نخستین مسیرسنگنوردی معلولان در بیستون گشایش یافت

نخستین مسیرسنگنوردی معلولان در بیستون گشایش یافت

2 آبان 1397

این مسیر توسط اعضای تیم ملی سنگنوردی معلولان ایران پس از سه روز فعالیت به صورت کامل گشایش یافت.


سرپرست تیم ملی سنگنوردی معلولان که هدایت تیم به منظور گشایش این مسیر را بر عهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این نخستین مسیر سنگنوردی معلولان در ایران است که در لیست مسیرهای سنگنوردی فدراسیون کوهنوردی ثبت خواهد شد.


به گفته محسن پورقاسم ، پنج نفر از سنگنوردان معلول این مسیر را که در سمت راست «نقره دره» قرار دارد، شناسایی و پیمودند.


وی افزود: سنگنوردان معلول حاضر در این برنامه از برترین های کشور هستند و چندین عنوان قهرمانی جهان را نیز در کارنامه خود دارند.


چهارمین جشنواره بین المللی سنگنوردی بیستون با حضور 100 صخره نورد داخلی و 20 صخره نورد خارجی از 29 مهر ماه آغاز شده است و تا سوم آبان ماه ادامه دارد.


دیواره کوه بیستون با یک هزار و 200 متر ارتفاع، بلندترین دیواره سنگنوردی کشور و جزو پنج دیواره اول دنیا محسوب می‌ شود که تاکنون بیش از 100 مسیر آن بازگشایی شده است.


دوره های اول تا سوم جشنواره جهانی سنگ نوردی بیستون به ترتیب در سال های 89، 91 و 93 برگزار شد.


در آخرین دوره این رقابت ها، 179 سنگ نورد داخلی و خارجی از کشورهای مانند ایتالیا، فرانسه، اسلونی، سوئیس، آمریکا، اتریش، سوئد، فنلاند، استرالیا، آلمان، لهستان، تونس و دانمارک حضور داشتند.

 

در محوطه تاریخی بیستون که در 30 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده تاکنون بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که مهمترین آن کتیبه و سنگ نگاره های داریوش هخامنشی است که به ثبت جهانی رسیده است.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است