در کنفرانس خبری توان تک مطرح شد؛

در کنفرانس خبری توان تک مطرح شد؛

منصوره پناهی مدیرعامل رعد: جامعه سالم برای تمام شهروندان دسترس پذیر است

10 مرداد 1397

با هدف اطلاع رسانی از نحوه برگزاری دومین رویداد توان تک، استارت آپ های همکار، جایزه مسؤولیت اجتماعی رعد و نقش جامعه در فراهم آوردن بستر توانمندسازی افراد دارای معلولیت، کنفرانس خبری توان تک با حضور منصوره پناهی مدیرعامل مجتمع رعد، میثم ملا شریفی مدیر بازاریابی شرکت اسنپ و شاهین طبری رئیس هیات مدیره شرکت چارگون و عضو ثابت دبیرخانه توان تک در ستاد خبری نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

در این کنفرانس ابتدا منصوره پناهی مدیرعامل مجتمع رعد با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش جامعه افزود: مجتمع نیکوکاری آموزشی رعد بیش از ۳۴ سال پیش برای توانمندسازی کارآموزان توانیاب که از لحاظ جسمی حرکتی دچار معلولیت هستند، فعالیت کرده است و اشتغال برای افراد دارای معلولیت را با کمک سازمان بهزیستی و به روشی جدید به نام «اشتغال حمایت شده» دنبال میکند.

وی افزود: رعد با سازمان فنی حرفه‌ای همکاری دارد و آموزش هایی که ارایه میدهد، پس از برگزاری آزمون به صدور گواهینامه مهارت برای کارآموختگان ختم میکند، همچنین تحصیل در دانشگاه علمی - کاربردی رعد برای توان یابان رایگان است و در کنار تحصیل خدمات توانبخشی شامل: فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، روان‌شناسی و مددکاری به صورت رایگان ارایه میشود.

مدیرعامل رعد در تشریح اشتغال حمایت شده گفت: در این  روش نوین که با روش‌های سنتی تفاوت دارد، شغل مناسب برای یک فرد انتخاب میشود نه برای یک شغل فردی تعیین کنیم  و مشاغل مطابق با خواسته و علاقه و انگیزه هر فردی با وجود محدودیتهایی که دارد، معرفی میشود. همچنین با جداسازی افراد توان یاب و غیر توان یاب در محیط های کاری تحصیلی، فرهنگی و دانشگاهی مخالفت میشود.

پناهی با تاکید بر نرخ ۱۱ تا ۲۰ درصد جامعه افراد دارای معلولیت، افزود: ما نیاز به یک فرهنگ و باور جدید، داریم، یعنی توان یاب هم مثل یک شهروند عادی دیده شد و از سایرین جدا نباشد و تفاوتها موجب تبعیض اجتماعی نشود و کارفرمایان و تولیدکنندگان آگاه باشند، جامعه وقتی سالم و کامل است که برای تمام شهروندان دسترس پذیر  باشد و همه در آن حضور داشته و دیده شوند. در این صورت آنها هم می‌توانند با حمایت های خود برای شرکت شان یک ارزش اجتماعی خلق کنند.

مدیر عامل رعد در ادامه افزود: استارتآپ ها باید به آینده توجه داشته باشد بیش از ۴۰۰۰ استارتاپ‌ در سال‌های اخیر در ایران تاسیس شده، اما ۹۰ درصد آنها شکست خورده است، چه کسانی موفقند؟ آنها که به مردم فکر می‌کنند و نیاز مردم را متوجه می‌شوند.

اشتغال یکی از راه‌های استقلال و توانمندسازی افراد دارای معلولیت است که این افراد می‌توانند حتی کارآفرین باشند، بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون جمعیت کشور از توان‌یابان هستند که کسی نیازهایشان را ندیده و اگر جهانی فکر کنیم، بیش از ۱۰۰ میلیون جمعیت جهانی توان یاب هستند که استارتآپ‌ها از نیازمندی آنها بی‌خبرند و چنانچه به این موضوع بهای لازم داده شود یک رابط برد-برد برقرار میشود، توان یابان به استقلال اجتماعی میرسند و کسب و کارهای خلاق به موفقیت و رونق خواهند رسید.

در ادامه شاهین طبری رئیس هیأت مدیره شرکت چارگون و عضو ثابت دبیرخانه توان تک که خود را از اعضای مجتمع رعد معرفی کرد با تاکید بر مفهوم مطالبه‌گری توان یابان برای بهره‌گیری از حقوق قانونی خودشان، اظهار کرد: تاریخچه  ارتقا جایگاه و منزلت زنان در ایران ۴۰ سال ادامه داشته و امروز سهم شان از دانشگاه، مشاغل مدیریتی و حضور در جامعه با مردان برابر یا در برخی موارد بیشتر است و پیش‌نیاز حضور زنان در جامعه، آگاهی بود و این ذهنیت و آگاهی باعث شده که امروز زنان موفق زیادی را بشناسیم.

وی افزود: در موضوع توان‌یابان باید به این سطح  از مطالبه‌گری اجتماعی برسیم، اگر کسانی که میخواهند انتخابات شوند برای جلب نظر همه اقشار جامعه به ویژه میلیون‌ها نفر توان‌یاب برنامه داشته باشند، زیرا توان‌یابان می‌گویند ما باید میلیون‌ها رای خود را به کسانی بدهیم که ما را از گوشه‌ی خانه و انزوا جدا کنند و به جامعه پیوند بزنند و ما را به ظرفیت بزرگ اجتماع اضافه کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت چارگون با اشاره  به علاقه‌مندی به فناوری، گفت: فناوری اطلاعات می‌تواند در بروز توانمندی توان‌یابان مؤثر باشد و کارها را راحت کند. ایده هم‌افزایی توان‌یابان و تکنولوژی سال گذشته به رویدادی به نام توانتک رسید تا به پیدا کردن به شغل توان‌یابان کمک کند و‌ کسب ‌وکارهای مبتنی بر فناوری متوجه شوند که جذب کاربران توان‌یابان می‌تواند به حل مشکلات حرفهای و مسؤولیت اجتماعی آنها کمک کند به همین علت نخستین رویداد توانتک در خانه توانیابان یعنی مجتمع رعد برگزار شد و اغلب کسب و کارهای موفق عرصه فناوری اطلاعات در مدت 3 روز زمان برگزاری با این برنامه همراه شدند و اتفاقات بسیار جالبی رقم خورد که برگزاری کارگاههای آموزشی گوناگون، حضور افراد تأثیرگذار، ارایه ایدهها جذاب، نمایش فیلم های انگیزشی و ... را میتوان نام برد.

 طبری با تاکید بر اینکه توا‌ن‌تک‌، الکامپ را به بلوغ رساند، بیان کرد: تیمی که اولین دوره‌ی توان‌تک اجرا کرده بود، فکر میکرد در دوره‌ی چهارم،‌ الکام استارز را تکمیل کند و با اضافه کردن بخش توان‌تک و سهم توان‌یابان، نمایشگاه را به بلوغ جدید برساند زیرا این موضوع و در نظر گرفتن قسمتهای برای افراد دارای معلولیت در اغلب نمایشگاه‌های دنیا وجود دارد اما در الکامپ نبود. اما این دوره باعث افتخار است که الکامپ میزبان توان‌تک شد و توان‌یابانی که دارای کسب‌وکار هستند و یا کسب‌وکارهایی که به طور مستقیم به توان‌یابان سرویس می‌دهند در این بخش توانتک حاضر شدند و ۴۰ استارتآپی که یا مخاطبانش توان‌یاب هستند و یا یک توان‌یاب در آن‌ها کار می‌کند، معرفی میشوند و رعد هم از کسب‌ و‌کارهای مبتنی بر تکنولوژی می‌خواهد با فکر کردن به آنها خدمت خوبی ارائه دهند.

وی با اشاره به جایزه‌ی رعد، اظهار کرد: این جایزه برای مطالبه‌گری جامعه‌ی توان‌یابان طراحی شد و به همین دلیل از کسب‌ وکارهایی که سرویس خوبی ارائه دادند و این بخش از جامعه را دیدند تقدیر میشود این جایزه توسط مجتمع رعد به نمایندگی از توان‌یابان به کسب و کارهایی که فکر و خدمت زیبایی ارایه میکنند، تقدیم می‌شود. جایزه مسؤولیت اجتماعی رعد در دوره اول به اسنپ تعلق گرفت که با ایجاد 2 هزار شغل، برد دو طرفه برقرار کرد. از یک سو توان‌یابانی که می‌توانند با خودروهای خود در مناطق طرح‌ ترافیک حاضر شوند، را جذب کرد و از طرف دیگر با حل مشکل اشتغال توان‌یابان آنها را از خانه بیرون آورد و به درآمد رساند. البته در بخشی اداری اسنپ هم توان‌یابان موفقی را جذب کرده است. همچنین شرکت پکتوس به واسطه تولید کامپیوتر برای نابینایان که مانیتور آن به صورت بریل نشان می‌دهد و کمپین هستمت که با جمعآوری در بطری، ویلچر تهیه و به توانیابان نیازمند اهدا میکند از برندگان دیگر این جایزه بودند. دومین جایزه‌ی رعد هم به 3 مجموعه‌ای که قدم‌های زیبا و موثری برداشتند، تقدیم می‌شود.

میثم ملاشریفی مدیر بازاریابی اسنپ به عنوان نماینده حامی برگزاری دومین رویداد توانتک با بیان اینکه توان‌یابان به مسؤولیت اجتماعی ارج می‌نهند، گفت: مسؤولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ در کشور ما مغفول مانده و ‌به بهانه‌های مختلف فشار اقتصادی آن را در اولویت نمی‌گذارند و این نگاه درستی نیست و از نظر ما این به نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود زیرا اگر ما سرویسی ارائه می‌دهیم، به مردمی ارائه می‌کنیم که به مسؤولیت اجتماعی ارج می‌نهند. البته در اینجا تمرکز روی توان‌یابان است.

وی در ادامه افزود: ما سعی می‌کنیم در همه‌ی جوانب پررنگ باشیم و تا جایی که به رسالت اسنپ مرتبط است ما سکان‌دار حمل و نقل آنلاین کشور هستیم و در حوزه مسؤولیت اجتماعی هم بخش‌های مختلف را دنبال می‌کنیم.

مدیر بازاریابی اسنپ با بیان اینکه هنوز جای زیادی هست که استارتاپ‌ها بتوانند در خصوص توان‌یابان حمایت و کمک کنند، افزود: ما قدم کوچکی برداشتیم که برای ما خیلی بزرگ است. در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ راننده اسنپ توان‌یاب، جانباز، ایثارگر یا خانواده شهدا هستند که در اسنپ فعالیت میکنند و کوچکترین کاری که توانستیم بکنیم، این است که کمیسیون ۱۳ درصدی که میانگین روزانه آن 3 میلیون تومان و ماهانه آن بیش از یک میلیارد تومان است از آنها نگیریم و امیدوارم این موضوع الگویی شود برای سایر استارتاپ‌ها و شرکت‌های دیگر تا به صورت مستمر به جامعه توانیابن کمک کنند.

ملا شریف با اشاره به اینکه کمک ما به شکل پول نیست، گفت: برخی کمکها به شکل اشتغال است برای اینکه توان‌یابان هم در جامعه مانند سایر افراد حضور یابند و مستقل باشند و روی پای خود بایستند. ما در اسنپ خود را مسؤول می‌دانیم که نه تنها خودمان به این مسؤولیت اجتماعی عمل کنیم، بلکه این فرهنگ را در کشور توسعه دهیم. به همین علت با مجتمع رعد که از  گذشته همکاری خوبی داشتیم و سعی می‌کنیم ارتباطمان را حفظ کنیم و هر جا محدودیت نداشته باشیم، این همکاری را توسعه دهیم. البته این کمک با سنگ‌اندازی‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، ما را دچار دغدغه و مشکل میکند اما همه در اسنپ می‌جنگیم و قول می‌دهیم بهترین کارمان را در حوزه مسؤولیت اجتماعی به عنوان یک استارتاپ دیروز و یک شرکت بزرگ امروز انجام دهیم.

 

 

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است