فضای شهر بندرعباس برای رفت و آمد معلولان مناسب نیست

فضای شهر بندرعباس برای رفت و آمد معلولان مناسب نیست

2 خرداد 1397

محمد حسن استاد پیش ازظهر چهارشنبه در نشستی با اعضای شورای شهر بندرعباس تصریح کرد: عدم مناسب سازی فضای شهری و رعایت استاندار سازی باعث شده شهر بندرعباس به نسبت برخی شهرهای دیگر کشور برای معلولان از ایمنی کمتری برخوردار باشد.

 

وی عنوان کرد: در سالهای ۹۵ و ۹۶ بودجه ای برای مناسب سازی فضای شهری در اختیار شهرداری قرار گرفت که به دلیل کارشناسی نادرست باعث نابسامانی در شهر شده است.

 

این مسئول با اشاره به توضیحات و اطلاع رسانی برای جامعه معلولان گفت: بسیار از اطلاع رسانی ها به جامعه معلولان از طریق فضای مجازی صورت می گیرد و در برخی موارد مشکلات و معضلات جامعه معلولان از طریق همین فضا به گوش مسئولان می رسد.

 

رئیس انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص حمل و نقل شهری در بندرعباس گفت: حمل و نقل بیمار و ناقص شهری در بندرعباس باعث شده معلولان مانند شهروندان عادی نتوانند در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشند.

 

 

استاد تصریح کرد: معلولان از استفاده تاکسی و اتوبوس که دو وسیله اصلی جا به جایی شهروندان محسوب می شوند بی بهره هستند و حتی یک دستگاه اتوبوس و یا تاکسی برای این اقشار مناسب سازی نشده اند.

 

وی با یادآوری وجود ۸ درصدی افراد بالای ۶۰ سال در کشور بیان داشت: کشور ایران در حال پیر شدن است و ما باید به سمتی بریم که فضای شهری برای تمامی این اقشار مناسب باشد.

 

رئیس انجمن ضایعات نخاعی هرمزگان اظهارداشت: یکی از قوانین هتل های بزرگ داشتن یک ون مناسب برای جا به جایی مسافران معلول است که متاسفانه در همین شهر بندرعباس هتل ها از این قانون پیروی نمی کنند و حتی یک وسیله مناسب برای معلولان در نظر نگرفته اند.

 

این مسئول درباره شرایط اشتغال معلولان نیز عنوان کرد: سیاست های انجمن ضایع نخاعی استان به توانمند سازی این اقشار بوده به گونه ای که توانستیم در مدت زمانی اشتغال زیادی با آموزش برای برخی معلولان ایجاد کنیم همچنین در حال حاضر بسیاری از معلولین از مدرک دانشگاهی بالایی برخورداند.

 

استاد افزود: توسعه کمی و کیفی کارگاه های فنی و حرفه ای معلولان که خدمات زیادی برای معلولان خانواده آنها و در صورت امکان به زنان بی سرپرست نیز ارائه می دهد یکی دیگر از کارهای این انجمن است.

 

وی با اشاره به جمعیت تحت پوشش هزار و ۶۰۰ نفری انجمن ضایعه نخاعی در استان گفت: یکی از درخواست های این انجمن از شهرداری و شورای شهر در راستای خودکفایی معلولان، در اختیار قرار دادن برخی از فضاهای شهری برای کار فعالیت این اقشار است مانند دکه ها و مغازه هایی که در اختیار شهرداری است.

 

رئیس انجمن ضایعات نخاعی استان هرمزگان بیان داشت: شناسایی معلولان در روستاها و توانمند سازی آنها یکی دیگر برنامه های این انجمن است که در حال حاضر ۸۵ روستا با جمعیت ۹۹۵ نفر شناسایی شده است.

 

استاد عنوان کرد: به دنبال این هستیم که معلولان مستقر در روستاها را با آموزش توانمند سازی کرده و با اشتغال از مهاجرت آنها به شهر جلوگیری کنیم.

 

این مسئول خاطر نشان کرد: ۳۷۱ مددجو به طور ویژه احتیاج به کمک دارند که امیدواریم با همراهی شهرداری بخشی از مشکلات معلولین را رفع کنیم.

 

منبع : مهر

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است