ورزشکارانی که ندیده افتخارآفرینند و باید دیده شوند

ورزشکارانی که ندیده افتخارآفرینند و باید دیده شوند

24 دی 1396

 200 ورزشکار کم بینا و نابینا سازمان یافته در البرز به صوت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند که به دلیل زیر ساخت های ضعیف به ویژه برای این قشر، آنچنان که باید از توانایی های آنها استفاده نشده است.


در سومین دوره مسابقات پاراآسیایی جوانان که از 17 تا 23 آذرماه سال جاری در امارات برگزار شد، امیر محمد صدیفی و رادین جعفری 2 شناگر البرزی در این رقابت ها شرکت کردند که امیر محمد صدیفی در 100 متر قورباغه مقام اول و در ماده 400 متر آزاد مقام سوم را کسب کرد و برای نخستین بار استان البرز در بخش نابینایان و کم بینایان موفق به کسب مدال در مسابقات برون مرزی شد.


درمسابقات داخلی نیز در سال 95، ورزشکاران کم بینا و نابینا البرزی موفق به کسب 12مدال در رشته های مختلف شده اند، کسب این مدال ها و قهرمانی ها نشان از ظرفیت های بالای ورزش استان در این بخش دارد، این در حالی است که این ورزشکاران با وجود محرومیت های بسیار توانسته اند این افتخارات را کسب کنند.


بیش از 2 هزار کم بینا و نابینا البرزی، طبق آمار سازمان بهزیستی در استان وجود دارد که از این تعداد تنها 10 درصد عضو هیات نابینایان و کم بینایان این استان هستند که به صورت آماتور و حرفه ای به ورزش می پردازند.

 

جامعه کم بینایان و نابینایان استان، دارای ظرفیت های بسیاری هستند که با اندکی توجه می توان از این ظرفیت ها بهره مند شد.


ورزش یکی از راهکارهایی است که می توان از طریق آن استعدادهای جدید را شکوفا کرد و انگیزه فعالیت های گسترده اجتماعی برای این قشر از جامعه را فراهم آورد.


یکی از ورزشکاران کم بینا البرزی که در مسابقات پاراآسیایی موفق به کسب 2 مدال طلا و برنز شده است، در گفت وگو با ایرنا گفت: هزینه های تردد برای ورزشکاران کم بینا و نابینا بسیار بالا است که زحمت های بسیاری را برای ورزشکاران و خانواده های آنان به وجود می آورد.


امیر محمد صدیفی افزود: حدود یک سال و نیم فعالیت ورزشی داشته و توانسته ام به این مرحله برسم، افراد زیادی در استان وجود دارند که استعدادهای آنها نهفته مانده، این در حالی است که اگر قدری بر روی این افراد سرمایه گذاری شود، شاهد مدال آوری های زیادی از سوی ورزشکاران کم بینا و نابینا البرزی خواهیم بود.


وی اضافه کرد: بالا بودن هزینه های درمانی برای چکاپ ورزشکاران کم بینا و نابینا در کنار دیگر هزینه ها فشاراقتصادی زیادی بر روی این ورزشکاران وارد کرده و سبب شده تا بخش زیادی از ورزشکاران به دلیل عدم استطاعت مالی از ورزش بازبمانند.


صدیفی با بیان اینکه بالا بودن هزینه های رفت و آمد یکی از عمده ترین مشکلات این ورزشکاران است خاطر نشان کرد: تعدادی از ورزشکاران کم بینا ونابینا البرزی در تیم های ملی هستند، نیاز است که برای پرورش و آماده سازی هر چه بیشتر این ورزشکاران مربیانی در حد تیم ملی حداقل ماهی 2 یا 3 بار با آنان تمرین کنند.


وی ادامه داد: یکی دیگر از گلایه های ورزشکاری چون بنده که توانسته اند درعرصه برون مرزی برای کشورم افتخار آفرینی کنم این است که کمترین تقدیری از ما نشده، استانداری، فرمانداری و شورای شهر هیچ کدام تجلیل نکرده اند، ورزشکاران نیاز به انگیزه و تشویق دارند و با این تقدیرها می توان علاوه بر بالا بردن روحیه ، انگیزه قهرمانی را در ورزشکاران تقویت کرد.


یکی دیگر از ورزشکاران کم بینا البرزی نیزدر گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: ورزشکاران کم بینا و نابینا آنچنان که باید حمایت نمی شوند، بودجه ای که به هیات ورزش های نابینایان و کم بینایان البرز تعلق می گیرد، محدود است، این در حالی است که اگر مربی خوب و قهرمان می خواهیم باید هزینه کنیم.


فاطمه کوهبر افزود: این قشر از ورزشکاران، امکان سوار شدن بر اتوبوس را ندارند، هزینه های استفاده از خودروهای شخصی نیز بسیار بالا است و این سبب شده تا ورزشکاران کم بینا و نابینا نتوانند آنطور که می خواهند و توانایی دارند، در عرصه ورزش حضور داشته باشند.


وی اضافه کرد: در صورتی که حامی پیدا شود و یا ارگانی ایاب و ذهاب ورزشکاران کم بینا و نابینا را بر عهده بگیرد، بخش زیادی از مشکل تردد این ورزشکاران علاقمند برطرف می شود، بسیاری از مربیان به صورت رایگان به آموزش ورزشکاران می پردازند و در گاهی مواقع اگرمشکلی برای این مربی پیش بیاید کلاس را ترک می کند و کارها نیمه کاره می ماند.


دیگر ورزشکار کم بینا البرزی نیز گفت: یکی ازعمده ترین مشکلات ورزشکاران کم بینا و نابینا ، رفت و آمد و تردد آنها است، این در حالی است که اگر وسیله نقلیه مناسب برای تردد و حضور این ورزشکاران فراهم شود، می توان بسیاری از آنها را برای ورزش ترغیب کرد.


میلاد ابصاری افزود: زیر ساخت های ورزشی در استان مناسب ما نیست، کمترین امکانات برای ورزشکاران کم بینا و نابینا وجود دارد، در صورتی که توجه ای هر چند محدود به این قشر شود می تواند استعدادها و قهرمان های جدیدی را پرورش داد.


امیر غفرانی مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز نیز در گفت و گو با ایرنا با اذعان به کمبود امکانات ورزشی برای نابینایان و کم بینایان، گفت: با این وجود این ورزشکاران توانسته اند مدال های خوبی را به دست آورند.


وی خاطرنشان کرد: قرار است در مجموعه ورزشی انقلاب کرج، زمینی در اختیار هیات ورزش نابینایان و کم بینایان قرار گیرد و امکاناتی نیز از سایر دستگاه ها برای تسهیل در تمرینات ورزشی این ورزشکاران جذب شود.


رییس هیات نابینایان و کم بینایان البرز نیز در گفت وگو با ایرنا، گفت: هم اکنون حدود 200 ورزشکار سازمان یافته در 9 رشته ورزشی از جمله فوتسال، دوومیدانی، گلبال، شطرنج، شنا و جودو مشغول به فعالیت هستند.


روزبه زورقی افزود: 2 مشکل عمده ورزشکاران کم بینا و نابینا البرزی ایاب و ذهاب و امکانات سخت افزاری است، با این وجود توانسته اند در سطح ملی و بین المللی مدال های زیادی را کسب کنند.


وی با بیان اینکه زیرساخت ها و امکاناتی که برای ورزش وجود دارد مختص این ورزشکاران نیست خاطرنشان کرد: مشکلات مالی و عدم نبود زیر ساخت ها و امکانات، سبب ایجاد مشکلاتی برای این ورزشکاران و عدم گرایش این قشر از جامعه به ورزش شده است.


زورقی گفت: ورزشکاران کم بینا و نابینا برای حضور در عرصه هایی چون ورزش نیازمند حمایت بیشتری هستند که این حمایت ها مستلزم ارائه تسهیلات و امکانات بیشتر است .


وی ادامه داد: یکی از برنامه هایی که از سوی هیات نابینایان و کم بینایان البرز در دست انجام است، طرح استعداد یابی برای این قشر از جامعه است، با استفاده از امکانات موجود و حل مشکلاتی از جمله تردد، بتوانیم استعدادهای جدید را شناسایی و قهرمان بیشتری را تربیت کرد.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است