کرمانشاه که لرزیده، چه کار کردیم؟

کرمانشاه که لرزیده، چه کار کردیم؟

گزارش گروه همیاران بحران به مناسبت گذشت یک سال از زلزله کرمانشاه

21 آبان 1397

خبری بهت آور اذهان همگان را  متوجه غربی­ ترین استان ایران پهناور کرد، یکشنبه 21 آبان 96 زلزله­ای به بزرگای 7و3 دهم در مقیاس ریشتر در کانون شهر از­گله استان کرمانشاه را لرزاند و تعداد 574 نفر کشته ، 9388 نفر زخمی و70,000 نفر بی­ خانمان بجای گذاشت.

ایرانیان به یک باره با یاد آوری سروده سعدی شیرازی که گفته: چو عضوی به درد آورد روزگار – دگر عضوها را نماند قرار؛ بی قرارانه به کمک هموطنان استان کرمانشاه شتافتند، در این هنگامه گروه همیاران بحران که سابقه و تجربه مثبتی از همکاری چند مؤسسه خیریه برای کمک به زلزله آذربایجان داشت با ترکیبی جدید پا به عرصه امداد­رسانی گذاشت.

برخلاف تمام حوادث طبیعی سال­های گذشته، پایگاه ­های کمک ­رسانی 10 مؤسسه خیریه شامل : پیام امید، مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد، نیکان ماموت ، مهر گیتی، همگام ، ایلیا ، بچه­ های سیب سرخ ، کودکان فرشته ­اند، بنیاد همدلان کودک و نوجوان و امید فردا به مدت 3 هفته دایر بود و حجم وسیعی از کمک­های امدادی از چادر صحرایی گرفته تا مایحتاج ضروری مانند آب معدنی، کنسرو ، شیر خشک و ... تا لوازم منزل مثل فرش ، بخاری برقی ، اجاق خوراک پزی و... به منطقه  ارسال شد در منطقه نیز چند پایگاه کمک­رسانی در سرپل ذهاب ، ثلات باباجانی و ازگله ضمن جمع آوری و تفکیک کالاهای اهدایی مسؤولیت توزیع آن را بر عهده گرفتند، انبار سر پل ذهاب تا نوروز 97 سرگرم توزیع کالا و مواد غذایی به آسیب دیدگان بود.

همزمان در جلسات متعدد، مدیران خیریه­ های عضو تصویب کردند از محل کمک­های نقدی در یکی از روستاهای منطقه کانکس کمپ­ های مسکونی خریداری و نصب شود. بر اساس اطلاعات دریافتی از منطقه، روستای حسن سلیمان از توابع سرپل ذهاب برای این منظور انتخاب شد و پس از سفارش خرید به شرکت ماموت در مجموع 45 کانکس مسکونی در 3 گروه 10 تایی و یک گروه 15 تایی خریداری  و در اواخر پاییز 96 به 45 خانوار ساکن در روستای حسن سلیمان تحویل داده شد. زمستان 97 سفرهای مددکاری و اعزام تیم روانشناسی در چند نوبت علاوه بر تشکیل پرونده مددکاری ساکنان، مشاوره­های تخصصی را با هدف با­سازی روحی - روانی اهالی روستا دنبال کردیم.

با آغاز سال جدید و بهتر شدن اوضاع جوی گروه همیاران بحران تمام همت خود را صرف ورود به مرحله دوم یا اسکان دائمی اهالی روستای حسن سلیمان کرد.

در گام نخست استراتژی حمایت از ساخت منازل روستایی به جای احداث منازل روستایی ( هدفی که در زلزله آذربایجان دنبال می­شد ) انتخاب شد،سپس برای حمایت از نیازمندترین اهالی مذاکراتی با کمیته امداد و سازمان بهزیستی انجام شد تا مددجویان واقعی خود را برای حمایت مالی تکمیل منازل نیمه ساز معرفی کنند.

شایان ذکر اسست با توجه به مأموریت بنیادهای  مسکن­ معین مستقر در استان کرمانشاه که مسؤولیت ساخت منازل روستایی از محل اعتبارات مصوب دولت به طریق وام را برعهده داشتند، سیاست تکمیل منازل روستایی بهترین تصمیم گروه همیاران بحران بود که پس از تحولات و نوسانات ارزی ماه­های اخیر بیشترین کمک را به ساخت و تکمیل منازل روستایی کرده است.

 پس از توافق با کمیته امداد تفاهم نامه­ای با اعتبار یک هزار و پانصد و شصت میلیون ( 1,560,000,000)  ریال برای تکمیل و تحویل منازل 13 مددجو در روستاهای حسن سلیمان شیرخان میولی ، رمکی ، بانی هوان و میولی و سفلی به امضا رسید و اولین پرداخت آن انجام شد.

براساس این تفاهم نامه تا پایان پاییز 97 منازل مددجویان کمیته امداد که پس از مرحله سفت کاری مورد حمایت قرار گرفته است به مالکان تحویل داده می شود .

در مذاکره با سازمان بهزیستی استان کرمانشاه نیز 3 مددجوی سازمان در روستای شروینه از توابع جوانرود  و روستاهای بانی هوان و الیاسی احمد ازتوابع سرپل ذهاب برای تکمیل منازل نیمه ساخته معرفی شدند که تفاهم نامه امضا شده با اعتباری معادل سیصد و شصت میلیون (000،000، 360 ) ریال به اجرا گذاشته شد که در حال حاضر یکی از منازل پس از پرداخت نوبت اول تکمیل و مالک در روستای شروینه در آن خانه ساکن شده است.

همزمان روستای تیله کوه که نزدیک­ترین روستای مرزی غرب کشور محسوب می­شود پس از چند بازدید توسط نمایندگان گروه همیاران بحران با درخواست شورای روستا 20 واحد مسکونی آن مورد حمایت تکمیل خانه­های نیمه­ساز قرار گرفت و با امضا تفاهم­نامه­ ای معادل یک میلیارد و چهارصد( 1,400,000,000 ) ریال و پرداخت نوبت اول به میزان چهار صد میلیون ( 400,000,000) ریال ساخت منازل آن روستا به اجرا گذاشته شد.

 مذاکرات گروه همیاران بحران با کمیته امداد برای تکمیل خدمت رسانی 38 منزل باقی مانده اهالی روستای حسن سلیمان به مراحل نهایی رسیده که در صورت امضا این تفاهم نامه اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال برای تکمیل 38 منزل احداثی در آن روستا پرداخت می­شود  و جمع منازل مورد حمایت در این رویداد غم انگیز را به تعداد 74 خواهد رساند.

همزمان برای استفاده بهینه از امکانات مستقر در روستای حسن سلیمان تفاهم نامه­ ها­یی با دانشگاه علوم پزشکی و سازمان فنی و حرفه­ ای امضا شده است که با تغییری کاربری کانکس­ های گروه همیاران بحران، یک کلینیک دندانپزشکی در سر پل ذهاب، یک درمانگاه صحرایی در ثلاث باباجانی توسط دانشگاه علوم پزشکی احداث می­شود و 2 مرکز کار آفرینی و حرفه آموزی در روستای حسن سلیمان و شهر سرپل ذهاب توسط سازمان فنی و حرفه­ ای دایر می­شود.

هر چند وقوع حوادث طبیعی نظیر زلزله در حال حاضر قابل پیش­بینی و پیشگیری نیست اما برنامه ­ریزی برای کاهش آثار مخرب این حوادث اقدام مشترکی است که نهادهای مسؤول در کنار سازمان­های مردم نهاد مانند گروه همیاران بحران می­توانند از امروز به آن فکر کنند.

مؤسسات عضو گروه همیاران بحران آرزو دارند هیچ زمانی برای کمک به هموطنان آسیب دیده از بلایای طبیعی دورهم جمع نشوند، بلکه برای ساخت سازهای جدید و حمایت از هموطنان نیازمند همفکری داشته باشند.

                                                                                                                                                          به امید آن روز

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است