«مناسب سازی» مهمترین رویکرد حوزه توانبخشی بهزیستی اصفهان است

«مناسب سازی» مهمترین رویکرد حوزه توانبخشی بهزیستی اصفهان است

18 فروردین 1397

مدیرکل سازمان بهزیستی استان اصفهان مهمترین رویکرد خود در سال ۹۷ را مناسب سازی معابر و فضاهای شهری و خارج کردن معلولین از انزوا و حضور در جامعه عنوان کرد.

 

 مرضیه فرشاد  در نشست خود با اعضای باشگاه خبرنگاران معلول در خصوص اولویت های سازمان بهزیستی و نگرش سازمان به مسائل فرهنگی گفت و گو کردند.

 

وی ضمن ابراز خوشنودی از راه اندازی باشگاه خبری معلولین این امر را گامی مؤثر در زمینه فرهنگ سازی دانست و گفت: تعامل یک معلول به عنوان یک خبرنگار با مسئولین و احقاق حقوق معلولین از طریق خودشان گامی اثر بخش در راستای فرهنگ سازی خواهد بود.

 

مدیر کل سازمان بهزیستی استان اصفهان یادآور شد: اثبات توانمندی و وادار کردن جامعه به تغییر نگاه، موضوعی نیست که با گفتمان امکان پذیر باشد.

 

وی افزود: در واقع بازخورد رفتار احساسی مردم با معلولین از رفتار مسئولین با این قشر تاثیر می پذیرد. بنابراین در ابتدا لازم است مسئولین و متصدیان امور معلولین با دغدغه خاطر بیشتر و جدی تری این امر مهم را پیگیری کنند و با سعه صدر، بردباری و صبر به امر فرهنگسازی مبادرت ورزند.

 

صدا و سیما برای حمایت از معلولان زبان اشاره را به رسمیت بشناسد

 

فرشاد ضمن برشمردن فعالیت های مناسب سازی به عنوان اولویت های این سازمان در سال ۹۷ گفت: وقتی از واژه مناسب سازی مخصوص این قشر صحبت به میان می آید منظور تنها رمپ، آسانسور و بالابر نیست بلکه مناسب سازی دنیای دیجیتال و فضای مجازی برای نابینایان و همین طور به رسمیت شناختن زبان اشاره و بکارگیری مجدانه ان در صدا و سیما و دیگر ارگانها هم مد نظر است.

 

وی همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه حمایت همه جانبه خود را از این باشگاه اعلام و تصریح کرد: اعضای باشگاه باید با بهزیستی تعامل بیشتری داشته باشند تا این نهاد بتواند از توان فکری و جسمی اعضای باشگاه کمک بگیرد و در نتیجه این همکاری و استفاده از تجربیات یکدیگر، گام های بزرگ فرهنگی برای حل مشکلات برداشته شود و در سایه عدالت اجتماعی، تلاش و کوشش آینده ای مملوء از امید، آرامش، درک متقابل و همدلی پیش نظر همگان ترسیم شود.

 

نگاه آمیخته به ترحم به معلولان باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آنها می شود

 

در ادامه منصور گلناری، عضو موسس باشگاه خبری معلولین ضمن تبریک سال جدید و تهنیت میلاد امیرالمومنین به نکاتی در مورد باشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از عائله مندترین ارگان های خدماتی بعد از آموزش و پروش نهاد بهزیستی است که با توجه به گستردگی و زیرشاخه هایی که تحت کفالت و سرپرستی خود دارد از امکانات بسیار محدود و ناچیزی برخوردار است.

 

وی افزود: برای یاری رساندن به این محموعه عظیم، نهادهای غیر دولتی، انجمن های خودجوش و سمن ها بازوی بهزیستی محسوب می شوند و باید این بازوها را برای تحمل آن بار تقویت کرد.

 

عضو موسس باشگاه خبری معلولین در ادامه گفت: مهمترین مشکل این قشر وجود ضعف فرهنگی در جامعه است و در صورتی که گامی در راه حل این مشکل برداشته شود امکان تسهیل بقیه مشکلات اعم از اقتصادی، اجتماعی، اشتغال و مالی نیر فراهم می شود.

 

وی اولین گام فرهنگی را اصلاح دیدگاه نسبت به معلول دانست و اظهار کرد: نگاه آمیخته به ترحم باعث از بین رفتن اعتماد به نفس، گوشه گیری و پنهان شدن این قشر از انظار می شود.


منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است