توسعه آموزش فراگیر برای کودکان استثنایی در اولویت است

توسعه آموزش فراگیر برای کودکان استثنایی در اولویت است

7 شهریور 1397

مجید قدمیدر نمایشگاه دستاوردهای یکساله وزارت آموزش و پرورش به نام بر مدار تحول اظهار داشت: توسعه آموزش فراگیر کودکان استثنایی را برای زندگی در جامعه آماده می کند؛ ضمن اینکه باعث می شود فرهنگ جامعه نیز بالا برود و بداند با چنین فردی چطور باید تعامل کند.


وی ادامه داد: برای رسیدن یه این هدف، تربیت مدرس برای آموزش فراگیر را در همه استان ها و نیز تولید فیلم های آموزشی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده ایم.


قدمی همچنین با اشاره به این که این سازمان گروه های مختلف از کودکان شامل آسیب دیدگان ذهنی، اختلالات جسمی و حرکتی، آسیب دیدگان بینایی و شنوایی، اختلالات رفتاری و چند معلولیتی را پوشش می دهد، افزود: بیش از 23 هزار نیروی انسانی در حدود 520 هزار مدرسه مشغول آموزش 150 هزار دانش آموز هستند که نیمی از آنها یعنی 75 هزار نفر در مدارس خاص و بقیه در مدارس عادی تحت آموزش قرار دارند.


قدمی با اشاره به اجرای طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار داشت: به دنبال این هستیم که این طرح در مورد دانش آموزان 5 سال به بالا اجرا شود زیرا هر چه سریعتر بتوانیم مشکلات و معلولیت ها را تشخیص دهیم، ساماندهی و رفع آنها نیز سریعتر انجام می شود و این امر در مورد اختلالات مختلف مانند اوتیسم ، کم بینایی و کم شنوایی نیز صدق می کند.


وی با اشاره به این که رویکردهای آموزش و پرورش نوین مبنی بر آموزش کودکان استثنایی همراه با دانش آموزان عادی است گفت: ما بیشتر دانش آموزانی را که آسیب دیده ذهنی هستند در مدارس حود می پذیریم و معتقدیم حضور دانش آموزان استثنایی در مداس عادی بیشتر به آنها برای زندگی کردن در جامعه کمک می کند هر چند باید تراکم مدارس عادی را نیز در نظر گرفت.


رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: آموزش فراگیر را در روستاها با جدیت بیشتری آغاز کرده و دنبال می کنیم و اگر کودکان استثنایی در این مناطق وجود داشته باشند ترجیح می دهیم تا حد امکان بعد از آموزش مربی همراه با دانش آموزان عادی آموزش ببینند.


وی در مورد آماده سازی کتب دانش آموزان استثنایی و طرح خدمات حمایت این سازمان توضیح داد: تمام کتب درسی استثنایی چاپ شده و بیش از 95 درصد این کتب به مدارس ارسال شده اند فقط کتب در پایه های جدید برای دانش آموزان نابینا در مرحله چاپ است.


قدمی در مورد خدمات حمایتی این سازمان هم گفت: ما خدماتی نظیر خرید سمعک، عینک یا خدمات جراح مانند کاشت حلزون را در اختیار این دانش آموزان قرار می دهیم؛ در سال گذشته 16 هزار و 539 مورد خدمات با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد تومان انجام داده ایم.


رییس سازمان آموزش استثنایی در مورد منتقل شدن آزمون تست هوش پایه هفتم از سمپاد به آموزش و پرورش استثنایی گفت: کارگروهی در وزارتخانه تعیین شد تا یک آزمون هوش مناسب انتخاب شود که در نهایت آزمون تست ریون انتخاب و این کار به سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارجاع شد . ما همچنین آزمون جهش را انجام می دهیم که در سال گذشته 9 هزار و 591 دانش آموز در آن شرکت و حدود 50 درصد آنها موفق شدند به پایه بالاتر بروند.


قدمی درباره نیروی انسانی برای آموزش و پرورش استثنایی گفت: در مجموع در وزارت آموزش و پرورش با کمبود شدید نیروی انسانی روبرو هستیم که این امر در حوزه آموزش و پرورش استثنایی به دلیل تخصصی بودن کار سخت تر می شود، همچنین در ساماندهی نیروها ابتدا نیروهای مدارس خاص و سپس نیروهای طرح تلفیق ( مربی های آموزش و پرورش استثنایی که در مدارس عادی کار می کنند) را تامین می کنیم .


وی ادامه داد: برای جبران کمبود نیرو در طرح تلفیق چند مدرسه عادی را تحت نظر یک مدرسه آموزش و پرورش خاص قرار داده ایم تا آنها را در آموزش این کودکان هدایت کنند.
قدمی گفت: سالانه حدود 600 هزار نفر از نیروهای ما بازنشسته می شوند در حالی که میزان ورودی به سیستم از طریق دانشگاه فرهنگیان فقط یک سوم است و باید از طریق آزمون سراسری نیروهای بیشتری را جذب کنیم.

 

وی درباره نتایج طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان گفت: تاکنون یک میلیون نفر در این طرح ارزیابی شدند و 400 هزار نفر نیز باید تا اول مهرماه برای سنجش مراجعه کنند از این میزان 3 هزار و 200 نفر به مدارس استثایی ارجاع شدند.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است