ورزشکاران پیوند اعضا درهمدان زیرسایه بی‌توجهی/امکانات جوابگو نیست

ورزشکاران پیوند اعضا درهمدان زیرسایه بی‌توجهی/امکانات جوابگو نیست

19 آذر 1396

فراهم کردن امکانات ورزشی برای آحاد شهروندان جامعه وظیفه دولت بوده اما متاسفانه امکانات ورزشی به خصوص در شهر همدان برای معلولان، بیماران خاص و پیوند اعضا در حد مطلوب فراهم نیست.

 

 هرساله تعدادی از افراد در سراسر دنیا، به خاطر نارسایی‌های مختلف جسمانی از جمله کلیه، قلب، ریه و کبد، مجبور به انجام عمل پیوند عضو می‌شوند به طوری که آمار و ارقام نشان می‌دهد، سالانه تعداد عمل پیوند کلیه موردنیاز در جهان ۶۰ تا ۸۰ پیوند به ازا هر یک‌میلیون نفر جمعیت است.

 

ورزش و فعالیت بدنی یکی از ابزارهایی است که به‌وسیله آن می‌توان، حضور بیشتر بیماران پیوند اعضاء را در جامعه فراهم کرد و بدین‌وسیله از آسیب‌های جسمی و روحی که ممکن است در کمین این بیماران باشد، جلوگیری کرد.

 

ورزش نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت بیماران پیوند عضو بازی می‌کند

 

همچنین ورزش نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت بیماران پیوند عضو بازی می‌کند تا به‌جای دوری از اجتماع با شرکت در مسابقات ورزشی بیماران پیوند اعضاء که به‌طور مستمر در سطوح جهانی، قاره‌ای و ملی برگزار می‌شود، حضوری شایسته و امیدوارانه در جامعه داشته باشند

 

مسابقات ورزشی پیوند اعضاء به‌طورکلی اهداف متعددی را دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به ترویج آمادگی جسمانی، سلامتی و فعالیت بدنی، ترویج آموزش عموم مردم در ارتباط بافرهنگ پیوند اعضاء و کمک به سلامت و توان‌بخشی جسمی و روانی افرادی که تحت عمل جراحی پیوند عضو قرارگرفته‌اند و اثرات اجتماعی و اقتصادی مفیدی که این توان‌بخشی در سطح جامعه دارد، اشاره کرد.



مسابقات ورزشی پیوند اعضا بیشتر از آنکه که یک رویداد ورزشی باشد، محلی برای حمایت‌های مادی، معنوی و آموزش بیماران پیوند اعضاء و خانواده‌های آن‌ها است.

 

علاوه بر این تمریناتی که این ورزشکاران به‌منظور شرکت در مسابقات پیوند اعضاء انجام می‌دهند، به‌طور چشمگیری در توان‌بخشی جسمانی آن‌ها تأثیر مثبت گذاشته و بسیاری از بیماری‌های دیگر نظیر چاقی، دیابت و چربی خون بالا را کنترل می‌کند

 

تغییر نگرش جامعه نسبت به موضوع اهداء عضو و پیوند اعضاء از دیگر اهدافی است که در سال‌های اخیر بیشتر روی آن تمرکز شده است کمااینکه میزان اهداء عضو در سال‌هایی که مسابقات ورزشی پیوند اعضاء برگزارشده، بیشتر از سال‌های دیگر است.

 

هیئت ورزشی بیماران خاص یک هیئت تازه تأسیس در همدان است

نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای همدان با بیان این‌که این رشته ورزشی از ۱۰ هیئت برتر کشور به شمار می‌آید، اظهار داشت: در رده‌بندی صورت گرفته توسط اداره کل ورزش و جوانان استان همدان نیز از ۱۰ هیئت‌ برتر ورزشی همدان محسوب می‌شود و در بخش همگانی نیز در رتبه سوم استان قرار داریم.

 

علیرضا نوروزی بابیان اینکه ۴۵۰ ورزشکار بیماری‌های خاص و پیوند اعضا در استان‌همدان ساماندهی شده‌اند، گفت: ورزشکاران ما فقط در بخش بیماران پیوند اعضا می‌توانند در مسابقات کشوری و بین‌المللی شرکت کنند که این ورزشکاران از بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیابتی و پیوند اعضا هستند.

 

وی با بیان اینکه ورزشکاران بیماران خاص و پیوند اعضای استان‌همدان در رشته‌های شطرنج، تیراندازی، دارت، تنیس روی میز آقایان و بانوان و بدمینتون آقایان فعالیت می‌کنند، گفت: در مسابقات جهانی مالاگا ۷ ورزشکار از همدان به این مسابقات اعزام شدند که بانوان پینگ‌پنگ باز همدانی خانم‌ها معصومه برجی، بهاره بیگی، سمیه کریمی، الهام محمدی تقدیر در این رقابت‌ها به ۲ مدال طلا و یک نقره انفرادی و یک مقام قهرمانی تیمی دست‌یافتند تا عملکرد بسیاری درخشانی در این رقابت‌ها داشته باشند

 

 

نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای همدان با اشاره به همکاری ۵ مربی با این هیئت بیان کرد: ما مربی ویژه برای ورزشکاران نداریم ولی از بهترین مربیان رسمی هیئت‌های ورزشی استان برای آموزش ورزشکارانمان بهره‌می‌گیریم.

 

وجود مشکل در استعدادیابی ورزشکاران

نوروزی عنوان کرد: از آنجا که بحث بیماری و پرونده پزشکی بیماران محرمانه است ما به همه بیماران پیوند اعضا و بیماران خاص استان دسترسی نداریم و همین مسئله باعث شده در استعدادیابی با مشکلاتی مواجه شویم اما ما برای جذب ورزشکاران فرم‌های ثبت‌نام و کلاس‌های آموزشی خود را در اختیار انجمن‌های بیماران قرار داده‌ایم تا بیماران بیشتر با امر ورزش آشنا شوند.

 

وی با اشاره به روند جذب ورزشکاران به این هیئت گفت: در راستای جذب ورزشکاران بیماران خاص اردیبهشت‌ماه سال جاری همایش‌های کوه‌پیمایی ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی برای بیماران دیابتی برگزار شد که موجب ترویج ورزش در بین بیماران خاص شده است.

 

نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای همدان عنوان کرد: در تمام مسابقات و اعزام‌ها تیم پزشکی حضور دارد و حتی قبل از مسابقات نیز آزمایش‌های لازم برای توان جسمی و رقابتی ورزشکار از سوی پزشکان تحت نظارت انجام می‌شود.

 

هر ورزشکاری شرایط و روحیه خاص خود را داشته و با ورزشکاران سایر رشته‌ها متفاوت هستند نوروزی با بیان اینکه رشته های این ورزشکاران سبک است، بیان کرد: ورزشکارانی که در هیئت ورزشی بیماری‌های خاص فعالیت می‌کنند، هرکدام شرایط و روحیه خاص خود را داشته و متفاوت با ورزشکاران سایر رشته‌ها هستند و با این حال نیاز به توجه بیشتر، برخورد مهربانانه و به دور از دلسوزی دارند.

 

وی یادآور شد: هم‌اینک بیماران خاص در رشته‌های مختلف نظیر شطرنج، تنیس روی میز، دارت و تیراندازی با تفنگ بادی فعالیت دارند و اگر امکانات مهیا شود در رشته‌های دیگری نیز می‌توانند حضور مناسب داشته باشند.

 

نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای همدان با بیان اینکه بیماران خاص در رشته‌های مختلف ورزشی استعدادهای خوبی دارند، گفت: قطع به‌یقین با استعدادیابی مسیر پیشرفت و توسعه هموار و شاهد افتخارآفرینی این عزیزان در میادین مختلف ورزشی خواهیم بود.

 

نوروزی افزود: توجه مردم به این بیماران می‌تواند در رفع مشکلاتی که در جامعه با آن مواجه هستند، مؤثر باشد.

 

وی با اشاره به درخشش ورزشکاران این هیئت در دومین دوره بازی‌های کشوری پیوند اعضا که به میزبانی جزیره کیش برگزار شد، گفت: این بازی‌ها در ۹ رشته دوومیدانی، بدمینتون، تنیس روی میز، اسکواش، دارت، شنا، بولینگ، دوچرخه‌سواری و پتانک و در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد و در این رقابت‌ها که به مدت ۲ روز در مجموعه ورزشی المپیک جزیره کیش برگزار شد، در بخش رنکینگ بازی‌های کشوری پیوند اعضا بانوان‌همدانی نائب قهرمان شدند.

 

 

نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای همدان عنوان کرد: در این پیکارها تیم منتخب همدان صاحب ۶ نشان طلا، ۳ نقره و یک برنز شدند و در رشته ورزشی دارت و در رده سنی ۱۹ تا ۲۹ سال، مصطفی آرمزد از همدان قهرمان شد و زانکو الماسی از کردستان و امیر بنیلی از سمنان به ترتیب دوم و سوم شدند.

 

نوروزی با اشاره به سایر مدال ها گفت: همچنین در رشته ورزشی دارت و در رده سنی ۱۹ تا ۲۹ سال، مریم فریدونی از همدان قهرمان شد و الناز ایزدی از اصفهان و زهرا علی خاصی از اصفهان به ترتیب دوم و سوم شدند، ضمن اینکه در رده سنی ۴۰ تا ۴۹ سال نیز طاهره شمخانی از همدان به مدال طلا دست‌یافت و اعظم زارعی از اصفهان و گلزار بابا خانی از زنجان به ترتیب دوم تا سوم شدند.

 

وی عنوان کرد: در رشته ورزشی اسکواش و در رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال، مرضیه یارخلجی از تهران، اعظم غفاری شریف و سمیه کریمی هر دو از همدان به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

 

نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای همدان با اشاره به نتایج تنیس روی میز بیان کرد: در رشته تنیس روی میز نیز در رده سنی ۱۹ تا ۲۹ سال، بهاره بیگی و محیا حق نظری از همدان و آرزو پارسا از سمنان به ترتیب رتبه‌های برتر اول تا سوم این دوره از رقابت‌ها را از آن خود کردند و الهام محمدی تقدیر به نشان نقره دست‌یافت.

 

نوروزی افزود: همچنین در رشته تنیس روی میز رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال، معصومه برجی به‌عنوان قهرمانی دست‌یافت و در پرتاب نیزه رشته دوومیدانی نیز محسن کرمی از همدان قهرمان شد.

 

نائب رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای استان‌همدان با اشاره به برگزاری مسابقات دیابتی گفت: تیم همدان در ششمین دوره بازی‌های کشوری ورزشکاران دیابتی در اصفهان به‌عنوان سومی این رقابت‌ها دست‌یافت.

 

وی یادآور شد: در این رقابت‌ها در شطرنج آقایان رده سنی زیر ۲۵ سال محمدرضا آشوری همدان به مدال برنز بسنده کرد، در دارت آقایان رده سنی زیر ۲۵ سال مهدی کرمی و رده سنی بالای ۲۵ سال علی پورحمان ورزشکاران همدانی به مقام سوم دست‌یافتند

 

نوروزی عنوان کرد: در دارت بانوان رده سنی زیر ۲۵ سال زهرا سادات معصومی همدان سوم شد و در شنا آقایان ۵۰ متر کرال سینه و ۵۰ متر قورباغه رده سنی بالای ۲۵ سال احسان آقا محمدی همدان به دو مدال برنز دست‌یافت و در شنا آقایان ۵۰ مترکرال پشت رده سنی زیر ۲۵ سال امیرحسین سبحانی از همدان نائب قهرمان شد.

 

نایب‌رئیس هیئت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضای همدان بابیان این‌که متأسفانه تعداد بیماران دیابتی در کشور و استان رو به افزایش است، گفت: ما برای انجام فعالیت‌های خود نیاز به بودجه و اعتبار کافی داریم؛ اما متأسفانه بودجه هیئت کفاف همه برنامه‌های ما را نمی‌دهد

 

نوروزی افزود: با توجه به این‌که ورزش نقش پررنگی در حفظ سلامت بیماران خاص و پیوند اعضا دارد، توسعه ورزش این قشر از جامعه نیازمند حمایت همه‌جانبه مسئولان است

 

لزوم حمایت از هیئت ورزش های بیماران خاص

وی با اشاره به لزوم حمایت از این هیئت بیان کرد: ارگان‌های متعددی درگیر بحث سلامت افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و پیوند اعضا هستند؛ اما تنها جایی که به ما برای توسعه فعالیت‌های ورزشی این افراد کمک می‌کند اداره کل ورزش و جوانان استان است و با توجه هزینه سنگین درمانی این دست از بیماران و تأثیر ورزش بر کاهش هزینه‌های درمانی از ارگان‌های مرتبط با این موضوع انتظار داریم قدم‌های بلندی در راه توسعه ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا بردارند

 

یکی از ورزشکاران پیوند اعضای استان همدان نیز با اشاره به اهمیت ورزش برای قشر خود اظهار داشت: ورزش حق همه شهروندان جامعه است و فرقی میان معلولان ذهنی و حرکتی، جانبازان، بیماران خاص، بیماران پیوند اعضا و افراد سالم جامعه وجود ندارد و همه به یک میزان حق دارند که از امکانات ورزشی استفاده کنند.

 

محمدامین شکری افزود: مسئولانی که در رأس ورزش کشور قرار دارند نیز باید به یک میزان امکانات سخت‌افزاری لازم را برای همه افراد جامعه فراهم کنند و همان میزان که بودجه برای ورزشکاران عادی اختصاص می یابد ورزشکاران بیماری‌های خاص و پیوند اعضا نیز به همان میزان از تخصیص مالی بهره ببرند.

 

وی با اشاره به اهمیت ورزش گفت: ورزش، کمک شایانی به حفظ و تقویت سلامت جسمانی و روانی می‌کند و افرادی که با روش درست ورزش می‌کنند یا کارهای پرتحرک انجام می‌دهند، سالم‌ترند و عمرشان از افرادی که کارهای کم‌تحرک دارند، طولانی‌تر است.

 

محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی، فرصتی مناسب برای برقراری روابط انسانی و اجتماعی است شکری عنوان کرد: با ورزش، به ارزش‌های اجتماعی دیگری چون کار گروهی، وفاداری و روحیه ورزش‌کاری نیز می‌توان رسید و محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی، فرصتی مناسب برای برقراری روابط انسانی و اجتماعی است.

 

ورزشکار پیوند اعضا همدان بابیان اینکه ورزش بهترین راه مبارزه با بیشتر بیماری‌ها است، بیان کرد: این حقیقت برای مردم روشن است که ورزش کردن، برای مقابله با بیماری‌های جسمی، روشی بسیار مناسب و سودمند است و تمرین‌های بدنی، بر توانایی‌های مغز نیز می‌افزاید و در درمان بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب مؤثر است.

 

در پایان آنچه مسلم است اینکه مسئولان ورزش کشور و استان‌همدان باید توجه ویژه‌ای به ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا داشته باشند و در این راه این عزیزان را حمایت کنند.

 
منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است