نگاه گلخانه‌ای به 137 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه نداشته باشیم

نگاه گلخانه‌ای به 137 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه نداشته باشیم

14 آذر 1396

 مجید قدمی  در همایش ملی روز جهانی معلولین اظهار داشت: کودکان با نیازهای ویژه بعد از تحصیل در مدارس و طی مراحل نوجوانی وارد جامعه می شوند و باید درس زندگی را تمرین کنند از این رو نباید آنها را از بچه های عادی جدا کنیم.


وی افزود: البته خط قرمزهایی نیز برای تحصیل این کودکان در مدارس عادی وجود دارد و اگر آنها نتوانند در مدارس عادی فراگیری داشته باشند و حضورشان در این مدارس مشکل ساز باشد، جدا می شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: رویکرد کنونی در مدارس و نظام آموزش و پرورش استثنایی، عادی سازی تحصیل کودکان با نیازهای ویژه است تا این افراد نیز در کنار بچه های عادی قرار گرفته و آموزش ببینند.


قدمی ادامه داد: تفاوت های فردی به عنوان یک واقعیت، تاثیر خود را بر نهادهای اجتماعی می گذارد و اگر بنای عدالت داریم باید شرایط مخاطبان را برای ارائه خدمات بهتر بررسی کنیم.


وی افزود: اگر این تفاوت ها زیاد باشد در نهادهایی چون آموزش و پرورش تمامی متغیرهای موثر در یادگیری از جمله معلم، فضا و فرآیند آموزشی را باید دست کاری کرد.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: در زمینه تربیت نیروی انسانی باید معلمان ضمن کسب توانمندی آموزش عادی، توانایی شناخت مخاطبان خود که همانا کودکان با نیازهای ویژه هستند، را به دست آورند.


معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه شاداب تر از معلمان عادی هستند، ادامه داد: اکنون تعامل بسیار خوبی بین اولیای این دانش آموزان و مدرسه برقرار است و خانواده ای که دارای فرزند معلول می شود تنها جایی که می تواند کمک حال و پناهگاه او باشد مراکز توانبخشی و مدارس هستند.


قدمی رویکرد حاکم بر مدارس استثنایی را جهانی دانست و اظهار کرد: در طول تاریخ، سه مرحله برخورد با کودکان نیازهای ویژه را شاهد بودیم؛ مرحله اول دوره طرد این کودکان بود و جوامع حقی برای معلولین قائل نمی شدند و مرحله دوم نیز پذیرش مشروط بود که در برخورداری از امکانات ابتدا افراد عادی و سپس معلولین اولویت داشتند.


وی با بیان در مرحله سوم نگاه بی قید و شرط به معلولین حاکم است، گفت: اکنون 62 هزار کودک با نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل می کنند و امکانات لازم از جمله فیلم های آموزشی در اختیار معلمان مدارس عادی قرار گرفته تا نحوه برخورد و تدریس با این گروه از دانش آموزان را بیاموزند.



**رشد 4 برابری اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی در دولت تدبیر و امید
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با وجود اینکه دولت در چهار سال گذشته وارث مشکلات و کمبود بودجه بود، اعتبارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی از 240 میلیارد ریال به 960 میلیارد ریال افزایش یافت.


قدمی تصریح کرد: اکنون 750 میلیارد تومان صرف حقوق کارکنان این سازمان و آموزش 750 هزار کودک با نیازهای ویژه در سیستم جدا سازی و 62 هزار کودک در سیستم فراگیر سازی و دیگر هزینه ها می شود.


وی ادامه داد: در چهار سال گذشته همچنین در مجموع 750 میلیارد ریال صرف هزینه دارو و جراحی کودکان با نیازهای ویژه شده است و در ازای این حمایت توانسته ایم بخش زیادی از مشکلات کودکان را حل کنیم.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یادآور شد: 90 درصد مشکلات این سازمان از چهار سال قبل تاکنون مرتفع شده و اگر قرار است به استانداردهای جهانی نزدیک شویم باید اعتبارات را هدایت کرده و با آموزش عادی تعامل بیشتری داشته باشند.


در این همایش که به مناسبت روز جهانی معلولان تدارک یافته و هم اکنون در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در حال برگزاری است، از 14 فرهیخته معلول قدردانی شد.


با اعلام مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز جهانی معلولین از سال ۱۹۹۲ مطرح و ۱۲ آذر یا ۳ دسامبر به عنوان تاریخ بزرگداشت این روز تعیین شد.


هدف از تعیین این روز ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده است که باید از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.


در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون «امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید» از طرف سازمان ملل متحد برگزیده شد و سرلوحه امور در این حوزه قرار گرفت.


منظور از کودکان با نیازهای ویژه، کودکانی است که در روند آموزش، به توجه، امکانات و یا تدابیر ویژه‌ای علاوه بر آنچه برای همه کودکان موجود است، نیاز دارند.


به عنوان مثال کودکانی با تفاوت‌های نابینایی، ناشنوایی،‌ بیش فعالی، اوتیسم و سندرم داون به دلیل توجه ویژه‌ای که در آموزش آنها لازم است، جزء کودکان با نیازهای ویژه محسوب می‌شوند که «توجه ویژه» برای هر کدام از این کودکان متفاوت تعریف می‌شود.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است