نمایش درمانی راهی برای ایجاد عزت نفس در معلولان

نمایش درمانی راهی برای ایجاد عزت نفس در معلولان

17 آذر 1397

«شب تئاتر »تنها برنامه تخصصی سیمای جمهوری اسلامی ایران است که با رویکرد تحلیلی و جریان شناسی اتفاقات روز تئاتر تهیه می شود، در این قسمت میرکمال میرنصیری، مدرس, روانشناس، مشاور و کارگردان تئاتر درمانی مهمان برنامه است.

 

دو گزارش از معلولان فعال تئاتر در آسایشگاه کهریزک و اجرای نمایش رستم و سهراب توسط آن ها از دیگر بخش های برنامه است.

 

«شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی پیام دهکردی، تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری محراب محمدزاده شنبه های هر هفته ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می شود.

 

در گفتگویی  که پیشتر برای اجرای نمایش رستم و سهراب به کارگردانی میر کمال میر نصیری انجام دادیم ، انگیزه ها و  اهداف  اجرای این نمایش بررسی قرار داده شد که در ادامه می خوانیم

 

میر کمال میر نصیری کارگردان این نمایش در مورد روزهای تمرین تا رسیدن به این روزها که به زمان اجرا نزدیک می شوند به خبرنگار گروه اجتماعی برنا گفت : این نمایش در سال 79 با هدف نمایش درمانی آغاز به کار کرد که هدف آن اجرای صرف یک نمایش نبود و انگیزه ای بود برای خود باوری و ایجاد اعتماد به نفس در افراد معلول و کم توانی که روزی نان آور خانه شان بوده اند .

 

وی افزود: بعد از اجرای نمایش «و اما انسان» در سال 89 و دریافت جوایز متعدد در جشنواره ویژه معلولان، انگیزه ما و بچه ها در ادامه مسیر بیشتر شد که نمایش رستم و سهراب  را شروع به تمرین کرده و علی رغم  تمام مشکلات پیش آمده از جمله از دست دادن تعدادی از عزیزان، سواد پایین بعضی از افراد  در مسیری که پیش گرفته بودیم توانستیم به نتیجه دلخواه برسیم .

 

میر نصیری اهداف انتخاب نمایش رستم و سهراب را اینگونه برشمرد :  تاثیر شخصیتهای شاهنامه و پهلوانان با آن شکوه و تکبر بر تقویت روحی و توانمندیهای درونی معلولین و  پیامی برای مردم جامعه است که معلولان می توانند با اراده ی قوی و انگیزه و پشتکار رستم زمانه خود باشند .

 

وی بیان داشت : عوامل زیادی در اجرای مناسب این نمایش ما را یاری داده اند از جمله : بنیاد رودکی، مرکز هنرهای نمایشی، شورای نظارت و ارزشیابی، ایرانمایش-ققنوس، فرهنگسرای بهمن و همچنین حمایت های همه جانبه ی هنرمندان بزرگی مانند امین تارخ، هانیه توسلی، پرستو صالحی، لیلی رشیدی ، سامان احتشامی ، دکتر عذرا وزیری، حسین شریفی، پوریا شکیبایی، سام کبودوند، سیروس کهوری نژاد ،مریم وطن پور،مهسا ایرانیان  در همه زمینه های لازم  ما را حمایت های بشر دوستانه و انسانمدانه کرده اند .

 

این کارگردان نمایشی در پایان گفت: مردم فضای هنر درمانی را نمی شناسند. و تئاتر را به شیوه اجرای معلولین تجربه نکرده اند .

 

منبع : برنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است