برخورد با وزرایی که قانون ۳ درصد استخدام معلولان را رعایت نمی‌کنند

برخورد با وزرایی که قانون ۳ درصد استخدام معلولان را رعایت نمی‌کنند

24 آذر 1396

 عبدالرضا عزیزی در گردهمایی روز جهانی معلولان که در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضور علی ربیعی وزیر ، انوشیروانی محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور و همچنین ناهید خداکرمی و محمدجواد حق شناس از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم همه مردم به خصوص مسئولان وظیفه انسانی و قانونی خود را نسبت به معلولان ادا کنند.

 

وی افزود: روز جهانی معلولان فرصت خوبی برای بیان نیازها و حقوق شهروندی این گروه است و ما باید بتوانیم جامعه را نسبت به حقوق معلولان آگاه سازیم و از ظرفیت این افراد به نحو مطلوب استفاده کنیم. لزوم دسترس‌پذیری خدمات برای معلولان و ارتقای کیفیت زندگی این افراد از مهمترین ابزارهای این گروه از جامعه محسوب می‌شود.

 

عزیزی همچنین گفت: متأسفانه برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای ارائه خدمات به معلولان همکاری لازم را ندارند و ما نسبت به این موضوع انتقادات فراوانی داریم به طور مثال چندی پیش یکی از وزارتخانه آزمونی را برگزار کرد اما توجهی به قانون سه درصد جذب معلولان نداشت.

 

وی در ادامه به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اشاره کرد و گفت: این قانون سند هویت اجتماعی افراد دارای معلولیت است و یکی از ابزارهایی است که می توانیم جامعه را با معلولان آشنا کنیم.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس توسعه برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و ارتقای سلامت معلولان را یکی از برنامه‌های اصلی برای این قشر دانست و گفت: باید در این بخش بتوانیم طبق قوانین و مقررات عمل کنیم.

 

عزیزی در ادامه به حمایت سازمان بهزیستی از گروه‌های تئاتر و ورزشی معلولان اشاره کرد و گفت: طی دهه گذشته اقدامات موثری در این بخش انجام شده است.

 

وی توسعه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه را یکی دیگر از برنامه‌های اصلی در سازمان بهزیستی دانست و گفت: طبق گزارش مسئولان بهزیستی خدمات توانبخشی CBR در روستاها به پایان رسیده و این طرح به صورت پایلوت در یکی از شهرها درحال انجام است. باید به سمت خدمات پیشگیرانه برویم چرا که هزینه خدمات پیشگیری یک سوم هزینه‌های درمان است و راندمان آن نیز 11 الی 30 برابر است.

 

عزیزی در ادامه به تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 83 اشاره کرده و گفت: علی رغم تصویب این قانون که باعث بهبود نسبی وضعیت معلولان و ارتقای خدمات توانبخشی شد اما نتوانست انتظارات و توقعات معلولان را برآورده کند و بر آن شدیم تا اصلاحیه این قانون را در دستور کار خود قرار دهیم.  در نهایت اصلاحیه این لایحه از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی و در نهایت در کیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسید و به صحن ارائه شد که شورای نگهبان یک ایراد کوچک از این اصلاحیه گرفت و در نهایت این ایراد نیز برطرف شد.

 

وی تصریح کرد: از محسنات این اصلاحیه می‌توان به درنظر گرفتن مجازات برای افرادی که به معلولان توجه نمی‌کنند اعم از وزیر و شهروند اشاره کرد و ضمن اینکه در این اصلاحیه توجه ویژه ای به طبقه بندی و انواع معلولیت‌ها براساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی شده است.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: برخورد با شهردارانی که به بحث مناسب‌سازی محیط توجه نمی‌کنند از مواردی است که در این لایحه تأکید شده است ضمن اینکه پوشش بیمه خدمات توانبشخی و پرداخت حق پرستاری به خانواده‌های دارای معلولیت از دیگر مفاد این اصلاحیه محسوب می‌شود.

 

عزیزی خاطرنشان کرد: تأسیس صندوق توسعه فرصت‌های شغلی و همچنین برخورد با وزرایی که توجه ویژه به قانون استخدام 3 درصد معلولان ندارند از دیگر موارد اصلاحیه لایحه حقوق معلولان محسوب می‌شود. با اجرای این قانون کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس در اجرای قانون نظارت خواهند کرد. ضمن اینکه هر دستگاه و هر سازمان مکلف است گزارش سالانه‌ای را از اقدامات انجام شده در راستای این قانون ارائه کنند.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اجباری شدن مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج، افزایش حمایت‌های مالی از معلولان، افزایش حمایت‌های فنی و حرفه‌ای از این افراد حمایت و مناسب‌سازی محیط، حمایت حقوقی از معلولان و ... را از دیگر محسنات اصلاحیه لایحه حمایت از حقوق معلولان برشمرد.

 

عزیزی همچنین به بخشی از برنامه‌های حمایتی از معلولان در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: افزایش مستمری معلولان به میزان 20 درصد از حداقل دستمزد از مواردی است که در برنامه ششم توجه شده و این موضوع از مهرماه 96 اعمال شده است.

 

وی تصریح کرد: پرداخت شهریه دانشگاه معلولان، تأمین بسته‌های کمک توانبخشی معلولان، بیمه اجتماعی تحت پوشش سازمان بهزیستی، حمایت از بیماران روانی مزمن از دیگر تسهیلاتی است که در برنامه ششم توسعه برای معلولان پیش بینی شده است.

 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین ضمن انتقاد از عدم پرداخت به موقع یارانه مراکز نگهداری معلولان، تأکید کرد: علی رغم اینکه هزینه نگهداری یک فرد معلول در ماه یک الی دو میلیون تومان است اما سازمان بهزیستی رقم بسیار کمتری (یک سوم) را به معلولان پرداخت می‌کند که البته این رقم نیز از با تأخیر پرداخت می‌شود که انتظار می‌رود در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

 

منبع : تسنیم

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است