روانشناس،  فارغ از اندوه خود به آرامش انسان می‌اندیشد  

روانشناس،  فارغ از اندوه خود به آرامش انسان می‌اندیشد  

10 تیر 1397

گفت‌وگوی صمیمانه با شهرزاد چهره نگار مدیر واحد روانشناسی رعد‌: 

 
کوهی از تجربه دارد و همواره صراحت در کلامش موج می‌زند. در نظر او، واحد روانشناسی امن و خلوت گاه فردی مهربان و پذیرنده است. کسی که فارغ از خود، به آرامش انسان می‌اندیشد. شهرزاد چهره‌ نگار، کارشناس روانشناسی بالینی است و شش سالی می‌شود که در مجتمع آموزشی و نیکوکاری رعد به عنوان مدیر واحد روانشناسی مشغول به فعالیت است. با ایشان درباره سوابق کاری، نحوه آشنایی و ورود به این مجتمع، میزان رضایت کارآموزان از واحد روانشناسی و نگرش شخصی‌اش به افراد دارای معلولیت قبل و بعد از ورود به رعد به گفت‌وگو پرداختیم که خواندن آن خالی از لطف نیست:
  •  لطفا کمی از سابقه کاری گذشته خودتان بگویید:
پس از اتمام تحصیلات، مدتی در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت بودم، حدود هفت سال در مؤسسه محک به کودکان سرطانی و یک سال در روستای محروم داوطلبانه و با علاقه خدمت‌رسانی کردم. به صورت دوره‌ای هم مشاوره خصوصی می‌دادم، کلاس مهارت‌های زندگی داشتم و از سال نود و یک به رعد پیوستم.
  •  چطور با مجتمع رعد آشنا شدید؟
منزل‌ ما اطراف رعد بود و در اکثر بازارچه‌ها و جشنواره‌های آن شرکت می‌کردم. علاقه‌مند بودم که کار تمام وقت در خیریه داشته باشم بنابراین با مجتمع رعد مکاتبه کردم و موفق شدم که در آن مشغول به کار شوم.
  •  واحد روانشناسی رعد چه خدماتی به کارآموزان خود ارائه می‌دهد؟
این واحد به عنوان بازوی آموزشی مجتمع رعد فعالیت می‌کند تا علاوه‌بر آموزش منجر به اشتغال، یک روانشناس باشد بتواند به افراد دارای معلولیت کمک کند تا باور بهتری نسبت به خود داشته باشند و بتوانند بهتر در اجتماع و بازار کار ظاهر شوند. سعی دارم از روانشناسان دیگر هم به عنوان داوطلب استفاده ‌کنم که ماهانه و در یک روز مشخص، آن‌ها به رعد مراجعه کنند تا بهتر و سریع‌تر مشکلات کارآموزان حل شود. از جمله وظایف من به عنوان مدیر واحد روانشناسی؛ مصاحبه‌های زمان پذیرش، برگزاری جلسات مشاوره فردی و جمعی، مشاوره با خانواده فرد، تدریس تکنیک‌های ریلکسیشن و نیز برگزاری جلسات تغییر نگرش نسبت به معلولیت در دبیرستان‌ها و مراکز دیگر است.
  •  در مصاحبه‌ای که زمان پذیرش انجام می دهید چه ملاک‌هایی برای پذیرش دارید؟
این مصاحبه برای این انجام می‌شود که سطح هوشی و رفتاری فرد مشخص شود تا متوجه شویم فردی که ثبت نام می‌کند با سطح آموزش‌های موجود در مجتمع رعد هماهنگ هست یا خیر. مصاحبه‌ای که در بدو ورود با  فرد دارای معلولیت صورت می‌پذیرد در واقع یک نتیجه کلی به ما می‌دهد که بعد با در نظر گرفتن علاقه شخص  کمک کنیم تا در کلاس‌هایی که با توانمندی‌های او تناسب دارند، ثبت نام کند. 
  •  زمانی که وارد رعد شدید چه هدف‌هایی برای خودتان تعریف کردید تا در واحد روانشناسی به آن برسید؟
 قبل از ورود به رعد فکر نمی‌کردم که مسئله عدم پذیرش شرایط جسمی در بین افراد دارای معلولیت زیاد باشد. به نظر می‌رسد مشکل اصلی که شاید در نهاد این افراد وجود دارد اضطراب و یا عدم اعتماد به نفس بود. البته خیلی از آن‌ها در باور واقعیت مشکل دارند پس تلاشم را به این قضیه منعطف کردم تا با کم کردن اضطراب و بالا بردن اعتماد به نفس آن‌ها این مشکل را بر طرف کنم. 
  •  فکر می‌کنید تا به الآن واحد روانشناسی تا چه اندازه جلب رضایت کرده‌است؟
نمی‌شود گفت رضایت کامل وجود دارد؛ چون این مقوله به خاطر دید کلی که نسبت به روانشناسی در ایران وجود دارد همیشه با یک مقاومت مواجه است. بعضی از مراجعان آنقدر راضی هستند که به من هم انرژی می‌دهند، مخصوصا کارآموزانی که شرایط روحی بهتری نسبت به قبل دارند. اما گاهی عده‌ای جلسات را در میان راه رها می‌کنند. چون معتقدند اگر پیش روانشناس بروند رازشان فاش می‌شود که این نظر به علت خطاهای شناختی آن‌ها بود.
  •  برنامه کاری واحد روانشناسی رعد چیست؟
قصد دارم نیروهای داوطلب بیشتری به کار بگیرم تا روانشناسان دیگر قبول کنند که کارآموزان مجتمع رعد را در مطب خود بپذیرند. خیلی دوست ندارم همه چیز در انحصار من و در رعد برگزار ‌شود. همچنین می‌خواهم درباره تجربه‌هایی که کسب کرده‌ام در دیگر شعب و مراکز رعد کلاس آموزشی داشته باشیم 
  •  دیدگاه شما نسبت به قبل از ورودتان به صورت رسمی به حوزه معلولیت با الان چه تفاوتی کرده‌است؟
هر وقت جایی کار کردم، دید خاصی نسبت به آن‌جا در زندگی من به وجود می‌آمد. زمانی که در روستا فعالیت داشتم، متوجه شدم که همیشه زندگی مثل شرایط زندگی در شهر پیش نمی‌رود و این یک پختگی خاصی به من داد. مهربانی بچه‌های روستا و عشقی که داشتند فراموشم نمی‌شود. زمان کار در محک دوره بسیار عجیبی بود و دید من را نسبت به واقعیت‌ها باز کرد. در رعد این دید به من منتقل شد که انسان‌ها چقدر می‌توانند با وجود شرایط دشوار جسمی بسیار آدم‌های مفیدی باشند. این موضوع نگرش جدیدی در زندگی‌ام ایجاد کرد و متوجه شدم که داشتن معلولیت عاملی برای عدم موفقیت نیست.
 

طیبه سیادت زاده

روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است