مستمری بگیران جدید به مرور وارد چرخه بهزیستی می شوند

مستمری بگیران جدید به مرور وارد چرخه بهزیستی می شوند

25 تیر 1397

 انوشیروان محسنی بندپی  در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا افزود: 329 هزار خانوار یک نفره به بالا، در نوبت دریافت مستمری هستند که بر اساس آزمون وسع به آنان مستمری اختصاص می یابد.


وی ادامه داد: تا قبل اسفند 1395 خانواده های تحت پوشش یک نفره ، 53 هزار تومان، دو نفره 61 هزار تومان، سه نفره 73 هزار تومان و پنج نفره به بالا 100 هزار تومان دریافت می کردند که اکنون میزان آن 3.4 برابر شده است.


رئیس سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: به طور کلی میزان مستمری های افراد تحت پوشش قبلی 14 درصد رشد یافته است.


وی اضافه کرد: برای اینکه این میزان رشد ثابت بماند در 13 تیرماه سال جاری دولت هفت هزار میلیارد پیشنهاد داده است که چهار هزار و 450 میلیارد تومان برای مستمری بگیران قبلی، 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق مستمری بگیران جدید و 230 میلیارد تومان آن برای بیمه جمعیت هدف اختصاص یابد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: آزمون وسع پیچیدگی‌های قبلی را ندارد. همچنین 230 میلیارد تومان برای بیمه زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است.



* مدیریت موردی ۳ هزار معتاد متجاهر
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، برنامه مدیریت موردی سه هزار معتاد متجاهر در ۱۱ استان کشور اجرا می‌شود.


محسنی بندپی با بیان اینکه در این طرح مواردی مانند درمان و اشتغال معتادان متجاهر پیگیری می شود، افزود: برای غربالگری معتادان متجاهر در تهران به اندازه کافی مکان نداریم و اگر کهریزک را پیشنهاد دادند و مطابق استانداردها باشد، غربالگری را آنجا انجام می دهیم.



* تفاهم نامه تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول به بالا
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: تفاهم نامه پنج جانبه بین وزارت رفاه، بهزیستی، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی مسکن و زمین، خیرین مسکن ساز و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این زمینه منعقد شده است.


محسنی بندپی افزود: بر این اساس برای خانواده های دارای دو معلول به بالا در مناطق شهری، بنیاد مستضعفان ۱۵ میلیون تومان، بهزیستی ۱۰ میلیون تومان، خیرین مسکن ساز پنج میلیون تومان و در مناطق روستایی بنیاد مستضعفان ۱۰ میلیون تومان، بهزیستی هشت میلیون تومان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 2 میلیون تومان ارائه می دهند و بقیه هزینه ساخت مسکن نیز با وام چهار درصد تامین می شود.


وی اظهار داشت: در دی ماه ۹۶ طی جلسه ای مقرر شد تمام خانواده های دارای دو معلول به بالا بتوانند در این طرح ثبت نام کنند. همچنین خانه های روستایی خانواده های دارای دو معلول به بالا تا پایان سال ۹۸ تحویل داده می شود.


محسنی بندپی افزود: خانواده های روستایی دارای دو معلول به بالا در این طرح از وام با بهره چهار درصدی بهره مند می شدند اما خانواده های دارای دو معلول به بالای شهری وام ۱۶ درصدی داشتند که در بودجه ۹۷ مقرر شد ۳۸ میلیارد تومان برای پرداخت مابه التفاوت وام چهار تا ۱۶ درصد درنظرگرفته شود تا خانواده های شهری نیز بتوانند وام با بهره چهار درصد دریافت کنند.


وی یادآور شد: تاکنون 11 هزار خانوار دارای دو معلول به بالا، برای دریافت مسکن ثبت نام کرده اند.



* فروش کودک را رد نمی کنیم
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خرید و فروش کودک را رد نمی کنیم اما نمی توان آن را تعمیم داد؛ ممکن است فردی که چند کودک دارد بخواهد یک کودک را به فامیل خود واگذار کند که شرایط واگذاری را از بهزیستی پیگیری می کند.


محسنی بندپی تاکید کرد: خرید و فروش کودک جرم است و فرد خریدار برای گرفتن شناسنامه، بیمه و فرستادن کودک به مدرسه در چرخه قانونی این فرآیندها گیر می افتد.


وی اضافه کرد: در بیمارستان کنترل کامل انجام می گیرد و اگر فردی اقدام به خرید کودک کند، در اخذ شناسنامه برای کودک دچار مشکل می شود؛ چراکه بهزیستی باید صدور گواهی کند تا شناسنامه بگیرد و بهزیستی نیز چنین کار خلافی را انجام نمی دهد و باید دوباره کودک را به بهزیستی واگذار کند.



* برنامه ریزی برای استخدام 20 هزار معلول و معتاد بهبودیافته
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان حق بیمه کارفرمایانی راکه افراد معلول و معتادان بهبودیافته را بکار می گیرند، پرداخت می کند و پیش بینی شده است تا در سال 1397 ، 20 هزار معلول و معتاد بهبودیافته در بنگاه های اقتصادی به کار گرفته شوند.


محسنی بندپی افزود: سازمان بهزیستی کشور در سال 1396 ، 57 هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف خود درنظرگرفته است.



* طلاق در 11 استان ثبت الکترونیکی می شود
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای کاهش طلاق و ارائه مشاوره و خدمات تخصصی، طلاق از مرداد ماه امسال در 11 استان کشور ثبت الکترونیکی می شود.


محسنی بندپی یادآور شد: اجرای این طرح در استان خراسان رضوی موجب شد تا آمار طلاق در سال 96 نسبت به سال 95 ، 12 درصد کاهش یابد.



* 1030 کودک معتاد به بهزیستی تحویل شد
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هزار و 30 کودک که مادرشان دچار اعتیاد بود، در سال گذشته در اختیار این سازمان قرار گرفت که نیمی از آنان را پس از بهبودی مادر دوباره به مادران تحویل دادیم.


محسنی بندپی افزود: بقیه کودکان نیز در حال نگهداری هستند تا پس از اطمینان از بهبودی مادر در اختیار آنان گذاشته شود.



* اثربخشی امین موقت بیشتر از مراکز شبه خانواده است
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مطالعات مددکاری و جامعه شناسی نشان داده است که اثربخشی امین موقت بیشتر از مراکز شبه خانواده بهزیستی است.


محسنی بندپی افزود: از سوی دیگر اگر بعد از سه تا چهار سال از نگهداری کودک توسط امین موقت، والدینی که وضعیت بهتری یافته اند، کودک خود را مطالبه کنند، مشکلات عاطفی ایجاد می شود؛ زیرا هم کودک به خانواده جدید خو کرده است و هم خانواده جدید از جدایی کودک ناراحت می شود؛ با این وجود کسی که کودکش را چهارسال رها کرده کمتر بازمی گردد و اثربخشی امین موقت بیشتر است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: 105 هزار نفر زن سرپرست خانوار، بیمه اجتماعی شده اند و در طرح تامین مالی خرد نیز سه هزار گروه شکل داده ایم.



* 60 درصد کودکان کار و خیابان تهران از اتباع بیگانه هستند
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از تمام کودکان کار و خیابان که در تهران پذیرش شده اند، 60 درصد اتباع بیگانه بودند و از 40 درصد باقی مانده نیز 60 درصد غیرتهرانی هستند.


محسنی بندپی افزود: قرار بود که پذیرش کودکان کار و خیابان با همکاری تشکل های مردم نهاد انجام شود اما در عمل با دو مشکل مواجه شدیم؛ اول آنکه کودکان کار همچنان تکرار می شوند و دوم آنکه بعد از هر پذیرش در صورت مراجعه والدین باید کودکان را تحویل دهیم.


وی ادامه داد: با وزارت امور خارجه و دادستان کل کشور و دادستان انقلاب تهران مکاتبه کردیم که اگر والدین تا سه بار کودکان خود را به خیابان بفرستند، از آنها سلب حضانت کنیم. همچنین برای کودکانی که اقامت قانونی ندارند، با توجه به روحیه انقلاب در کمک به مهاجرین، شرایطی برای زندگی آنان فراهم شود.


رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: اگر والدین کودکان کار و خیابان درآمد کافی نداشته باشند، برای افزایش کسب درآمد آنها اعلام آمادگی کرده ایم.


محسنی بندپی با اشاره به 101 هزار کودک واجد شرایط مقطع تحصیلی ابتدایی که از تحصیل محروم هستند، افزود: بهزیستی آمادگی دارد هزینه تحصیل این کودکان را پرداخت کند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: طرح سلب حضانت از والدین کودکان کار و خیابان بعد از سه نوبت حداکثر تا شهریورماه سال جاری اجرایی خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری همه دستگاه ها در حال انجام است؛ سازمان بهزیستی کشور پیشنهادی برای پذیرش و جمع آوری این کودکان ندارد اما مراکز نگهداری آمادگی پذیرش دارند.



* راه اندازی 38 مرکز تی سی در کشور
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طی چند روز گذشته سی و هشتمین مرکز درمان اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی TC یا تراپی سنتر در مشکین دشت راه اندازی شد.


محسنی بندپی افزود: هیچگاه ادعا نداشته ایم که اثربخشی مراکز اقامتی ترک اعتیاد ما بالا بوده است و در سال 95 پروتکل و شیوه نامه های آنان را تغییر داده ایم تا مراکز اجتماع محور اعتیاد بیشتر فعال شوند؛ چراکه در بدبینانه ترین حالت در این مراکز 30 درصد در بهبودی معتادان موفقیت داشته ایم.


وی ادامه داد: 15 مرکز نیز در تهران برای پیگیری وضعیت معتادان بهبود یافته راه اندازی شده است.

* 38 میلیارد تومان برای شهریه دانشجویان بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در بودجه سنوانی 38 میلیارد تومان بابت پرداخت شهریه دانشجویان تحت پوشش این سازمان در اختیار بهزیستی قرار گرفت.

 

محسنی بندپی افزود: با دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور تفاهم نامه هایی منعقد شده است تا برای پرداخت شهریه فقط با بهزیستی سر و کار داشته باشند و با توجه به سقف اعتبارات، اولویت با دانشجویانی است که برای نخستین بار این سهمیه را دریافت می کنند.
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است