دانش آموزان استثنایی مازندران یک درمیان به مدرسه می روند

دانش آموزان استثنایی مازندران یک درمیان به مدرسه می روند

10 اردیبهشت 1397

سید حسین قاسمی با بیان اینکه اغلب خانواده های دارای دانش آموزان استثنایی اقشار کم درآمد و حتی بی بضاعت هستند، افزود: در آمد کم و هزینه های بالای بیماری های این دانش آموزان ، کفاف هزینه ایاب و ذهاب دانش اموزان استثنایی را نمی دهد.


وی اظهار کرد: در بسیاری از شهرها و استان ها مانند تهران شهرداری ها تمام هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را بر عهده گرفته اند و پرداخت می کنند.


رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت : کمک به دانش آموزان استثنایی نه وظیفه خاص آموزش و پرورش بلکه همه نهاد های دیگر است اما برخی نهاد ها مانند بهزیستی فقط هزینه سرویس دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی را می دهد و برای دیگر دانش آموزان از این دست ، هزینه ای پرداخت نمی کند .


قاسمی ادامه داد: با توجه به بالا بودن هزینه درمان معلولان، بیشتر والدین این دانش آموزان با معلولیت شدید قادر به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب فرزندانشان به مدارس نبودند .


وی همچنین استفاده از بخشی از منابع مدرسه برای تامین هزینه ایاب ذهاب را یکی از اقدامات جلوگیری از بازماندن دانش آموز از تحصیل اعلام کرد و افزود : اما این هم کافی نیست زیرا هزینه های مدارس ابتدایی نیز بسیار است و منابع مدرسه کفاف استهلاک مدرسه را نیز نمی دهد .


رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: بر اساس قانون مقرر شد که وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ماهانه با پرداخت یک میلیارد و 940 میلیون ریال اعتبار هزینه ایاب و ذهاب دانش اموزان استثنایی مازندران را پرداخت کنند .


قاسمی اظهار کرد : اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی در حال حاضر فقط 55 درصد از این میزان تامین می شود و باقی آن توسط خانواده این دانش آموزان پرداخت می شود .


گفتنی است که از سال 1393 با تصویب لایحه پرداخت هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در مجلس شورای اسلامی ، ردیف بودجه ای برای آنان در نظر گرفته شده است .


مازندران بیش از 2 هزار و 800 دانش آموز استثنایی در سه مقطع ابتدایی ، متوسطه اول و هنرستان دارد که در 53 مدرسه و بیش از 30 مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در حال تحصیل می باشند .


دانش آموزان و یا کودکان استثنایی ، افرادی معلول و یا مستعد معلولیت هستند که نسبت به افراد معمولی دارای نیازهای استثنایی و حمایت های ویژه هستند .


کودکان استثنایی با افراد متوسط و طبیعی در زمینه ی ویژگی های ذهنی، توانایی های حسی، توانایی های ارتباطی، رفتار اجتماعی و خصوصیات جسمی متفاوت هستند و این تفاوت ها به اندازه ای است که کودکان برای شکوفا ساختن هرچه بیشتر استعدادهای خویش به برنامه های درسی مختلف و خدمات آموزشی ویژه ای نیازمند می باشند.


البته کودکان استثنایی دارای طیف وسیعی هستند و بر این اساس در چند سال گذشته برای تشخیص معلولیت و یا همان سطح استثنایی بودن آنها ، در زمان بدو ورود به مدرسه و یا حتی زودتر مورد غربالگری قرار می گیرند .


بر اساس آمار آموزش و پرورش استثنایی مازندران سال 96 بیش از 60 هزار دانش آموز کلاس اولی قبل از ثبت نام غربالگری آمادگی تحصیلی و آمادگی جسمانی شدند که از این میزان بیش از 98 درصد به مدرسه های معمولی هدایت شدند و باقی در مدارس استثنایی ثبت نام شدند .


مازندران بیش از 530 هزار دانش آموز دارد که در حدود چهار هزار مدرسه تحصیل می کنند .



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است