شناگر معلول مهابادی در چند قدمی «گینس»

شناگر معلول مهابادی در چند قدمی «گینس»

21 آذر 1397

شاهو محمدی نوجوان ۱۳ ساله مهابادی با یک کروموزوم اضافه، روز سه شنبه هفته قبل (13 آذر) رکورد شنای استقامت ایران را در ارومیه و در حضور نمایندگان کمیته ثبت رکورد فدراسیون ورزش های همگانی شکست و توانایی خود را در رشته شنای استقامت در کتاب رکورد ملی ایران ثبت کرد.


این شناگر نونهال که به بیماری سندروم داون مبتلاست با شعار «من فقط یک کروموزوم اضافه دارم» در استخر مخابرات ارومیه توانست در بخش شنای استقامت با طی مسافت 2 هزار و 483 متر و 20 سانتی متری در مدت زمان یک ساعت رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کند.


یکی از نخستین کسانی است که با وجود داشتن معلولیت «سندروم داون» تمرین های شنای خود را با شناگران سالم انجام می دهد و از این لحاظ مشکلی ندارد و نخستین سندروم داون ایران است که علاوه بر شنا در رشته قایقرانی کایاک نیز فعالیت می کند.


پدر این شناگر معلول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از تولد شاهو و تشخیص غیرطبیعی بودن وی توسط پزشکان معالج، کارهای طبیعی برای درمان وی شروع شد.


عزیز محمدی گفت: برای نخستین بار ایده تمرین شنا را با خرید یک استخر پلاستیکی در حیاط خانه عملی کردیم و اشتیاق شاهو برای بازی در آب و آب درمانی از آن زمان کلید خورد.


وی اضافه کرد: با بزرگ تر شدن شاهو، وی را برای تمرین شنا به استخر و حاشیه سد مهاباد می بردم و با همکاری یکی از مربیان شنا به نام «مسعود مازوجی» تمرین های شنا را به سمت شنای حرفه ای تغییر دادیم.


محمدی گفت: پس از تمرین های سخت و طاقت فرسا و با توصیه مربیان، شاهو در مسابقات شهرستانی، استانی و کشوری شرکت کرد و در هجدهمین بازی های المپیک ویژه ایران قهرمان شد و مدال طلای مسابقات را کسب کرد.


وی افزود: با توجه به اینکه شاهو نخستین معلول سندروم داون است که می تواند در مسافت طولانی شنا کند، با توصیه علی نصیری مربی رکوردهای شنا، مقدمات ثبت رکورد شنای استقامت وی در ارومیه فراهم شد.


وی یادآور شد: شاهو با حضور ناظران ورزشی و رییس کمیته ثبت رکوردهای ورزشی فدراسیون ورزش های همگانی با طی مسافت 2 هزار و 483 متر و 20 سانتی متر در مدت زمان یک ساعت رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد.


پدر این شناگر معلول از مسوولان مهاباد گلایه هایی داشت و گفت: پس از کسب این موفقیت شاهو، مسوولان شهرستان حتی یک پیام تبریک برای دلگرمی خانواده ما ارسال نکردند.


این شناگر توانا علاوه بر ثبت این رکورد، رویاهای دیگری هم در سر دارد و در صدد ثبت توانایی خود در کتاب گینس است.


رییس کمیته ثبت رکوردهای ورزشی فدراسیون ورزش های همگانی نیز گفت: تاکنون بیش از 700 رکورد در رشته های مختلف ورزشی در کتاب رکوردهای ایران ثبت شده است که از این تعداد 10 تا 12 نفر موفق به ثبت در کتاب گینس شدند.


هادی رضایی افزود: ثبت رکورد در کتاب گینس به 2 شیوه هزینه ای و رایگان انجام می شود و در بخش هزینه ای نیازمند پرداخت هفت هزار و 500 پوند و در بخش رایگان نیز دارای پروسه زمانی 6 تا یکساله است.


وی افزود: برای ثبت رایگان در کتاب گینس باید هماهنگی هایی با مجموعه گینس انجام شود و این هماهنگی باید با اعلام آمادگی مربی و ورزشکار همزمان باشد.


وی یادآوری شد: پروسه ثبت رکورد در کتاب گینس کمی متفاوت تر از ثبت در کتاب رکوردهای ایران بوده و نیازمند شرایط و مستندسازی های خاص ویژه گینس است.


رضایی در خصوص ثبت رکورد شاهو محمدی نیز گفت: این ورزشکار یکی از شناگران برتر در بین معلولان ذهنی سندروم داون در ایران و جهان است و در صورت فراهم شدن شرایط می تواند این رکورد را در گینس ثبت کند.


به گزارش ایرنا، رکوردهای جهانی گینس ( Guinness World Records) یا کتاب رکوردهای جهانی کتابی مرجع و دارای مجموعه‌ای از رکوردهای بین‌المللی شامل دستاوردهای انسان و پدیده‌های طبیعی است.


کتاب رکوردهای جهانی گینس هر سال با اطلاعات جدید تجدید چاپ می‌شود و خود رکورددار پرفروش‌ترین سری کتاب کپی ‌رایت جهان است.


سندروم داون بیماری ژنتیکی ناشی از وجود یک کروموزم اضافی در جنین انسان است؛ هر جنین انسان هنگام لقاح، اطلاعات ژنتیکی را از طریق 46 کروموزوم (23 کروموزوم از مادر و 23 کروموزوم از پدر) از والدینش به ارث می برد، در بیشتر موارد بروز سندروم داون یک کروموزوم اضافه به جنین منتقل می شود یعنی 47 کروموزوم دریافت می کند.


این بیماری ژنتیکی دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری های عمده یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان ها، مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر در رشد و نمو است.

 

افراد مبتلا به سندروم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند اما تعداد کمی از مبتلایان به سندروم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند.
 
 
منبع : ایرنا

نظرات

تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.

درج نظر

ثبت نظر
عضویت در خـبـرنـامـه رعــد
لطفا ایمیل و شماره موبایل را وارد کرده و
دکمـه ثـبـت عـضـویـت را کلیـک نمایید.
کلیه حقوق وبسایت متعلق به موسسه رعد است