سالیانه 29 تا 35 هزار کودک معلول در ایران متولد می شوند

سالیانه 29 تا 35 هزار کودک معلول در ایران متولد می شوند

29 آبان 1397

انوشیروان محسنی بندپی  در نخستین کنفرانس ملی کودکان دارای معلولیت افزود: یک میلیون و 500 هزار فرد دارای معلولیت در بهزیستی شناسایی و ثبت شده اند که 240 هزار نفر آنان کودک هستند و 150 هزار نفر این کودکان در مدارس استثنایی تحصیل می کنند.


وی خاطرنشان کرد: اگر کودکی دچار معلولیت شد، باید شرایطی را فراهم کرد که زندگی شغلی، اجتماعی و فردی او به نحو احسن تامین شود. با تحقیق مشترک بهزیستی و دانشگاه شهید بهشتی ژنی که در منطقه چهار برج موجب تولد کودکان نابینا می شد، پیدا شده است و می توانیم این منطقه را از نگرانی معلول زایی رها کنیم.


محسنی بندپی تصریح کرد: سالانه 29 تا 35 هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند که نیمی از آنها حاصل اختلالات ژنتیکی هستند. تمام بررسی های علمی نشان می دهد که می توان با علت یابی ژنتیکی، معلول زایی را کاهش داد.


رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در اجرای طرح غربالگری ژنتیکی، دو سال است که مطالعات مبتنی بر شواهد در کشور انجام شده است و پرسش نامه های سه صفحه ای در اختیار زوج های در آستانه ازدواج قرار می گیرد و غربالگری ژنتیکی در همه شهرهای دو استان یزد و کرمان و یک شهرستان از بقیه استان های کشور، الزامی شده و مطالعات نشان می دهد که این مداخلات غربالگری موثر بوده است.


محسنی بندپی افزود: گاهی معلولیت ها ناشی از سوانح است و گاهی نیز بعد از سنین 60 سال به بالا در اثر بیماری هایی مانند دیابت و نارسایی کلیوی دچار معلولیت می شوند. سالانه 16 هزار نفر در تصادفات و سوانح جان خود را از دست می دهند و چهار برابر این میزان نیز دچار معلولیت می شوند.


وی ادامه داد: در هر نظامی با پدیده «عدم برخورداری همه افراد از فرصت های برابر» مواجه هستیم و افرادی نیازمند حمایت های دولتی هستند که باید برای ارتقا و ایجاد فرصت برابر برای آنان تلاش کنیم.


محسنی بندپی اضافه کرد: نابرابری ابعاد مختلفی دارد، برخی افراد در آسیب های اجتماعی دچار مشکل می شوند و برخی نیازمند حمایت های مالی یا حمایت های روانی، عاطفی و اجتماعی می شوند. برخی نیز دچار معلولیت می شوند که معلولیت، پدیده ای جهانی است.


رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، 10 تا 15 درصد جمعیت هر کشوری به نوعی دچار معلولیت هستند و به تناسب سیاست گذاری ها و اقدامات پیشگیرانه و تخصصی می توان شدت و تعداد معلولیت ها را در جامعه کنترل کرد.


محسنی بندپی افزود: سازمان بهزیستی کشور به عنوان تخصصی ترین نهاد پیشگیری از معلولیت، راهبردهای خوبی در این زمینه دارد که اوج آن در ماده 75 قانون برنامه ششم توسعه و قانون الزام غربالگری ژنتیک دیده شده و آیین نامه هایی در دستورکار هیات دولت قرار گرفته است.

 

وی با اشاره به همکاری بهزیستی با سازمان های علمی آلمان و سوئد در زمینه معلولیت گفت: 300 مرکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی در سراسر کشور وجود دارد که 96 درصد آنها برون سپاری شده است.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است