هنوزم نگاهم آن طرف خیابان است

هنوزم نگاهم آن طرف خیابان است

20 خرداد 1397

طرز نگاه و برخورد ما با دنیای معلولین می‌تواند دنیای رنگارنگ آنها را به سیاهی شب تبدیل کند و حتی آنها را مجبور به انزوا و گوشه نشینی کند، نگاهی که از طعم شکرانه می‌آید.

 

 بارها از معلولیت شنیده ایم. "معلولیت محدودیت نمی‌آورد". اما بازهم به عمق و معنای جمله تامل نمی‌کنیم. زیرا بی آنکه بدانیم مرز میان سالم و معلول بودن فقط چند ثانیه است، با نگاه دلسوزانه و بعضا شکرانه به آنها خیره می‌شویم.

 

معلولیت بر اساس حادثه با معلولیت مادر زادی از الف تا ب بسم الله تفاوت دارد. افرادی که به صورت ناگهانی طعم معلولیت را می‌چشند تا افرادی که از کودکی با آن بزرگ شده‌اند، دنیای متفاوتی را تجربه می‌کنند. دنیایشان تغییر می‌کند وقتی تا دیروز می‌دویدند و امروز از تکان خوردن عاجز مانده‌اند.

 

مسلما حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند و هر آن ممکن است برای هر کدام از ما اتفاقی ناخوشایند رخ بدهد که به معلولیت دچار شویم. شیما دختری جوان و سرزنده است که به دلیل تصادف آسیب نخاعی دیده است.

 

شیما از  تجربه دنیای معلولیت برای خبرنگار ایسنا می گوید. "آنروز! همانروز که از خیابان رد می‌شدم نگاهم به آن طرف خیابان بود و گویی جلوی خودم را نمی‌دیدم. بعد باصدای مبهمی که از اطرافم می‌آمد به هوش آمدم و خودم را برروی تخت بیمارستان دیدم".

 

شیما می‌گوید "مادر و پدرم دورم حلقه زده بودند و از خدا می‌خواستند بلایی سر پاهایم نیامده باشد. شنیدم که برادرم از پزشک پرسید: قطع نخاع شده است؟ به پاهایم نگاه کردم! تکان نمی‌خوردند و امروز سه سال و دو ماه است که انگار هنوز نگاهم آنطرف خیابان است".

 

قدری تامل می‌کند و ادامه می دهد "مرز میان سالم و معلول بودن تنها یک حادثه است. چند ثانیه بیشتر نیست. یک لحظه سالمی و چشم باز می کنی دیگر نمی توانی قدم برداری. با این حال افراد بسیاری مثل نیک وی آچیچ،کایل مینارد و نیک سنوناستاسو بدون اینکه به معیوب بودن فکر کنند مرزهای موفقت را پشت سر گذاشته‌اند." 

 

شیما یکی از مهم ترین مشکلات افراد معلول را نیاز به یک پرستار می‌داند و معتقد است نیازهایی که یک بیمار آسیب نخاعی دارد با مشکلات  فردی نابینا یا ناشنوا متفاوت است.

 

غلامرضا پسته‌ای- رییس انجمن آسیب دیدگان نخاعی استان اصفهان با بیان اینکه  زمانی که معلولیت را  بر اثر حادثه بررسی می‌کنیم به واژه نا آشنایی به نام آسیب نخاعی می‌رسیم، گفت: زمانی که می گوییم فرد آسیب نخاعی شده است متاسفانه از لغت بسیار منفی قطع نخاعی استفاده می‌کنیم که بهتر است به جای آن از واژه آسیب نخاعی استفاده شود. زیرا در این صورت این مشخصه‌ای فردی است که در اثر حادثه به طور کاملا ناگهانی مسیر زندگی اش عوض شده و نیازمند فردی دیگر در  بسیاری ازکارها و مسایل روز مره می‌شود. 

 

وی ادامه داد: اتفاقات مختلفی منجر به معلولیت از نوع آسیب نخاعی می‌شود. گاهی ممکن است این ضایعه براثر حادثه رانندگی با موتور و ماشین رخ دهد که البته شایع ترین شیوه در میان جوانان است. گاهی نیز ممکن است علت آسیب، شیرجه زدن در عمق کم آب استخر یا در عمق کم رودخانه باشد.همچنین ممکن بر اثر سقوط از ارتفاع فردی توان حرکت خود را از دست بدهد.

 

رییس انجمن آسیب دیدگان نخاعی استان اصفهان خاطر نشان کرد: حمل نادرست فردی که دچار سانحه تصادف  شده است نیز ممکن است منجر به آسیب نخاعی شود. گاهی ممکن است در یک حادثه، ستون فقرات فرد آسیب دیده اما نخاع وی سالم مانده باشد. در این حالت با تکان دادن اشتباه فرد ممکن است نخاع نیز آسیب ببیند.

 

وی ادامه داد: جامعه باید نسبت به افرادی که دچار آسیب نخاعی هستند و هیچ اطلاعی از آینده‌شان ندارند تغییر نگرش دهد. به نظر می‌رسد که طبق آمار، این افراد از حساسیت بیشتری نسبت به معلولیتشان برخوردارند نسبت به فردی که از کودکی معلولیت داشته و با معلولیت بزرگ شده است.

 

رئیس انجمن آسیب دیدگان نخاعی استان اصفهان افزود: این افراد از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و به گریز از جامعه و انزوا تمایل دارند و این وظیفه جامعه و مدیران است که شرایط حضور آنها را در سطح شهر فراهم کند و از اینکه آنها خود را در خانه زندانی کنند جلوگیری به عمل آورند.

 

پسته ای تصریح کرد: نگاه شکر گزارانه مردم در مواجه با معلولین بسیار آزار دهنده است. یعنی به وفور مشاهده می کنیم که مردم با دیدن یک آسیب نخاعی خدا را  شکر می کنند.  شکر گزاری در آن لحظه باعث غربت معلول در جامعه می‌شود. آن‌ها احساس می‌کند خطایی مرتکب شده‌اند که خداوند آن‌ها را از طریق تحمیل این آسیب، مواخذه است.

 

وی ادامه داد: حتی گاهی مردم به فرد معلول خیره شده و او را برانداز می‌کنند. این  امر نیز بسیار ناخوشایند است و باعث دل نگرانی و آزرده خاطر شدن افراد معلول می‌شود. مردم باید یاد بگیرند موقعی که یک معلول در خیابان حرکت می کند اجازه بدهند که خود معلول اگر نیاز به کمک دارد به او کمک کنند و خودشان پیش قدم در کمک به او نشوند.

 

رئیس انجمن آسیب دیدگان نخاعی استان اصفهان با بیان اینکه شرایط تردد معلول در جامعه فراهم شود خاطر نشان کرد: انجمن آسیب نخاعی استان اصفهان نزدیک به 400 عضو را تحت پوشش دارد. معمولا تعداد زنان و مردان مساوی است و در کل استان اصفهان بیش از دو هزار آسیب دیده نخاعی وجود دارد . در شهر اصفهان یک هزار و 200 آسیب دیده نخاعی زندگی می‌کنند.

 

معلولیت به معنای دست کشیدن از زندگی نیست. بلکه معلولیت صبر و استقامت فرد را چند برابر کرده و توانایی‌های نهفته او را شکوفا می‌کند. فاصله میان سلامت و معلولیت تار مویی به طول چند ثانیه است که هرکدام از ما ممکن است امروز این سوی آن باشیم و فردا سوی دیگر آن.

 

 

منبع : ایسنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است