دولت برای تأمین تجهیزات معلولان بسته ارزی تشویقی می دهد

دولت برای تأمین تجهیزات معلولان بسته ارزی تشویقی می دهد

17 آذر 1397

حسین نحوی نژاد: فعلا 60 میلیون دلار برای رقم این بسته ارزی تشویقی، مطرح شده است تا امسال و سال آینده بتوانیم ارز را برای تأمین تجهیزات توانبخشی وارداتی مورد نیاز معلولان اختصاص دهیم.


وی خاطرنشان کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز تولیدات تجهیزات توانبخشی داخلی نیز به خارج از کشور وابسته است به طور مثال ویلچر داخل کشور تولید می شود اما چرخ و بخشی از آلیاژ آن از خارج وارد می شود. در صورتی که این قطعات تامین نشود موجب می شود که کیفیت این وسایل پایین بیاید و معلولان نسبت به کیفیت پایین برخی از این وسایل معترض هستند.



*150 هزار معلول پشت نوبت وسایل توانبخشی
وی تصریح کرد: به نظر می آید با سیاست هایی که در پیش گرفته شده است بتوانیم مشکل را حل کنیم. در حال حاضر حدود 150 هزار نفر پشت نوبت دریافت تجهیزات توانبخشی هستند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بیشترین وسیله ای که معلولان برای آن پشت نوبت هستند ویلچر است چون بیش از 30 درصد جمعیت افراد دارای معلولیت، معلولان جسمی و حرکتی هستند و برای زندگی و تردد به تجهیزات توانبخشی خیلی وابسته هستند. ویلچرها هر سه سال یک بار به معلولان داده می شود. این افراد بیشتر به تجهیزات جسمی و حرکتی به ویژه ویلچرهای مختلف نیاز دارند؛


نحوی نژاد گفت: 15 درصد معلولان را ناشنوایان تشکیل می دهند که این افراد نیز به سمعک نیز نیاز است. ناشنوایان سمعک را اکثرا برای دو گوش نیاز دارند و از نظر قیمتی سمعک دومین کالایی است که مورد نیاز معلولان است چون قیمت آن خیلی بالا است.


معاون بهزیستی با تاکید بر لزوم حمایت از واردکنندگان تجهیزات توانبخشی گفت: خوشبختانه کمبودها مانند کمبود سمعک در اقلام وارداتی برطرف شده است و اکنون افزایش قیمت سمعک در بازار، چندان محسوس نیست که خیلی رشد کرده باشد.



* پوشک در مراکز نگهداری معلولان کمیاب است
معاون توانبخشی بهزیستی کشور با اشاره به اعتبار 50 میلیارد تومانی توانبخشی برای امسال گفت: تلاش شد تا حداکثر اعتباراتی را که در این زمینه می آید با کاهش سایر فعالیت ها به تامین تجهیزات توانبخشی اختصاص بدهیم که خوشبختانه بالای 75 درصد اعتبارات تاکنون اختصاص داده شده است.


نحوی نژاد در مورد مشکلات تامین لوازم بهداشتی (پوشک) برای معلولان به ویژه معلولان دچار قطع نخاع به خبرنگار ایرنا گفت: مقرر شد که لوازم بهداشتی قطع نخاعی ها را به صورت مستقیم به آنها بدهیم که البته به ما اعتراض می شود چرا ماهانه 100هزار تومان به این امر اختصاص داده شده است.


وی تصریح کرد: این 100 هزارتومان، سال گذشته برای خود رقمی بود. چون این پول را خودمان در سازمان بهزیستی برای معلولان خرید می کردیم و علاوه بر تامین لوازم، هزینه های انبارداری و حمل و نقل را عهده دار بودیم اما با مشکلاتی مواجه شدیم.


وی درباره این مشکلات افزود: پوشکی که قبل از عید 29 هزار تومان بود اکنون با 150 هزار تومان در بازار پیدا نمی شود. به طور قطع هنگامی که یک معلول، پوشکش را بگیرد دیگر سوند و گاز استریل و چسب ضد حساسیت را نمی تواند تهیه کند.

 

نحوی نژاد تصریح کرد: پوشک هنوز مقداری کمیاب است اما قیمت 150 تا 160 هزار تومانی تا حد زیادی شکسته شد. اکنون پوشک های وطنی 50 هزار تومانی هم در بازار هست. آنهایی که وارداتی هستند و کیفیت بهتری دارند نیز با 80 تا 90 هزار تومان می توان تهیه کرد.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است