گردهمایی جمعی از اندیشمندان در سالگرد پروفسور مریم میرزاخانی

گردهمایی جمعی از اندیشمندان در سالگرد پروفسور مریم میرزاخانی

30 تیر 1397

مراسم سالگرد درگذشت نابغه ریاضیات ایران و جهان با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان، شخصیت­ های علمی و فرهنگی در کنار مهندس احمد میرزاخانی پدر و زهرا حقیقی مادر پروفسور میرزاخانی در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش روابط­عمومی مجتمع رعد؛ در این مراسم ابتدا دکتر محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی گفت: هرچند عمر مریم میرزاخانی کوتاه بود اما برکت و تلاش علمی او بسیار بلند بود و نام ایران را در ریاضیات جهانی کرد و تصویری را که از ایرانیان در ذهن مردم جهان ساخته بودند، تغییر داده.

وی افزود: مریم میرزاخانی به عنوان یک دانشمند و زن نابغه هر چند دیگر در میان ما نیست اما خصایل و آثارش زنده و باقی خواهد بود و استعداد که از خود نشان داد، الگویی برای دختران و پسران با استعداد ایرانی است.

دکتر سیاوش شهشهانی یکی از اساتید ریاضیات زنده­ یاد مریم میرزاخانی با اشاره به جایگاه او، افزود: مریم یک پدیده منحصر به فرد است که می­تواند به یک جریان اجتماعی تبدیل شود. در این مدت مقالات بسیار و سخنرانی­های بی­شماری درباره او تهیه و ارایه شده اما در مورد کار مریم کمتر مطلبی نوشته شده­است.

وی با طرح سؤالاتی به وظیفه دانشگاه­ ها و نهادها علمی کشور اشاره کرد و گفت: سؤالی که مطرح می­شود، اینکه در 30 سال آینده می­ توانیم یک ایرانی را به عنوان برنده جایزه فیلدز معرفی کنیم، یا اینکه آیا در 30 بعد از آن می­توانیم یک ایرانی را که جایزه فیلدز را برده، داشته باشیم که در ایران فعالیت کند.

دکتر شهشهانی با ذکر خاطره­ای از ماجرای ادامه تحصیل مریم میرزاخانی، گفت: سال 1374 یک گروه 6 نفره از دانشجویان که مریم هم در آن جمع بود برای مشورت و ادامه تحصیل در خارج از کشور، انتخاب دانشگاه و انتخاب کشور محل تحصیل به من مراجعه کردند که پس از بررسی­های زیاد قرار شد که این گروه روی ایالت­ های شمال شرق متمرکز شوند و برای اینکه شانس قبولی یکدیگر را کاهش ندهند، هر کدام یک دانشگاه را به عنوان انتخاب اول در نظر گرفتند به همین خاطر 5 نفر از آن گروه در انتخاب اولشان پذیرفته شدند.

در ادامه این نشست هیأت مدیره بنیاد در شرف تأسیس مریم میرزاخانی در جایگاه حاضر شدند و گزارشی از مراحل ثبت و فعالیت این بنیاد را به اطلاع حضار رساندند.

در قسمت پایانی گروه موسیقی سنتی قطعاتی از موسیقی سنتی ایران را اجرا کرد.

شایان ذکر است، از آنجا که مهندس احمد میرزاخانی بنیان­گذار و رئیس هیأت مدیره مجتمع رعد است در این مراسم جمعی از کارکنان، مدیران، اعضا هیأت مدیره و امنا، مدیرعامل و اعضا داوطلب گروه ­های همیاری جوانان و بانوان خیریه رعد نیز حضور داشتند.

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است