جمله فعالیت ها و اقدامات این نهاد در سال تحصیلی 96-95 عنوان کرد.


وی گفت: در طرح سنجش سلامت جسمی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان 110هزار نوآموز مورد سنجش قرار گرفتند.


در حاشیه این آیین نمایشگاهی از آثار منتخب سومین دوره مسابقات ادبی و هنری غیرحضوری دانش آموزان با نیازهای ویژه سراسر کشور برپا شد.


آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان با شعار «حرکت به سوی جامعه پایدار و انعطاف پذیر برای همه» روز شنبه با حضور مجید قدمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، شهناز کریمی رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و جمعی از مسئولان با تقدیر از فرهنگیان بازنشسته این نهاد در مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی برگزار شد.


سوم دسامبر در سال 1992 توسط قطعنامه 47/3 مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری شد.


هدف از نامگذاری چنین روزی ارتقای حقوق و رفاه افراد معلول در تمام عرصه های جامعه و توسعه و افزایش آگاهی از وضعیت افراد معلول در هر جنبه ای از زندگی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.


شعار روز جهانی معلولین در سال 2017، «جامعه ای پایدار و انعطاف پذیر برای همه بسازیم»، است.


در کشور 137هزار و 29 دانش آموز در مدارس استثنایی و مدارس تلفیقی تحصیل می کنند.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است