انگیزه، تیری برای شلیک به سکوی افتخارات

انگیزه، تیری برای شلیک به سکوی افتخارات

13 اردیبهشت 1397

معلولیت واژه آشنایی است که هر فردی از زاویه دید خود به آن نگاه می کند اما سئوال این است که آیا معلولیت برای افراد محدودیت است یا اینکه فراهم شدن بستر مناسب برای آنان می تواند توانایی های این قشر را به منصه ظهور برساند.


در بین این قشر اما کسانی هستند که معلولیت نتوانسته آنان را منزوی و گوشه گیر کند و با اراده وصف ناپذیر خود در صحنه ها و میادین ورزشی ثابت کرده‌اند که یک فرد معلول هم می تواند نیازمند نگاه ترحم آمیز دیگران نباشد.


«ساره جوانمردی»، «سمیرا اِرم»، «خدیجه رستمی»، «رقیه شجاعی»، «زهرا غلام زاده»، «مجید فلاح اردشیر» و «مهدی زمانی» ازجمله این افراد هستند که در تیم ملی تیراندازی کشورمان حضور دارند و با وجود معلولیت، اراده ای سترگ برای حضوری قدرتمند در میادین بین المللی دارند.


آنان این روزها تمرینات سخت و فشرده ای را پشت سرگذشته اند؛ تمریناتی که هدف آن، افتخارآفرینی برای ایران اسلامی و کسب سهمیه بازی های پارالمپیک توکیو در میدان کره جنوبی است.


رقابتی که به گفته سرمربی آنان، بعد از پارالمپیک در بالاترین سطح فنی قرار دارد و مدال آور طلایی این میدان، سهمیه بازی های توکیو را مستقیما به داخل سبد کاروان ایران می اندازد.



** سماجت رمز ورود به تیم ملی
«شجاعی» تیرانداز معلول ایرانی و اهل زنجان که از سال 1395 وارد این رشته ورزشی شد، پس از حضور در دوره های آموزشی و رکوردشکنی در رقابت های آزاد، همان سال به دعوت «حسین امیری» سرمربی تیم، ملی پوش شد.


این بانوی تیرانداز پیش از اعزام به کره جنوبی در گفت و گو با ایرنا رمز ورود زودهنگام خود به تیم ملی را «سماجت» عنوان کرد و گفت: وقتی سرمربی تیم متوجه تلاش و پشتکارم شد، در کمتر از یک سال به عضویت تیم ملی درآمدم.


وی که در رقابت های قهرمانی جهان در رشته تپانچه خفیف 50 متر میکس و ایستاده 10 متر بادی تیر خود را شلیک خواهد کرد، افزود: تمرینات سنگینی در اردو داشتیم و امیدوارم انتظاراتی را که از خود دارم، در کره جنوبی برآورده و رکوردهای خوبی برای ایران کسب کنم.



** پشتکار ورزشکاران معلول مسئولان را به وجد می‌آورد
«سمیرا اِرم» دیگر بانوی اعزامی به رقابت های جهانی با لهجه شیرین شیرازی گفت که از سال 1394 عضو تیم ملی شده و بلافاصله در رقابت های قهرمانی جهان سهمیه ورودی مسابقات را کسب کرده است.


وی که در تفنگ تپانچه بادی 10متر زنان به این رویداد اعزام شده است، در رقابت های قهرمانی جهان در کرواسی در سال 2015 مدال طلای انفرادی و تیمی را کسب کرد.


«اِرم» گفت: برای نخستین بار توانستم سهمیه بازی های پارالمپیک ریو 2016 را کسب کنم، هرچند در این رویداد به مدالی دست نیافتم اما این تجربه را برای کسب نشان در بازی های توکیو به کار خواهم گرفت.


وی ادامه داد: ورزشکاران معلول با حضور در رویدادهای مختلف جهانی ثابت کردند که حضور پررنگ و نقش موثری در جامعه دارند و در پیشرفت همه جانبه کشورمان تاثیرگذار هستند.


عضو تیم ملی تیراندازی معلولان کشور اضافه کرد: این همان مشخصه اصلی افراد ورزشکار معلول است که با افتخارآفرینی در سکوهای جهانی توانسته اند مسئولان را به وجد آورند.



** تپانچه زنان حرف نخست را در جهان می زند
«خدیجه رستمی» یکی دیگر از ملی پوشان کشورمان است که در تفنگ تپانچه بادی 10 متر زنان به رقابت با حریفان خود می پردازد؛ وی به ایرنا گفت: به مدت 6 ماه در این رشته فعالیت می کنم، اما از سال 1396 به تیم ملی دعوت شدم.


رستمی افزود: در مدت حضورم در دو رویداد جهانی در کرواسی و امارات شرکت کردم و به نتایج پنجمی و ششمی دست یافتم؛ اما در رقابت های کره جنوبی انگیزه ام برای کسب نخستین مدال بسیار قوی است.


بانوی تیرانداز معلول ایران معتقد است که تیم اعزامی دست خالی به کشور باز نخواهد گشت و با وجود رقیبان سرسخت، تیراندازی تپانچه بادی زنان ایران قوی تر از سایر کشورها است.

** حمایت بیشتر مدال بهتر
«فلاح اردشیر» یکی از دو تیرانداز مرد اعزامی ایران به کره جنوبی رقیبان اصلی خود در این رویداد را حریفان قاره کهن عنوان کرد و گفت: همزمان با ارتقای سطح کیفی رقابت ها حریفان هم قوی تر می شوند.


وی که در تپانچه بادی 10 متر مردان تیر خود را شلیک خواهد کرد، افزود: شرایط روانی و فنی تیم خوب است و امیدواریم با این تلاش ها در اردوها، سهمیه پارالمپیک 2020 را کسب کنیم.


عضو تیم ملی تیراندازی معلولان اضافه کرد: از نظر تجهیزات مشکلی نداریم اما با حمایت های بیشتر فدراسیون مدال های بیشتری کسب خواهد شد.



** رقابت های کره جنوبی سخت تر از پارالمپیک
«مهدی زمانی» که در تپانچه بادی 10 متر مردان حضور دارد، از سال 1392 تاکنون در 10 رویداد بین المللی حضور داشت؛ ازجمله این مسابقات بازی های آسیایی اینچئون کره جنوبی بود که به نقره رسید.


وی افزود: رقابت های قهرمانی جهان در کره جنوبی از پارالمپیک سخت تر است. زیرا محدودیت شرکت کننده ندارد و همه قهرمانان پارالمپیک در آن حضور دارند.


عضو تیم ملی تیراندازی معلولان متذکر شد که در میدان رقابت چیزی قابل پیش بینی نیست و همه برای کسب بهترین نتیجه تلاش می کنند.



** پایین بودن کیفیت فشنگ 50 متر
و اما سرمربی تیم تیراندازی معلولان که هدایت تیم در کره جنوبی را برعهده دارد، به ایرنا اظهار داشت: این مسابقات هر چهار سال یک بار برگزار می شود و ایران با 6 نماینده در ماده های تپانچه بادی 10متر زنان و مردان، تفنگ ایستاده اس.اچ یک (تفنگ ایستاده درازکش، درازکش آر پنج و درازکش خفیف 50متر) در آن حضور دارد.


این مسابقات طی روزهای 14 تا 18 اردیبهشت ماه برگزار می شود.


امیری افزود: در این رویداد مدال آور طلایی سهمیه مستقیم المپیک 2020 را کسب می کند و دارنده مدال نقره و برنز و حتی نفرات راه یافته به فینال، حدود 80 درصد سهمیه توکیو را کسب خواهند کرد.


وی با اعلام اینکه در تپانچه بادی زنان حرف نخست را در جهان می زنند، یادآور شد: پیش تر این تیم در امارات قهرمان جهان شد؛ بنابراین انتظار می رود که در کره جنوبی هم طلای تیمی را کسب کنیم.


سرمربی تیم تیراندازی معلولان تیم تپانچه زنان را قوی تر عنوان کرد اما گفت که در بخش مردان، صعود مهدی زمانی به فینال و کسب مدال قابل پیش بینی است.


امیری به پوست اندازی تیم تیراندازی معلولان اشاره کرد و اظهار داشت: افردای که با حضور در تیم ملی به مسابقات اعزام شدند، حاصل سال ها تلاش است؛ به عنوان نمونه ساره جوانمردی که امروز از وی به عنوان بانوی مدال آور پارالمپیک یاد می شود، با سال ها تلاش این استعداد او شناخته شد و زنان تیرانداز معلول دیگری هم در این مسیر شناسایی خواهند شد.


امیری درباره نفرات اعزامی به بازی های آسیایی جاکارتا نیز گفت: نفرات تا حدودی مشخص هستند، اما قطعی نیست و برای اولین بار سه تیرانداز زن و یک مرد به این بازی ها اعزام می شوند. اطمینان دارم که تیم معلولان تیراندازی در جاکارتا بهتر از اینچئون خواهند درخشید.


پرونده ملی پوشان این رشته در بازی های پاراآسیایی اندونزی با کسب 9 سهمیه در ماده های مختلف بسته شد که از این تعداد 6 سهمیه را زنان دریافت کردند.


وی به کمبود تجهیزات فشنگ 50 متر خارجی اشاره کرد و گفت: اکنون با تیرهای داخلی تمرینات برگزار می شود، اما از نظر کیفی متناسب با استاندارد مسابقات آسیایی و جهانی نیست و به همین منظور باید از فشنگ خارجی استفاده کرد.


سرمربی تیم ملی گفت: فدراسیون با این مشکل آشنا است و دست اندرکاران این مجموعه تلاش می کنند وضعیت در این زمینه بهتر شود.


سرمربی تیم ملی تیراندازی معلولان در خاتمه اطمینان داد که تیم ایران با دست پر از جارکارتا به کشور بازگردد.



منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است