سالانه 5 تا 7 هزار کودک دارای معلولیت شنوایی در ایران متولد می شود

سالانه 5 تا 7 هزار کودک دارای معلولیت شنوایی در ایران متولد می شود

30 دی 1396

 مینو رفیعی  در مراسم اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا 5 سال در مشهد افزود: مهمترین مشکلات و موانع گسترش و توسعه طرحهای غربالگری، عدم همکاری دستگاه‌ های اجرایی و کمبود اعتبارات است.


وی با بیان اینکه میانگین پوشش جمعیت هدف در این طرح، بیش از 72 درصد است اظهار کرد: با وجود تفاهم ‌نامه ‌ای که در سطح مدیران وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی منعقد شده، عدم همکاری بین‌ بخشی باعث گردیده که پوشش طرح غربالگری نوزادان در حد انتظار نباشد.


وی گفت: همچنین در برخی استانها در همکاری با بیمارستان‌ های بخش خصوصی مشکلاتی بوجود آمده و برخی از آنها همکاری لازم با بهزیستی را ندارند.


رفیعی با اشاره به فعالیت 600 واحد خصوصی در زمینه‌ غربالگری شنوایی نوزادان در کشور افزود: مشارکت بخش خصوصی در این طرح مسائلی به همراه دارد که باید تحت نظارت قرار گیرد، همچنین اجرای این طرح با چالشهایی همراه بوده که به تدریج در حال رفع شدن است.


وی اظهار کرد: نتیجه طرحهای پیشگیری سازمان بهزیستی به تمام کشور مربوط می‌ شود و نباید دستگاه‌ های اجرایی به این موضوع، به صورت بخشی نگاه کنند.


وی همچنین مشکلات مربوط به داده‌ های این طرح در بخش غیر دولتی، عدم پیگیری والدین و خانواده‌ ها برای ادامه درمان کودکان غربال شده و نیز دوگانگی تعرفه‌ های دولتی و خصوصی را از مشکلات دیگر این طرح برشمرد.


وی از رونمایی سامانه‌ غربالگری بهزیستی در دهه‌ فجر خبر داد و اظهار امیدواری کرد با ثبت اطلاعات در این سامانه، شرایط بهتر شود.


معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا 5 سال در مشهد 50 هزار کودک از نظر مشکلات شنوایی غربالگری می شوند که سال آینده اجرای کامل این طرح محقق می شود.


غلامحسین حقدادی افزود: اجرای طرحهای غربالگری بینایی، شنوایی و اضطراب در این مراکز، استعدادیابی، پرورش توانایی‌ ها، شخصیت‌ سازی و آموزش ‌های غیر رسمی از جمله مواردی هستند که در مهدهای کودک به کودکان ارائه می شود.


معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اکنون 12 سال از اجرای برنامه‌ غربالگری شنوایی نوزادان می‌ گذرد و این برنامه به دوران بلوغ خود رسیده است.


مسعود هنربخش افزود: در این طرح در مجموع 855 هزار کودک در خراسان رضوی غربال شده‌ اند که از میان آنها 2 هزار و 446 نوزاد دچار اختلال شنوایی شناسایی شدند.


وی اظهار کرد: از این تعداد 248 نوزاد با کم‌ شنوایی عمیق مواجه بودند که اقدامات توانبخشی و درمانی آنها آغاز شده است.


وی خراسان رضوی را در طرح غربالگری شنوایی نوزادان از نظر کمی و کیفی، دارای مقام اول کشور دانست و گفت: در اجرای طرح آزمایشی غربالگری شنوایی کودکان سه تا 5 سال در خراسان رضوی طی سال گذشته یکهزار و 340 کودک، مورد غربالگری قرار گرفتند که از میان آنها 50 نفر دارای اختلالات شنوایی شناسایی شدند که درمان آنها ادامه دارد.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است