150هزار دانش آموز معلول سال تحصیلی جدید وارد مدارس می شوند

150هزار دانش آموز معلول سال تحصیلی جدید وارد مدارس می شوند

20 شهریور 1397

مجید قدمی  در حاشیه بازدید از مدرسه استثنایی پویا در ابهر، درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: حدود 150 هزار نفر در سال تحصیلی 97-98 وارد مدارس می شوند و از این تعداد در حدود 65 هزار نفر در سیستم تلفیقی مدارس حضور می یابند و مابقی در مدارس خاص در 7 گروه نابینا، ناشنوا، کم توان ذهنی، اختلالات عاطفی-رفتاری، جسمی – حرکتی، چندمعلولیتی و اختلالات یادگیری تحصیل خواهند کرد.


وی با اشاره به برگزاری 60 دوره تخصصی برای معلمان مدارس استثنایی، تصریح کرد: شاخص های کیفیت آموزش و پرورش استثنایی را می توان در خروجی آنها رصد کرد که در کنکور امسال از بین دانش آموزان گروه های مختلف نابینا، ناشنوا، معلولیت جسمی- حرکتی نزدیک به 300 نفر پذیرفته شدند.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به به روزرسانی کتاب های درسی مدارس استثنایی، خاطرنشان کرد: این کتاب ها به موقع ارسال شده و خوشبختانه تمامی کتاب های مدارس استثنایی پیش از آغاز سال تحصیلی در اختیار مدارس قرار گرفته است.


وی ابراز کرد: امید است در طی سال نیز به منظور ایجاد جاذبه مدارس استثنایی در بین خانواده ها، در ارائه برخی خدمات مانند خدمات حمایتی، هزینه های دارویی و تجهیزات مانند واکر، ویلچر، سمعک توفیق داشته باشیم.


قدمی با اشاره به اینکه 170 مورد از مدارس استثنایی کشور توسط خیران احداث شده است، تاکید کرد: در حال حاضر نیز چندین پروژه شامل مدرسه و سالن ورزشی در قم با اعتبار نزدیک به 60 میلیارد ریال، تهران با 15 میلیارد ریال و مشهد با اعتبار 20 میلیارد ریال توسط خیران در دست احداث بوده و علاوه بر این حضور خیران در تجهیز مدارس نیز قابل تقدیر است.


وی یادآور شد: با همکاری کمیته ملی پارالمپیک قصد توسعه ورزش معلولان را داریم تا با استعدادیابی، المپیادهای ورزشی معلولان را در مدارس توسعه دهیم و از بین این افراد، استعدادهای برتر که مورد تائید کمیته ملی پارالمپیک هستند برای اعزام به مسابقات خارج از کشور گزینش شوند.


معاون وزیر بیان کرد: در حوزه نابینایان، کم توانان ذهنی و ناشنوایان ورزشکاران ما در صحنه های ملی افتخارآفرینی کرده اند که در مسابقات پاراآسیایی پیش رو در جاکارتا نیز تعدادی از دانش آموزان مدارس ما حضور خواهند یافت.


وی ابراز کرد: برای تزریق نشاط در مدارس با همکاری کمیته ملی پارالمپیک یک دوره آموزشی تربیت مدرس برای ورزش مدارس پیش بینی کردیم تا از اول مهر ماه ورزش را در مدارس توسعه دهیم و اعتبار ویژه ای نیز برای این بخش در نظر گرفته ایم.



300 دانش آموز معلول در کنکور امسال پذیرفته شدند
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین در جمع شماری از مسئولان شهرستان، کارکنان و معلمان مدرسه استثنایی پویا در شهرستان ابهر گفت: حدود 300 نفر از دانش آموزان نابینا، ناشنوا و دارای معلولیت جسمی - حرکتی در کنکور امسال با کسب رتبه لازم موفق به قبولی در این آزمون شدند.


قدمی شامگاه با تاکید بر تفاوت های فردی، افزود: لازم است در هنگام آموزش افراد به تفاوت های فردی آنها اهمیت داده شود که این امر نیاز به تخصص و دانش دارد و خوشبختانه تمامی مدرسان در مدرسه های استثنایی از دانش و تخصص لازم بهره مند هستند.


وی با تقدیر از معلمانی که با عشق و علاقه این شغل را برگزیده اند، یادآور شد: در کنار عشق و علاقه باید دانش خود را در مواجهه با این دانش آموزان به روز کنیم و تلاش ما در سازمان برگزاری کلاس های آموزشی به منظور بروزرسانی دانش معلمان برای کسب توانمندی های لازم در آموزش براساس شناخت تفاوت های فردی است.


رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه کار در آموزش و پرورش استثنایی سختی های خاص خود را دارد، ابراز کرد: انسان جهانی ناشناخته است از این رو باید تفاوت ها را بشناسیم و بدانیم نابینایی و ناشنوایی هر یک در یادگیری چه اختلالی ایجاد می کند و این موضوع دنیایی پیچیده است.


وی افزود: پایه های یاگیری و زیرساخت های فکری هر کسی متفاوت است و در این مدارس اگر تخصص نباشد نمی توان کار کرد ولی همکاران ما کاری کردند که بدون سهمیه 300 نفر در کنکور قبول و دانش آموزان کم توان ما در مراکز علمی و کاربردی پذیرفته شدند که این موضوعات در بهداشت روانی والدین آنها نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.


مدیر آموزشگاه استثنای پویا نیز در این مراسم با اشاره به زمین 3 هزار و 200 متر مربعی در مجاورت این آموزشگاه، افزود: از مدتی قبل پیگیر احداث یک مجموعه ورزشی و توانبخشی در این زمین هستیم که در مرحله اول سالن ورزشی است و در مراحل بعدی مرکز آبدرمانی است تا دانش آموزان ما به این منظور، عازم شهرهای دیگر نشود.

 

مرادی با بیان اینکه در این مرکز که از سال 73 به بهره برداری رسیده است 100 دانش آموز در 4 مقطع، مشغول به تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: این مرکز 40 نیروی کار دارد و تنها نقص ما در نیروی انسانی نبود فیزیوتراپیست است.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است