عراقچی: وظیفه داریم از ورزشکاران نابینا و کم‌بینا حمایت کنیم

عراقچی: وظیفه داریم از ورزشکاران نابینا و کم‌بینا حمایت کنیم

14 آذر 1396

عضو هیات رییسه فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان و معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: هدف ما از برپایی همایش چشمان قهرمان این است که تصور جامعه را نسبت به معلولان و نابینایان تغییر دهیم و بگوییم نابینایی، ناتوانی نیست.

 

 دکتر سید عباس عراقچی در همایش چشمان قهرمان که به منظور تجلیل از مدال‌آوران نابینا و کم‌بینا برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برپایی این همایش تجلیل و تکریم از مدال‌آوران دو پارالمپیک ریو و لندن است و کسانی که در عرصه‌های بین‌المللی به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند. ما وظیفه داریم از این عزیزان تجلیل کنیم و همچنین توجه جامعه را به این افراد که برای کسب مدال سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند جلب کنیم.

 

وی گفت: طبق گفته رییس فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان، نابینایان کشور به مسئولان می‌گویند ما شما را نمی‌بینیم اما لطفا شما ما را ببینید. این امر نشان از آن که مسئولان باید توجه ویژه‌ای به قهرمانان این رشته از جامعه داشته باشند و حمایت‌های لازم خود را از این افراد دریغ نکنند.

 

عراقچی اظهار کرد: افتخارآفرینی‌هایی که افراد نابینا و کم‌بینا در عرصه‌های جهانی، بین‌المللی و پارالمپیک انجام می‌دهند بالاتر از افراد معمولی است زیرا با ناتوانی‌ها و نقص‌هایی که دارند می‌توانند افتخارات بزرگی را برای کشور به ارمغان بیاورند.

 

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: این افراد با تمام کمبودها و فشارها توانستند قله‌های پیروزی را در تمام رشته‌های ورزشی برای کشور به ارمغان بیاورند که به نظر من افتخارات آن‌ها ارزشمندتر از ورزشکار سالمی است که به مدال دست پیدا می‌کند. این‌ها از جایگاه خاصی برخوردارند و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند.

 

عراقچی اضافه کرد: اگر ما 5 دقیقه چشم خود را ببندیم و در شرایطی که این افراد دارند به فعالیت ورزشی بپردازیم تازه متوجه می‌شویم این افراد چه مشکلاتی را تحمل می‌کنند که به مدال دست یابند. هرکسی نمی‌تواند چنین شرایطی را تحمل کند. به طور قطع یک بازیکن فوتبال امکان دارد با چشم بینا نتواند پنالتی را گل کند اما در فوتبال 5 نفره ما می‌بینیم که فوتبالیست‌های نابینا بهترین بازی را در صحنه‌های جهانی و پارالمپیک به نمایش می‌گذارند. من از تمام مسئولان تقاضا دارم که حمایت‌های لازم را از این افراد داشته باشند. این فدراسیون از نظر اعتبارات در مضیقه قرار دارد و تهیه امکانات برای این افراد به راحتی امکان‌پذیر نیست.

 

عراقچی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بین 110 تا 120 هزار نابینا و 500 و 600 هزار کم بینا در کشور وجود دارد که نیازهای مختلفی دارند و باید این نیازها برآورده شود. اگر به درخواست این افراد رسیدگی نشود نتیجه آن افسردگی و گوشه‌گیر شدن آنها خواهد بود. ما باید سعی کنیم برای این افراد در جامعه نشاط و سلامتی را فراهم کنیم.

 

عضو هیات رییسه فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان گفت: این همایش سبب می‌شود جامعه ما توجه بیشتری به این افراد داشته باشد تا ما در آینده شاهد افتخارآفرینی بیشتری از این افراد در بازی‌های پاراآسیایی و پارالمپیک باشیم.

 

وی افزود: نابینایی ناتوانی نیست بلکه این افراد از توانایی‌های بالایی برخوردارند که شاید یک فرد معمولی از چنین توانایی‌هایی برخوردار نباشد.

 

عراقچی همچنین از اختصاص یک زمین فوتبال از سوی سازمان اوقاف به فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان خبر داد و گفت: امیدوارم با برپایی این همایش سایر ارگان‌ها نیز به حمایت این افراد بپردازند.

 

عراقچی در پایان گفت: به عنوان عضو هیات رییسه افتخار می‌کنم که در این فدراسیون فعالیت دارم تا بتوانم جایگاه این افراد را در جامعه پررنگ‌تر کنم. از خسروی وفا به خاطر وظیفه سنگینی که بر عهده دارد تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است